Byta ut 150mm till 170mm? Fox? E-mtb

Meistro sa:
Kör idag en heldämpad e-mtb med fox34 150mm och tycker att fox 36 eller fox 40 verkar grymma.

Känner att fox34 inte riktigt är optimal för hårdare downhill och funderar på hur och om jag kan uppgradera till 36 eller 40?

Måste man verkligen ha en e-mtb specifik dämpare? Fins fox40 i e mtb specifik variant? Hittar nada på google.

Litar inte helt på vanliga cykelaffärer då dom inte verkar så insatta i downhill och emtb i synnerhet, vem skulle ni rekommendera att man pratar med?

Jag ställer mig mycket tveksam till att det du kör är "hårdare downhill". Därmed har jag också svårt att se vad du ska med wn Fox40 till. Dels för att den inte lär matcha cykeln och dels för att det inte är vad du faktiskt behöver. Visst är en 36a styvare och kan fås med längre slaglängd än vad du har idag, men jag tror inte det är avgörande.

Är dina dämpare ens rätt inställda? Med tanke på diskussionen för ett par veckor sedan kring bromshandtagens justering känner jag mig inte säker på att du får ut bästa möjliga prestanda av det du har.

Edit: från annan tråd:

Meistro sa:
Jag tycker mig kunna ta blå ocg gröna dh banor någorlunda.

Ragga. Skåne här, du? Tänker att röda och svarta (har jag inte vågat på mig än) och där man kan skada sig mer. (Kan ej dropps och hopp)

Senast ändrad:
+1 på H.

Att skaffa något utan straffvikt lär göra mer för självförtroendet och tekniken om man nu ska köpa sig ur problemet.

@h Var på åsen och gav mig in i de röda. Där dämparen bottnade efter ett hopp. Trots rätt sag. Detta var extremt hemskt måste jag säga.

Jag känner samtidigt att jag inte vill pumpa in mer luft då problemet då blir en hoj som inte utnyttjar slaglängden och inte lika smooth. Faktum är att jag tidigare hade en annan 150mm dämpare som kändes mer styv och stabil i kurvor ect tidigare.

Detta fick mig att tänka att jag nog behöver ny dämpare. Särskillt när hopp och drops känns som det "roligaste" med dh och det är där jag vill fokusera på.

@jonte om du kan hjälpa mig med en token vore jag som alltid tacksam. Men frågan e om inte en 36a hade varit bättre.

Sen är dom orangea jäkligt snygga med. Tycker det är kul med estetik med.

Senast ändrad:
Meistro sa:
@h Var på åsen och gav mig in i de röda. Där dämparen bottnade efter ett hopp. Trots rätt sag. Detta var extremt hemskt måste jag säga.

Jag känner samtidigt att jag inte vill pumpa in mer luft då problemet då blir en hoj som inte utnyttjar slaglängden och inte lika smooth. Faktum är att jag tidigare hade en annan 150mm dämpare som kändes mer styv och stabil i kurvor ect tidigare.

Detta fick mig att tänka att jag nog behöver ny dämpare. Särskillt när hopp och drops känns som det "roligaste" med dh och det är där jag vill fokusera på.

@jonte om du kan hjälpa mig med en token vore jag som alltid tacksam. Men frågan e om inte en 36a hade varit bättre.

Sen är dom orangea jäkligt snygga med. Tycker det är kul med estetik med.

Om duxblir gladare av att lägga 10k på att få en orange gaffel så gör det. Men vad gör du när 36an också bottnar?

Om du kör dh och vill fokusera på hopp och dropp är det faktiskt bättre att du köper en dh-cykel. Det kommer ge överlägset bäst resultat. En cykel som sålts med 150 mm slaglängd är inte ens i närheten av en riktig dh, som dessutom kommer med extra självförtroende som bonus. Den är det inte direkt nödvändigt med en riktig dh på Vallåsen men jämfört med att köra något lika tungt och mindre kompetent är det ett lätt val.

Din nuvarande gaffel verkar ha för lite kompressionsdämpning. Det kan man kompensera för med lite extra luft och/eller tokens. Det har inget med diametern på innerbenen att göra.

Senast ändrad:
Meistro sa:

Vilken stig och vilket hopp?

Du borde utan problem klara dig med befintlig dämpare vad gäller bottningar med rätt inställningar. Öppna och kolla hur många tokens du har.

@nalle

Ja. Jo jag valde fel cykel helt enkelt. Men nu är läget som det är, och vill jag göra den jag har så dh vänlig som möjligt. Vad kan jag göra typ. Lade ändå en jädrans massa cash på den och gissningsvis kan jag inte byta nu efter kört skiten ur den.

Såg dessutom att min nuvarande var extremt lik nästan identisk med en annan modell (som hade fox36) och den modellen klarade megavalanche smärtfritt.

Typ så.

Du kan sluta oroa dig över att du har fel material och istället ställa in det du har. En ny Fox 36 kostar ju hälften av vad en helt ny utförscykel av hög klass kostar.

@ragga

Maggan. Hoppet efter trädbron när vägen svänger till höger.

Pumpade i luft och kunde sedan ta det droppet man ser från marken vid liftarna. Men med bara en halv mm innan jag bottnade. Då kände man att man velat ha en ny gaffel.

Men tyckte jag kunde ana lite svajjighet i framgaffeln med i hårda kurvor ect. Kändes inte lika "'robust" som min förra cykels framgaffel. Möjligt att det behövs justeras något.

Skall höra med @jonte om han kan se om jag har någon token i?

Exakt vilken Fox34 har du Meistro? Vilken cykel? Det finns ju oftast massa inställningar på dem, har du rört dessa?

På vilket sätt ska annan diameter på gaffelbenen hjälpa?

Tillbaka
Topp