Byta växlar

Byta växlar
Har två MTBs som båda är hyfsat okompletta på lite olika områden. Den ena är lite finare, en Cycle Pro. Skulle vilja få den helt fungerande.

Dock har den ena "växelspaken" på höger sida (för bakre kuggen) gått sönder. Denna cykel har 7 kugg bak. Dessa växlar är såna man trycker på en spak för att öka och en annan för att minska.

På den andra sitter det såna man vrider på. Denna har dock 8 kugg bak.

Är det möjligt att flytta över "växelspakarna" från den sämre cykeln till den bättre? (Är ju olika antal kugg bak) Måste man byta ut allt eller räcker det med växelspakarna på styret?

Om inte, vad kan det kosta att köpa nya växlar och vad behövs köpas? Allt annat funkar ju liksom.

Byta växlar
Japp, det funkar att flytta över men du kommer att få ett tomt steg i växelreglaget. Var noga vid justeringen så att det inte justeras in på så sätt att det åttonde växelläget skickar in bakväxeln i hjulet. Det åstadkommer du genom att förslagsvis låta växelläge 2 på reglaget motsvara minsta drevet på kassetten. Så länge du inte förändrar ändlägena på bakväxeln blir det dock inga problem i praktiken.

Byta växlar
Ok. Så då kanske det är bäst att köpa en ny uppsättning och sätta på. Vad kan det kosta att lämna in cykeln och få det fixat? Lär dem säga åt mig att byta allt då eller?

Cykeln är en Cycle Pro Stony Point som jag köpte begagnad.

Byta växlar
Du kommer spara grymt mycket pengar på att lära dig skuva själv. Det är sällan svårt. Pröva dig fram, det värsta som kan hända är ju att du ger upp och lämnar in den efter att ha försökt.

1. Om du inte vill spara handtagen utan köpa nya skär du bara av dem. Vill du spara dem försöker du spruta in vatten mellan styre och handtag. (nu menar jag gummigrejerna du håller i.) Jag kör blomspruta, men pipett, vattenslang, vattenpistolgummiblåsa lär funka bra det med.

2. Lossa skruven och dra av det trasiga reglaget. (Spara det, reservdelar är bra att ha. Annars skänker du det på skänkestråden.)

3. Peta på det nya reglaget (eller det ifrån den andra cykeln om du väljer det) o skruva fast.

4. Blöt handtagen, oavsett det är de gamla eller om du köpt nya, och pressa på dem.

5. Ge dig själv en medalj, du är snart fast i skruvandets ljuvliga värld.

Byta växlar
Ok. Visst kan man försöka. Handtagen är redan borta så det måste ändå köpas nytt. Det jag mest antar är komlicerat är att få till det med vajrarna och rätt inställningar för växlarna. Finns det nåt speciellt tillvägagångssätt för det? Nån beskrivning på nätet exempelvis?

Annars finns det tydligen en kille där jag bor som hjälper till med cyklar för en billig peng. Sen får man ju se om det är nåt mer man måste byta. Biltema verkar ju ha ruskigt billiga priser och jag antar att det är bra grejor om det ex är Shimano.

Byta växlar
En annan fråga. Framväxeln på cykeln ser inte helt ok ut. Är det lika bra att byta ut både fram och bakväxel också, köpa dem på biltema, kostar bara drygt 200 spänn.

Sen är ju frågan om man ska byta kedja och kugg också men då börjar det bli väldigt mycket som ska bytas...

Tillbaka
Topp