byta ut till lvg eller hotta mtb?

jra enduro

Ny medlem
Började snacka med en kompis och han funderade på om vi skulle åka vättenrundan nästa år (07) Ligger iof ganska långt fram i tiden men då började jag fundera på ska man ha kvar mtb och landsvägsanpassad den eller ska man skicka iväg den och skaffa lvg? Personligen så spelar det ingen roll om jag tränar mtb eller lvg för det är bara kompleteringsträning till enduron.

Så vad är bäst är det bättre att cykla på en lvg lr?
Och vad ska man ha jag kan 0 om lvg.
Hade väl tänkt mig en cykel som kan matcha mitt behov och så önskar väl en prisklass på5-9000 vad är lämpligt att ha?
Ska man annars fixa mtb vad är lönt att kosta på den?

Helt klart är att du skall använda en cykel som är konstruerad för sitt användningsområde!

Har själv cyklat Vättern på en slicksförsedd Mtb (i helstelt utförande), och var i år sugen på att göra en ny satsning. Eftersom ett bröllop nästa helg kom ivägen blev det istället Siljan Runt (16 mil) på en lånad Racer. Skillnaden är myket stor!! Annan, mer anpassad sittställning, större hjul och mer lättrullat. Så gå på att köpa eller låna racer, andrahandsmarknad finns alltid den dag du tröttnat.

klart det går att köra vättern på landsvägsanpassad mtb, men det är som stampe säger mycket roligare med hojj anpassad för ändamålet. men då man inte får särskilt mycket för en beggad hojj i dagens läge så vetefan om det lönar sig för dig att göra dig av med mtb:n bara för att skaffa racer. bättre att du då lånar en, eller börjar spara till en billig. finns en hel del prisvärda racerhojjar + att du ju har över 1 år o spara :D

självklart är en lvg-racer bäst för vättern! men jag antar att du som enduroförare har tänkt träna cykel även på vintern och då är ju en mtb att rekomendera!! Slick och stel framgaffel går nog kanon runt Pölen!!

Jag tränar inte ute med cykel på vintern utan kör trainer. Skulle få ganska bra för min mtb i inbyte hos min handlare som jag har varit trogen så kostar inte så mycket att byta. Men jag har ingen aning om vad som behövs i spec väg Sora, tigra, 105???????? Kolfiber gaffel eller inte etc etc etc

jra enduro skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tränar inte ute med cykel på vintern utan
> kör trainer. Skulle få ganska bra för min mtb i
> inbyte hos min handlare som jag har varit trogen
> så kostar inte så mycket att byta. Men jag har
> ingen aning om vad som behövs i spec väg Sora,
> tigra, 105???????? Kolfiber gaffel eller inte etc
> etc etc

Jag blev rekomenderad att köra på minst 105 när jag köpte racer och gjorde även så. Det funkar klockrent. Iofs tror jag att det även skulle funka med Tiagra.

//Jocke

och jag kör på tiagra. Går bra det med. På min nivå är det iaf knappast gruppen som sätter gränsen för mig.
Däremot så gillar jag inte Sora, den känns lite för budget.

Växelhandtag? MTB/LVG eller de olika LVG klasserna? Vad skiljer vad ska man tänka på med de olika? Och så en annan fråga hur vet jag vilken ramstorlek jag ska ha? Är 194cm lång och ganska prick 90cm i benlängd

Tillbaka
Topp