Byta växlar..

oggy

Ny medlem
Byta växlar..
Tjena!

Cykel amatör No.1 här..

Har just köpt mig en billig begagnad Mtb, en Scott Purgatori..

Sitter Shimano Acera (antar att det är skit) på den och jag undrar om det går och vad det kostar att "uppgradera" växlarna till ngt bättre.. Och vad som rekomenderas i växel väg till en kille som tänker köra mkt väg och lite grus/skogsväg..

Också om det går att uppgradera framgaffel och vad som rekomenderas där.. pris osv...

Alla svar mottages mkt tacksamt

Byta växlar..
Klart det går att byta. Men att göra det innan det är något fel på de du redan har är bara onödigt.

När (om) något går sönder byter du till exempelevis LX eller kanske XT. Eller SRAM.

Vad sitter det för gaffel på nu?

Byta växlar..
Lägg istället pengarna på att köpa verktygen som krävs för att göra total service av drivpaketet på cykeln. Dvs kedjebrytare, kransavdragare, vevarmsavdragare, etc. Gör rent allt och byt sedan ut kedjan så blir cykeln glad längre.

Byta växlar..

(antar att det är skit)

Tror faktiskt inte det behöver vara så. Prova så märker du. Min gissning är att de funkar bra.

jag undrar om det går och vad det kostar att "uppgradera" växlarna till ngt bättre..

Om växlarna funkar dåligt så vill du nog byta växlar + hela drivlina. Nya klingor ny kassett kedja växlar växelreglage vajrar höljen. 1000-1500 kr typ utan att ha räknat på det. Du kan ju kolla själv på cyclecomponents.se. Även billiga grejer är bra.

Också om det går att uppgradera framgaffel

Detta kan vara vettigt. Du cyklar mest grusväg asfalt, självklart vill du ha en stel gaffel. Duells har en billig
http://www.duells.se/katalog/product.asp?main_dept_id=4219&dept_id=4467&pf_id=5135&language=1053
Alla cykelaffärer kan ta hem den.

Sen tycker jag du ska köpa ett par snabba sköna däck. Dessa kanske.
"Panaracer, T-serve for messenger, 26x1.75" // www.cyclecomponents.se

Senast redigerad av en moderator:
Byta växlar..
Faan vad kul med så många bra svar på så kort tid... har tydligen hamnat i ett forum med mkt vettiga personer.. kanske är så att cyklister är lite trevligare och hjälpsamare än övirgt folk =)

Tacksam för mer svar...

Tillbaka
Topp