Byta ut vevparti med kilbultar, vilka verktyg?

xzyeed

Aktiv medlem
Hej!

Har ju ett sorgbarn till skrotcykel som inte visade sig vara så bra köp. Jag funderar nu på om jag skulle passa på att testa att meka lite och se om det går att byta ut vevlagret och vevpartiet på cykeln då det har kilbultar och byta till ett "modernt" med fyrkantslager. Har kollat på RJ the bike guy till exempel som har gjort denna video:

som verkade innehålla en del bra tips. Jag tror jag vet hur jag ska få bort själva kilbultarna, och även låsringen på vänster sida (dorn/huggmejsel/skruvmejsel?).

1707475880504.png

Men hur kan jag skruva av själva lagerkoppen (heter den så?) som är efter låsringen? Jag har inga verktyg för detta. Måste jag köpa något dyrt specialverktyg eller finns det andra lösningar? Det ser ut som på bilden ovan. I videon jag länkade till har lagerkoppen hål där man kan sätta in en "pin spanner" för att skruva ur men det har inte min.

En annan sak han pratar om i videon är att om man har otur kan man ha en cykel som är gjord med en annan Raleigh-standard på gängorna (26 gänger/tum) istället för 24, och då går det inte att byta på samma sätt. Antar att det inte finns något sätt att få veta utan att öppna upp och mäta, skulle t.e.x detta verktyg funka? Finns på Biltema. Vore ju bra att veta om det är idé att gå vidare med projektet eller ej.

Jag har aldrig sett den här modellen av vevaxeln, med utstickande bitar bredvid axeln ser ut som att man behöver tar i de med en skiftnyckel.

Jag har aldrig sett den här modellen av vevaxeln, med utstickande bitar bredvid axeln ser ut som att man behöver tar i de med en skiftnyckel.
Ja jag tror det är någon sorts nyckel som behövs, har sett nån annan video med liknande och där var det nån parktool-nyckel som behövdes. det jag undrar är om man kan slippa det och komma undan med billigare lösning.

Om du har en större skrotig skiftnyckel så kan du ta fram vinkelslipen och slipa ner tjäftarna på nyckeln så kommer du åt.

Mät hur stort gap du behöver. Jag kan ev ha en sån nyckel hemma. Om du inte orkar slipa ner en skiftnyckel vill säga. :-)

Ja jag tror det är någon sorts nyckel som behövs, har sett nån annan video med liknande och där var det nån parktool-nyckel som behövdes. det jag undrar är om man kan slippa det och komma undan med billigare lösning.

Allt berör på hur fast den sitter. Om den är monterad med fett och inte har rostat borde en skiftnyckel räcka.

Vill minnas att det finns ett verktyg liknande Campagnolos vevlager/styrlagerverktyg för ändamålet. Nån har kanske liggande?
IMG_2422.jpeg

Tror jag har ett likadant vevlager på en cykel som jag funderat på att serva så följer med spänning om det går hitta en bra lösning.

Tror jag har ett likadant vevlager på en cykel som jag funderat på att serva så följer med spänning om det går hitta en bra lösning.
Om inte skålen har gått i förening med ramen går det kanske med en skiftnyckel fastspänt enligt ovan. Men det vill nog till att vara väldigt noga att inte slinta.

Eller kanske detta verktyg att dela på? https://www.fruugo.se/cykel-reparat...uxCf9_6sRT8-KqapNefUbv7aF8UiR-bRoC_F8QAvD_BwE

Park Tool verktyget heter HCW 11 https://www.parktool.com/en-us/product/adjustable-cup-wrench-hcw-11

Senast ändrad:
Om inte skålen har gått i förening med ramen går det kanske med en skiftnyckel fastspänt enligt ovan. Men det vill nog till att vara väldigt noga att inte slinta.

Eller kanske detta verktyg att dela på? https://www.fruugo.se/cykel-reparat...uxCf9_6sRT8-KqapNefUbv7aF8UiR-bRoC_F8QAvD_BwE

Park Tool verktyget heter HCW 11 https://www.parktool.com/en-us/product/adjustable-cup-wrench-hcw-11
Ska nog testa skiftnyckel försiktigt. Fast vevarmen har inga gängor så måste fixa nån avdragare till den först.

Ska nog testa skiftnyckel försiktigt. Fast vevarmen har inga gängor så måste fixa nån avdragare till den först.
Men det är ju en kilbult.
Skruva upp, men inte av, muttern och kläm till bulten från muttersidan med en klubba så att bulten lossmar. När bulten är av är det bara att dra av veven för hand. Allt bör kanske dränkas i 5-56 först, dock....

Men det är ju en kilbult.
Skruva upp, men inte av, muttern och kläm till bulten från muttersidan med en klubba så att bulten lossmar. När bulten är av är det bara att dra av veven för hand. Allt bör kanske dränkas i 5-56 först, dock....
Jag missade att nämna att mitt är likadant vid lagerskålarna men vanlig fyrkantsaxel.

Var inga problem att få av vevlagret på den vänstra sidan, där räckte det med en skiftnyckel. Eftersom jag inte vet vad det är för cykel egentligen behövde jag få reda på vad det är för stigning på gängorna. RJ the bike guys video varnade för att om man har t.ex. en Raleigh så är risken att den har 26 TPI istället för 24 som är det vanliga, och då verkar det hopplöst att hitta ett nytt vevlager som passar. Jag köpte ett gängtolkverktyg på Mekonomen för att testa, tyvärr hade verktyget inget blad för 26 TPI, bara för 24. Så här ser det ut när jag testar med bladet som mäter 24 TPI. Jag har aldrig använt ett sånt här verktyg förut, men jag tyckte det verkade matcha med 24. Kan någon annan ge en second opinion?
1708440041951.png

Har som sagt inget blad med 26 TPI för att jämföra, om det skulle matcha ännu bättre.

Stämmer säkert. Annars kan du väl mäta upp en tum eller en halv och räkna?
Har så fruktansvärt dåligt ögonmått, litar inte på det!
Var förbi cykelköket dock, en volontär visade ett sånt vanligt fyrkantsvevlager och jämförde gängorna och han tyckte de matchade, så det verkar lovande iaf. Nu ska jag bara se om jag kan hitta en ny framgaffel till den också, annars känns det inte riktigt värt att gå vidare med projektet. Men det var kul att ta isär kilbultspartiet iaf.

Tillbaka
Topp