Byta ventil

putte99

Ny medlem
Byta ventil
Hej.

Finns den en ventil som byter från vanlig ventil (dunlop) till bilventil (Schraderventil) eller racing.
Jag vill byta ventil från dunlop utan att byta slang.

Om jag pumpar däcket med en dunlop så kan jag inte se trycket.
Därför vill jag byta ventil.

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
Byta ventil
Det går mig veterligen inte att byta en befintlig ventil på en cykelslang. Men det finns en uppsjö olika adaptrar att använda, sök på adaptrar cykelventil. Eller köp en ny slang med den ventil du vill ha och byt.

Senast ändrad:

earnstrom

Aktiv medlem
Byta ventil
Menar du verkligen att du inte vill byta slang? Det kommer ju hända förr eller senare ändå (vid punka). Om du inte vill byta fälg är det en annan sak, men då finns det små plastringar att sätta i fälghålet för att göra det mindre så racer-ventil (presta) funkar.

Salabaladala

Aktiv medlem
Byta ventil
Kommer inte att gå se trycket om man endast adaptrar. Bara anslutningen till pumpen som ändras. Finns ingen grej på dunlop-ventil som håller dom öppna när luft inte flödar från pumpen in i slangen.

Bara att byta slang.

kais01

Aktiv medlem
Byta ventil
vår ts putte uppfattar jag vill se trycket medan han pumpar upp däcket. det funkar helt utmärkt oavsett ventiltyp eller eventuella adapters om pumpen har bara inbyggd tryckmätare.

har den inte det kan man uppskatta trycket med hjälp av pumpkolven; i samband med att motståndet släpper när luften åker in. 1 bar motsvaras av att detta sker när kolven tryckts in 50 procent. osv.

det är endast när man 'bara' skall mäta trycket som det inte funkar med just och endast dunlop. men när händer det på den typ av vardagscyklar som har dessa? behovet av att veta trycket inträffar i min värld bara när det är aktuellt att fylla på..

för övrigt kan jag varmt rekommendera den här. funkar till alla ventiler, och har både kraft och volym tillräckliga att hantera både bildäck, mtb- och racerdäck.
54657687-30E6-48C8-B2B7-0EBD5B501515.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Byta ventil
Kommer inte att gå se trycket om man endast adaptrar. Bara anslutningen till pumpen som ändras. Finns ingen grej på dunlop-ventil som håller dom öppna när luft inte flödar från pumpen in i slangen.

Bara att byta slang.
puttes video visar dock just detta, en variant på adapter som tar bort/bypassar dunlopventilen så man de facto bara har bilventilen. och kan mäta trycket:)

klart finurlig lösning, men så länge man mäter tryck just vid pumpning funkar detta alltså utmärkt även med en vanlig adapter där ventilfunktionen behålls i dunlopventilen.

kais01

Aktiv medlem
Byta ventil
hihi. men problemet, dvs läsa av trycket med dunlopventil; var löst redan innan tråden startade. det gäller bara att pumpa medan man mäter trycket.

jag brukar låta slangen som sitter i cykeln vara som den är. har för många cyklar infamiljen för att hålla på och optimera ventiler.

Pfaff

Aktiv medlem
Byta ventil
hihi. men problemet, dvs läsa av trycket med dunlopventil; var löst redan innan tråden startade. det gäller bara att pumpa medan man mäter trycket.

jag brukar låta slangen som sitter i cykeln vara som den är. har för många cyklar infamiljen för att hålla på och optimera ventiler.

Känns inte riktigt som TS har varken för många cyklar eller god vana att pumpa däck med koll på när trycket mellan pump, ventil och slang är i balans. Men det är bara en känsla som sagt. 😎

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer