Byta växelreglage Nishiki Speed 24

• Trådstartare Trådstartare JNN
  • Start datum Start datum

JNN

Medlem
Jag köpte nyss en Nishiki Speed 24 tum till min grabb begagnad. Displayen för växelreglagen är slitna så man ser inte vilken växel man har i och det är även lite trögt att växla på framväxeln. Det är 21 växlar och ”vridväxel”. Shimano SL-RS35, 3x7.

Jag är inne på att köpa nya växelreglage och testa att byta själv. Aldrig gjort det tidigare dock. Måste det vara exakt samma eller skulle t.ex. denna kunna fungera (som anges som enklare att växla med än RS-35)?

Måste man byta kablar och allt eller räcker det med själva reglagen? Kommer ett byte göra det enklare att växla eller har trögheten med något annat att göra?

Bilagor

• IMG_2256.webp
    IMG_2256.webp
    488.8 KB · Besök: 52
Jag köpte nyss en Nishiki Speed 24 tum till min grabb begagnad. Displayen för växelreglagen är slitna så man ser inte vilken växel man har i och det är även lite trögt att växla på framväxeln. Det är 21 växlar och ”vridväxel”. Shimano SL-RS35, 3x7.

Jag är inne på att köpa nya växelreglage och testa att byta själv. Aldrig gjort det tidigare dock. Måste det vara exakt samma eller skulle t.ex. denna kunna fungera (som anges som enklare att växla med än RS-35)?

Måste man byta kablar och allt eller räcker det med själva reglagen? Kommer ett byte göra det enklare att växla eller har trögheten med något annat att göra?
Ingen MTB:are, så modellen vill jag inte uttala mig om, men du ska byta vajer och höljen samtidigt med reglagen. Du lär slippa trögheten med det bytet. Kika gärna på det gamla reglaget hur vajern är trädd däri.
Håll reda på hur långa höljena är, varje stycke, så att du kapar de nya rätt. Ibland, ska sägas, finns färdiga paket med vajer+höljen och hylsor.
Kapa inte vajern förrän du är nöjd, hihi!
Du verkar kunna fixa detta galant.

Som Batte ovan men jag vill slå ett slag för att du köper ”slicka” vajrar och höljen som tex Jagwire Pro eller Shimano Optislick. De är lite dyrare men ack så bättre glid.
Sedan att dra heldraget, dvs inte stycka upp höljet utan låt det gå i sin fulla längd utan avbrott. Fäst upp med vajerclips eller buntband. Inte så snyggt men bättre funktion.
Glöm inte att använda de tätpluttar som följer med höljena!
IMG_2695.webp

Senast ändrad:
Som Batte ovan men jag vill slå ett slag för att du köper ”slicka” vajrar och höljen som tex Jagwire Pro eller Shimano Optislick. De är lite dyrare men ack så bättre glid.
Sedan att dra heldraget, dvs inte stycka upp höljet utan låt det gå i sin fulla längd utan avbrott. Fäst upp med vajerclips eller buntband. Inte så snyggt men bättre funktion.
Glöm inte att använda de tätpluttar som följer med höljena!
Visa bilaga 771921
Tack. Vad är anledningen till att stycka upp det om man gör så? Såg att det var uppstyckat idag.

Jag var inne på Biltema i annat ärende och såg att de hade just det växelreglaget som cykeln har idag. Inklusive vajer och hölje Köpte ett sådant och hoppas det ska funka 👍

Me too! Lycka till! Höljena är ibland och ganska ofta dragna så att en vajer får den sträckning som behövs för att ge bra växling. Ner mot bakväxeln och vid styret ska vajern gå i en lagom snygg båge, exempelvis. Då fungerar cykelramens vajerhållare som ett mothåll, eller vad man ska säga, som gör bågen "stabil".

Tillbaka
Topp