Byta till stel gaffel på MTB?

Kanske dessa!? ?
Haha, ja, om det enda du är intresserad av är hastighet så! Jag har cyklat på 30mm varianten (G-One) på såväl asfalt som grus (samt lite torr skogsstig) och det är ett härligt däck! Jag hade nog satsat på den lite kralligare varianten dock, det var ju inte mycket gummi i det där däcket ?

Haha, ja, om det enda du är intresserad av är hastighet så! Jag har cyklat på 30mm varianten (G-One) på såväl asfalt som grus (samt lite torr skogsstig) och det är ett härligt däck! Jag hade nog satsat på den lite kralligare varianten dock, det var ju inte mycket gummi i det där däcket ?
Ja det får nog bli ett annat... Har sett Schwalbe Hurricane som verkar vara lite mer allround och riktigt bra pris. Hittar inget om rullmotstånd på dem dock. Detta är inte den primära hojen, cyklar mest racer, men det känns lite väl segt med MTB däcken jag har nu även om inte hastigheten på denna är så viktig..

Continental Race King RaceSport eller Protection är annars ett säkert kort om du vill ha snabbt rull på väg och ändå följsamhet och flow i skogen.

Ja det får nog bli ett annat... Har sett Schwalbe Hurricane som verkar vara lite mer allround och riktigt bra pris. Hittar inget om rullmotstånd på dem dock. Detta är inte den primära hojen, cyklar mest racer, men det känns lite väl segt med MTB däcken jag har nu även om inte hastigheten på denna är så viktig..
Jag tycker att det där däcket är onödigt tungt och håller med Agros angående Race King (vilket ju är det däck jag själv kör med).

Du har ju continental speed king annars om du vill ha ett extremt lättrullat däck men ändå med en skugga av något slags kantgrepp, de väger hälfter av vad ett Hurricane gör.

Sen finns det som sagt Schwalbe Thunder Burt (det ser ut att ha mer mönster på bild än det faktiskt har i verkligheten) eller Furious Fred. Jag skulle tro att "nya" Racing Ray/Ralph-kombon inte är så tokig heller.

Ett tips är att inte snåla in på däcken! Har du nu blåst 1500 spänn (eller vad det nu blev) på en stel gaffel så vore det ju synd att låta ett par trista däck förstöra upplevelsen!

Senast ändrad:
Jag tycker att det där däcket är onödigt tungt och håller med Agros angående Race King (vilket ju är det däck jag själv kör med).

Du har ju continental speed king annars om du vill ha ett extremt lättrullat däck men ändå med en skugga av något slags kantgrepp, de väger hälfter av vad ett Hurricane gör.

Sen finns det som sagt Schwalbe Thunder Burt (det ser ut att ha mer mönster på bild än det faktiskt har i verkligheten) eller Furious Fred. Jag skulle tro att "nya" Racing Ray/Ralph-kombon inte är så tokig heller.

Ett tips är att inte snåla in på däcken! Har du nu blåst 1500 spänn (eller vad det nu blev) på en stel gaffel så vore det ju synd att låta ett par trista däck förstöra upplevelse

Brukar aldrig snåla på däcken....men ibland är man snålare än andra gånger...och det känns så gött med en schysst deal...men det får nog bli Continental Race King antar jag...tunga däck är inget kul. (Låter förresten Speed King mycket på asfalt? MTB däck "burrar" ju ofta lite irriterande där)..

Senast ändrad:
Brukar aldrig snåla på däcken....men ibland är man snålare än andra gånger...och det känns så gött med en schysst deal...men det får nog bli Continental Race King antar jag...tunga däck är inget kul. (Låter förresten Speed King mycket på asfalt? MTB däck "burrar" ju ofta lite irriterande där)..
Hur Speed King låter på asfalt har jag ingen aning om men jag har då inte reflekterat över hur mina Race King låter. Speed King lär ju inte låta mycket mer än ett Racerdäck. Men så cyklar jag just nu med Suomi Tyres wxc300 på pendlaren (snön har ju smält så det är mest asfalt) utan att störa mig på det (jag behöver ingen ringklocka om jag säger som så)... med andra ord är jag nog fel person att fråga :-D

Jag byggde nån slags gravel av en radon zr tream-ram som jag köpte billigt på nätet (den verkar ha liknande geometri som din hoj). Till den valde jag en "salsa cromoto grande" gaffel, ett "on-one geoff bar" och så race king däck på det. Jag tycker att det funkat riktigt bra, även till stigcykling! Jag saknar egentligen inte dämpning alls.Visa bilaga 471391
Vad är det för stänkskärmar du trycket dit? Har en Cromotogaffel utan fästpunkter, ville bråka med ett par Gilles skärmar men har huvudverk innan jag ens försökt! Det där ser smidigt ut om inte annat!

Vad är det för stänkskärmar du trycket dit? Har en Cromotogaffel utan fästpunkter, ville bråka med ett par Gilles skärmar men har huvudverk innan jag ens försökt! Det där ser smidigt ut om inte annat!
Det är ett par b-tema skärmar som är kraftigt modifierade. https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/stankskarmar/stankskarmar-29-2000038030

Jag skulle dock inte rekommendera dessa! De var ett jäkla meck med att få dem till å funka och de är rätt flexiga!

Jag har även provat med SKS Blumels 75 U med slangklämmor som fästpunkter på gaffeln och de funkade väl lite bättre men jag är rätt besviken även på denna produkt. Framför allt är stagen jättekorta så du får ha skärmarna så nära däcket att de nästan tar i (vilket de då även gör emellanåt när skärmarna flexar exempelvis av att du kör över ojämnheter). Detta även med däck väl inom det spann du skall kunna få plats med.

För tillfället sitter det dock inga skärmar på cykeln.

Tillbaka
Topp