Byta ut 150mm till 170mm? Fox? E-mtb

Meistro

Medlem
Kör idag en heldämpad e-mtb med fox34 150mm och tycker att fox 36 eller fox 40 verkar grymma.

Känner att fox34 inte riktigt är optimal för hårdare downhill och funderar på hur och om jag kan uppgradera till 36 eller 40?

Måste man verkligen ha en e-mtb specifik dämpare? Fins fox40 i e mtb specifik variant? Hittar nada på google.

Litar inte helt på vanliga cykelaffärer då dom inte verkar så insatta i downhill och emtb i synnerhet, vem skulle ni rekommendera att man pratar med?

Senast ändrad:

Johge

Aktiv medlem
Det är nog tyvärr inte så enkelt att bara byta ut en 34a mot en 40a... Hela din(EL)cykel är dimensionerad för just den dämparen som sitter på. Experterna här på Happy kan säkert beskriva hur du gör för att öka på slaglängden några mm om du känner att du bottnar på nuvarande setup. Det kan ju kanske räcka.

Ustzeust

Aktiv medlem
En dubbelkronad gaffel som är emtb-specifik :D
Elcyklar är grymt tunga, men lite väl bra med dh-dämpare

Meistro

Medlem
Så jag misstänkte att fox40 kanske inte gick och då bör jag fokusera på 36 då?

Den orangea fox36 är jäkligt snygg. Finns den i e-mtb version eller måste man välja den tråkiga svarta varianten?

1000 thx om någon hittar en e-mtb specifik hel orange fox36.

Freddie L

Aktiv medlem
”Det är ju precis samma som en vanlig cykel”. Kolla på happyeride.se. Där kanske någon har bättre koll på e-Mtb-prylar!

Ustzeust

Aktiv medlem
Meistro sa:
Så jag misstänkte att fox40 kanske inte gick och då bör jag fokusera på 36 då?

Den orangea fox36 är jäkligt snygg. Finns den i e-mtb version eller måste man välja den tråkiga svarta varianten?

1000 thx om någon hittar en e-mtb specifik hel orange fox36.
Dom orangea var bara när coola när dom var ovanliga. Nu tycker jag man ser flex orangea än svarta

Meistro

Medlem
Tyvärr är eride forumet helt dött.

Behöver egentligen bara lite insikt / feedback på denna dämparfråga ang byte. Därefter kommer jag inte störa någon el-allergiker med e-frågor på detta forum.

Fox 36 orange färg. Hittar inte den e-mtb specifikt på nätet. Ingen som har någon input?

Freddie L

Aktiv medlem
Kom igen nu. Det är ju alltid 1-2 e-Mtb-trådar på förstasidan nuförtiden. Och det är ju utan att räkna de generella ”tjafstrådarna” där det också ska sabbas.

Om ni bara bjöd till lite, lite, lite grand skulle säkert happyeride.se rulla igång. Men det är tydligare roligare att sabba här?

Meistro

Medlem
@ c dale. Min vikt 79kg hoppas kunna gå ner till 75kg *min målvikt

Orange fox 36 grip2 factory hittar jag. Men står inte att den är e-mtb specifik :,(((((

Senast ändrad:
D

Deleted member 43681

Guest
Meistro sa:
Tyvärr är eride forumet helt dött.

Behöver egentligen bara lite insikt / feedback på denna dämparfråga ang byte. Därefter kommer jag inte störa någon el-allergiker med e-frågor på detta forum.

Fox 36 orange färg. Hittar inte den e-mtb specifikt på nätet. Ingen som har någon input?
Du behöver ingen e-specifik, bara att "pumpa opp'na" för att kompensera ekipagets övervikt... ?

Här finns en orange 36:a https://winstanleysbikes.co.uk/comp...ctory-grip2-ka110-taper-29er-2019-fork-orange

D

Deleted member 43681

Guest
Meistro sa:
@ c dale. Min vikt 79kg hoppas kunna gå ner till 75kg *min målvikt

Orange fox 36 grip2 factory hittar jag. Men står inte att den är e-mtb specifik :,(((((
Men byt till en vanlig mtb utan elmotor då! Då kanske det klickar perfekt och blir en livslång kärlek mellan gaffeln och cykeln.

Meistro

Medlem
Problemet är kombinationen downillhoj och 5km cykling till jobbet. Med en tung hoj utan el blir man svettig. Annars hade jag lika gärna kunnat ha en vaniljehojj.

andjo024

Aktiv medlem
Jag har för mig att emtb-gafflarna har lite tjockare inre ben, men kan vara nåt jag fantiserat ihop också. En fox36 är antagligen styv nog och kommer fungera bra. Bara köpa.

tmalm

Aktiv medlem
Det går iofs att ha en pendlarcykel och en DHjonne, tror det är både billigare och bättre faktiskt.
Med det sagt lär inte en Fox36a explodera av att sitta på en elcykel.

/T

Eveningstar

Aktiv medlem
Vilken kommun är det som har så dåliga cykelbanor så du behöver en Fox 40 för att cykla 5 km till jobbet?

Rattnalle

Aktiv medlem
Eveningstar sa:
Vilken kommun är det som har så dåliga cykelbanor så du behöver en Fox 40 för att cykla 5 km till jobbet?
Måste vara kuperat också för att 5 km ska vara oöverstigligt för egen maskin.

Svaret är snarast ändamålsenlig (el)cykel till asfalten och en ändamålsenlig cykel till skogen. Med det sagt så har jag inga större problem att trampa en halvmil eller en mil i lugnt tempo på enduron heller. T ex när det ska cyklas direkt efter jobbet.

Att kalla något som har 150 mm slaglängd för en dh är lite elakt mot dh-cyklar f ö.

Meistro

Medlem
Det är ju just därför jag är ute efter 170mm fox 36 eller fox40. Men jag traskar väl ner till cykelaffärn och hör me dem.

Meistro

Medlem
Thx rattnalle. Ok då tror jag jag har svar på allt.

Fox factory grip2 orange e bara o köpa.

Undvik fox40 då det kommer pajja geometri?

Thx alla!

Meistro

Medlem
Tror fox 36 är 160mm eller är den 170?

Avråder du uppgradering från fox 34 till fox 36 helt?

Har rätt aggressiv geometri nu nämligen.

Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
Med en halv-killgissning så säger jag att den enda skillnaden mellan en vanlig och en e gaffel är kompressionen som är lite annorlunda?

Fox 36 i 160 borde funka bra.

Tarkaz

Medlem
Varför skulle det sabba något att gå från 34 till 36 eller 40. Det är bara diametern på dämparn. Slaglängden gör ju skillnad?
Varför vill du byta? Är det så att du bottnar den du har? Släng i nån token isf så får du en mer progressiv dämpare som inte slår igenom lika lätt.

Meistro

Medlem
Drömmen vore fox40 men enligt alla ovan så verkar det pajja geometrin. Jag är själv nybörjare och n00b så litar helt på er i forumet.

Det sagt verkar det vara ok med fox36 gärna e-specifik, men ochså vanliga fox36 factory eller hur?

Vill ha en orange variant då det hade passat fint med cykelns övriga färger samt min mtb outfit. Har inte sett att den orangea finns e-specifik?

Edit. Jag har märkt att jag bottnar på större hopp om jag har dämparna så dom passar finfint på mindre skruffs. Tycker inte fox 34 känns "rejäla"2

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Alla gafflarna finns väl med olika slag? Men i med token så ordnar det sig nog.

Edit. Orkar inte lära mig Fox men om nån ger mig instruktion så kan jag fixa det.

Senast ändrad:

Tarkaz

Medlem
Töm ut luften, lossa med en 24as hylsa eller om det var 26mm, tryck dit nån token.

Tänk på att kolla upp hur många som är max.

magnil

Medlem
Du behöver ingen e-specifik gaffel men som Rattnalle skrev kan 150-170 vara väl stor ökning. Tips att även kolla på Lyrik RC2 som är en riktigt bra gaffel med bättre prisläge än Fox.

Vad är det för cykel?

Johge

Aktiv medlem
Tarkaz sa:
Varför skulle det sabba något att gå från 34 till 36 eller 40. Det är bara diametern på dämparn. Slaglängden gör ju skillnad?
Varför vill du byta? Är det så att du bottnar den du har? Släng i nån token isf så får du en mer progressiv dämpare som inte slår igenom lika lätt.
du tror inte att en Fox40 med 200mm i slag ändrar/sabbar upp en cykel byggd för en betydligt lägre 34a?

Antex66

Medlem
Yari eller lyrik eller fox 36 lär funka utmärkt. Skulle inte öka slaglängden mer än max 2cm. Skulle tro att dom gafflar som är märkta e-mtb bara är tunade" med lite högre kompression då hela ekipaget blir lite tyngre.

Eveningstar

Aktiv medlem
Annars får du väl sänka en Fox 40?
Borde räcka med 170 mm för att köra ner för en trottoarkant eller vad du nu hitta för andra hinder på cykelbanorna?

Hagman

Aktiv medlem
Handlar det mest om hur lätt gaffeln bottnar skulle jag säga att det handlar mer om hur mycket sag du kör med alternativt hur många tokens du har. Mao är den antingen för mjuk eller för linjär. Detta problemet kommer kvarstå även vid ny gaffel om du inte ställer in den efter vad du gör med den. Handlar det däremot om att den flexar väldigt mycket så är en grövre gaffel mer nödvändigt. Ska man se det kostnadseffektivt så skulle jag börja med att se över hur många tokens du har, ev peta i fler och se om du får ordning på gaffeln innan du köper ny. Gaffeln kostar väll runt 11000 om d e grip2 du ska ha, och den kan vara ganska svprinställd om man inte är van vid vilka rattar som ger vilken känsla. Tokens kostar någon hundralapp eller 2.

jonte987

Aktiv medlem
11 000 kan inte vara aktuellt. Då måste det vara bättre att sälja och köpa en enduro + en pendlar hoj.
Sätt i fler token. Jag kan göra det. Behöver bara veta hur många som är max.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer