Byta upp sig på cykel.

Johnne

Medlem
Byta upp sig på cykel.
Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp/råd angående uppgradering av cykel.

Har idag en 120mm "fram och bak" och funderar på att byta upp mig till en 160 mm cykel. Sugen på att köra mer åt Enduro hållet.

Bor i Uppsala där det mesta är väldigt platt, men reser runt ganska mycket och cyklar.
Hur mycket känner man av påverkan på förändring av geometrin i cykel när man kör ex platt stig körning? Har jämfört de cyklar jag kollar på och det skiljer sig inte jätte mycket i måtten.

Någon som har erfarenhet av detta?
Uppskattar all hjälp och erfarenheter folk har.

Byta upp sig på cykel.
Byt rubrik till nåt med byta från 120/120 till 160/16 mm fjädingsväg så får du fler svar.

Cykeln blir lite kraftigare, tyngre och segare. Men det beror så klart på vilken cykel du har nu och vad du byter till, alla 160 mm är ju inte likadana. En del är mer trampvänliga än andra.

120/120 borde vara rätt bra i Uppsala eftersom det är ganska platt men ofta stenigt. Var är det du vill åka med 160 mm? Liftburet, Alperna eller nåt annat? Jag har kört i Åre med 130, det gick och det var kul men jag var knappast snabb...

Byta upp sig på cykel.
Octagon sa:
Byt rubrik till nåt med byta från 120/120 till 160/16 mm fjädingsväg så får du fler svar.

Cykeln blir lite kraftigare, tyngre och segare. Men det beror så klart på vilken cykel du har nu och vad du byter till, alla 160 mm är ju inte likadana. En del är mer trampvänliga än andra.

120/120 borde vara rätt bra i Uppsala eftersom det är ganska platt men ofta stenigt. Var är det du vill åka med 160 mm? Liftburet, Alperna eller nåt annat? Jag har kört i Åre med 130, det gick och det var kul men jag var knappast snabb...

Att jämföra med har jag kört hardtail med 100 mm slag på gaffeln i Åre, jag var heller inte snabbast på berget men jag hade kul ändå.
Kolla Santa Cruz enduro team, dom kör i år på SC hightower med 135/140 mm och 29" hjul.
Själv åker jag med 150 slag fram/bak och kör allt mellan xc å dh, tycker det räcker gott för mig.

Byta upp sig på cykel.
Jag har tyvärr bara möjlighet att ha en cykel så jag valde en Specialized enduro. Funkar bra i bike parks och till Vasaloppet, jag cyklar inte för att vinna på något utav ställena så det duger åt mig :)

Byta upp sig på cykel.
Åker 160/150 i Uppsala och hade inte valt det im det var just cyklingen i Uppsala jag prioriterar. Jag ville egentligen ha en dh-hoj men inser att jag har för få dagar med lift för att det ska vara ok - då var en trenduro lämplig. Den går ju att trampa i Uppsala även om det inte är kul.

Geometrin och slaglängden gör allt väldigt segt och oinspirerande.

Byta upp sig på cykel.
Vill tacka för alla som har svarat.

Jag vet och förstår att man kan åka ex till Åre med en BMX och göra det bästa av det. Sitter inte riktigt i cykel men det kan hjälpa.
Har kollat mycket på ex 140mm varianter för att hamna någonstans i mitten, men av någon konstig anledning lockar 160mm lite.

Vet och tror att min 120 borde klara de mest, men blir nog att man kör på något steg upp.

Byta upp sig på cykel.
Jag har haft två bra 140 mm cyklar (Banshee Spitfire och Orange Five) och en schysst 160 mm cykel (Banshee Rune). Jag tycker 140 mm-cyklarna är en bättre kompromiss som gör-allt-cykel. Om jag hade haft min cyklingspreferenser och bott i Uppsala hade jag nog övervägt en billig HT och en billig DH. Om målet är att tävla i enduro en kortslagig fs, max 140 mm.

Tillbaka
Topp