Byta till stel gaffel på MTB?

swmg

Medlem
Eftersom det är svårt att hitta gravelhojar nu så fick jag idén att byta gaffel på min MTB till stel/fast (vad säger man?) då jag tycker det är onödigt med dämpad gaffel för att cykla grusvägar samt då sparar man lite vikt med. Sen kan man sätta på lite mer gravel inspirerade däck med ju. Har kollat på några webshoppar vad det finns för några gafflar men har i princip ingen aning vad jag ska titta efter... det är en Canyon Yellowstone 29" med snabbfästen ca 2014-15, inte den nya skruvaxeltypen...Vad får man ge för en schysst gaffel? Antar det är kolfiber som gäller även där?

Argos

Aktiv medlem
Eftersom det är svårt att hitta gravelhojar nu så fick jag idén att byta gaffel på min MTB till stel/fast (vad säger man?) då jag tycker det är onödigt med dämpad gaffel för att cykla grusvägar samt då sparar man lite vikt med. Sen kan man sätta på lite mer gravel inspirerade däck med ju. Har kollat på några webshoppar vad det finns för några gafflar men har i princip ingen aning vad jag ska titta efter... det är en Canyon Yellowstone 29" med snabbfästen ca 2014-15, inte den nya skruvaxeltypen...Vad får man ge för en schysst gaffel? Antar det är kolfiber som gäller även där?
Här är en schysst kolfibergaffel av bra kvalitet (som finns i lager) med rakt styrrör 1 1/8" och QR-infästning av hjulet som passar din cykel och förvandlar den till en grusvägsraket. Eller nästan iallafall. 😊

swmg

Medlem
OJ den kostade.....lite..mer än jag tänkte 😜 ....
Men tack för tipset!!!
Jag tänkte jag kan ta ur den nuvarande och mäta lite dimensioner osv men det är 1 1/8" som jag ska då?

Här är en schysst kolfibergaffel av bra kvalitet (som finns i lager) med rakt styrrör 1 1/8" och QR-infästning av hjulet som passar din cykel och förvandlar den till en grusvägsraket. Eller nästan iallafall. 😊

Argos

Aktiv medlem
OJ den kostade.....lite..mer än jag tänkte 😜 ....
Men tack för tipset!!!
Jag tänkte jag kan ta ur den nuvarande och mäta lite dimensioner osv men det är 1 1/8" som jag ska då?
Ja det är den dimensionen.
Jo, såklart finns även billigare alternativ, men tänkte eftersom du var inne på att köpa gravelbike först så kanske det finns "pengar över". Men håll koll på det med rakt styrrör, QR och ett mått a-c (axle to crown) på ca 470 - 490 mm så blir det bra.

KjellF

Aktiv medlem
Jag gjorde det för ett år sedan mest för att avgöra om jag skulle köpa en gravel. Efter att ha sökt på massor av webbutiker utan att hitta något som passade köpte jag en från Kina. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag köpte den. Jag är nöjd över gaffeln men det blev bara två - tre turer innan framväxeln gick sönder. 8 månader senare har jag en gravel men någon ny framväxel har inte levererats.

tmalm

Aktiv medlem
Kolla på Ebay, där finns kolgafflar från 500:- och uppåt.
Har en själv på pendlaren.

/T

swmg

Medlem
Jo det är ju billigare än en ny gravel, men tänkte mest ha det som tillfällig lösning, så de får inte kosta så mycket heller... 😄

Ja det är den dimensionen.
Jo, såklart finns även billigare alternativ, men tänkte eftersom du var inne på att köpa gravelbike först så kanske det finns "pengar över". Men håll koll på det med rakt styrrör, QR och ett mått a-c (axle to crown) på ca 470 - 490 mm så blir det bra.

swmg

Medlem
Vågar man chansa på no-name grejer är ju den ständiga frågan... Hittade denn apå Amazon, den är desstom bra för kärleken...?

"Fjäderkabel, kraftfull och funktionell förarupplevelse.
För kärleken, passion för Mountain Bikes fjädrande."

Kolla på Ebay, där finns kolgafflar från 500:- och uppåt.
Har en själv på pendlaren.

/T

tmalm

Aktiv medlem
Du ska INTE ge 1700:- för den gaffeln, det ser ut precis som min javagaffel som jag gav 700:- för totalt.
Finns som sagt massor på Ebay, tex:

/T

Fredrik80

Aktiv medlem
Helt rätt att byta till en stel gaffel för grusåka, det blir en snabb bra respons i cykeln och det är lätt att ställa sig upp och bröta om det kommer backar. Jag kan reka eXotic gafflarna: https://www.carboncycles.cc/

Har kört med en sådan på en mtb hoj i 5 år nu och den har inte svikit mig än.

weldion

Aktiv medlem
Bytte till stel kolfibergaffel på min gamla XC-hoj i fjol.
Fungerar finfint på grusväg och den känns väldigt bra. Får dock inte på någon större framkringla på den ramen, så utväxlingen är ganska så lätt för att trampa på i raskt tempo på slätten.
Nu så har jag en gravel och den gamla hojen går med som hybridcykel till affären för att köpa mjölk just nu.
Saknar i alla fall inte framdämparen det minsta på grusväg och lättare cykling på stig (typ tallhed).
IMG_6150.jpeg
å

rouster

Aktiv medlem
Helt rätt att byta till en stel gaffel för grusåka, det blir en snabb bra respons i cykeln och det är lätt att ställa sig upp och bröta om det kommer backar. Jag kan reka eXotic gafflarna: https://www.carboncycles.cc/

Har kört med en sådan på en mtb hoj i 5 år nu och den har inte svikit mig än.
Letade precis efter länken till samma sida. De har funnits länge och många verkar nöjda.

weldion

Aktiv medlem
Denna kanske kan passa?
Vet inte om du har rakt styrrör eller "tapered" som denna gaffel har.

Edit: Ser ut att vara rakt nu när jag söker lite på cykelmodellen.

Doominator1

Aktiv medlem
Denna kanske kan passa?
Vet inte om du har rakt styrrör eller "tapered" som denna gaffel har.

Edit: Ser ut att vara rakt nu när jag söker lite på cykelmodellen.
Tänkte precis rekommendera denna, men som du säger, styrröret passar inte. Har varianten för boost på en av mina cyklar och är mycket nöjd. Känns betryggande att ha en återförsäljare att vända sig till jämfört med någon på andra sidan jorden, om något skulle hända med just framgaffeln.

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag byggde nån slags gravel av en radon zr tream-ram som jag köpte billigt på nätet (den verkar ha liknande geometri som din hoj). Till den valde jag en "salsa cromoto grande" gaffel, ett "on-one geoff bar" och så race king däck på det. Jag tycker att det funkat riktigt bra, även till stigcykling! Jag saknar egentligen inte dämpning alls.
CBD8F30B-86CC-4BC4-9261-9CAF532E1305.jpeg

Senast ändrad:

Argos

Aktiv medlem
Jag byggde nån slags gravel av en radon zr tream-ram som jag köpte billigt på nätet (den verkar ha liknande geometri som din hoj). Till den valde jag en "salsa cromoto grande" gaffel, ett "on-one geoff bar" och så race king däck på det. Jag tycker att det funkat riktigt bra, även till stigcykling! Jag saknar egentligen inte dämpning alls.
Javisst, Cromoto är ett mycket bra stålalternativ för rakt rör och QR. Googlade efter den igår, ej i lager hos många inom EU, och exempelvis hos Bike24 verkar det vara lite lång leveranstid just nu.

DarthVidar

Aktiv medlem
Nackdelen med Cromoto grande är precis som du påpekar Argos att den är svår att få tag på! Annars är den trevlig och riktigt snygg! Jag var rädd att axel-till-krona-avståndet skulle vara för litet och att det skulle påverka upplevelsen, men jag är som sagt riktigt nöjd!

Här finns en gaffel med liknande geo som Cromoto grande-gaffeln, iofs i GB Identiti XC Rigid Steel Fork | Triton Cycles

swmg

Medlem
Coolt, har funderat på stål också, men tänker att det är ju ganska stor viktskillnad på dem och kolfiber - jag vet att det inte är såå viktigt, men allt annat på MTB:n är ju inte direkt superlätt, så det kunde vara kul att spara lite vikt när man ändå håller på..

Javisst, Cromoto är ett mycket bra stålalternativ för rakt rör och QR. Googlade efter den igår, ej i lager hos många inom EU, och exempelvis hos Bike24 verkar det vara lite lång leveranstid just nu.

swmg

Medlem
Vad är det för en gaffel du har där på bilden?

Bytte till stel kolfibergaffel på min gamla XC-hoj i fjol.
Fungerar finfint på grusväg och den känns väldigt bra. Får dock inte på någon större framkringla på den ramen, så utväxlingen är ganska så lätt för att trampa på i raskt tempo på slätten.
Nu så har jag en gravel och den gamla hojen går med som hybridcykel till affären för att köpa mjölk just nu.
Saknar i alla fall inte framdämparen det minsta på grusväg och lättare cykling på stig (typ tallhed).Visa bilaga 471380å

DarthVidar

Aktiv medlem
Du lär nog spara vikt oavsett men jag kan förstå att du vill kunna spara det där lilla extra när du ändå har chansen. Jag skulle iofs hellre lagt pengar på schyssta hjul och däck än en lätt gaffel (vilket jag nu också gjort!)!

Coolt, har funderat på stål också, men tänker att det är ju ganska stor viktskillnad på dem och kolfiber - jag vet att det inte är såå viktigt, men allt annat på MTB:n är ju inte direkt superlätt, så det kunde vara kul att spara lite vikt när man ändå håller på..

swmg

Medlem
Carboncycles verkar vara OK ...(?) och de har en "Fork Selector Tool"

som visar att jag ska ha denna gaffeln:

och den kostar 92.39 £ vilket ju är helt OK om det är en bra gaffel med lite garanti eller uppbackad känsla av någorlunda säkerhet..så det spåret ska jag nog fundera på..

Finns ett "reportage" här om liknande bygge:

swmg

Medlem
Såg nu att det var helt i aluminium - pris 143$ .... och i kolfiber 207$...känns som det är lika bra att ta i kolfiber, kostar drygt 500 spänn mer, väger bara drygt 150g mindre förvisso, men är det bra gjort är kolfiber mer hållbart än aluminium... Har beställt en i kolfiber med aluminium styrrör, ca: 1800 spänn.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Som sagt, håll koll på A-C-måttet så inte cykeln blir superbrant. Det bör vara åtminstone i samma härad som din nuvarande gaffel, vid sag.

Lätt gaffel gör förvånansvärt mycket för känslan hos cykeln. Jag kör mycket helstelt med en 700-grams Selcof, och faktum är att jag tycker det är mycket roligare även i superstökig skog än med den Fox 34 som jag provade några turer. Fronten blir grymt mycket lättare och det "lirar" på nåt sätt bättre med den stela bakdelen när även fram är stel. Visst gör lätta hjul mycket också, men då är nog däckvalet enklare att labba med och där kan man spara ännu mer vikt (med massa negativa konsekvenser också förstås). Ska man köra stelt är det också värt att tänka på att superstyva hjul inte är så roligt. Särskilt inte med stel gaffel, antar jag (eftersom skillnad känns även med dämpad gaffel). Det är alltså inte självklart att det är vettigare med lätta/styva hjul.

DarthVidar

Aktiv medlem
Är det inte större prisskillnad än så känns väl en kolgaffel mer värt!

Såg nu att det var helt i aluminium - pris 143$ .... och i kolfiber 207$...känns som det är lika bra att ta i kolfiber, kostar drygt 500 spänn mer, väger bara drygt 150g mindre förvisso, men är det bra gjort är kolfiber mer hållbart än aluminium... (?)...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer