Byta vevlager bb90

JFrisk

Medlem
Byta vevlager bb90
Har under en tid haft knak i cykeln som jag assisterat till vevlagret.
Köpte nya vevlager till båda jobbcyklarna i sensomras men kom mig bara för att byta på "vintercykeln"
Nu var det dags att ta fram "sommarcykeln" (trek Boone 5) då tog fram verktygen för att byta vevlagren (BB90) fick ur veven ganska smidigt och kunde utan stora problem få i båda lager i sina positioner.
Men när jag skulle ha i vevarmen blev det värre. Först besvärligt att få igenom axeln genom första lagret, när den väl var igenom var det ännu svårare att få i andra sidan, fått i den en bit men snurrar väldigt trögt.
Innan jag ställer till med skada, om jag inte redan gjort så. Vad har jag gjort för fel? Finns det olika innerdiameter på BB90-lager? Är det olika på olika sidor? Kunde inte se någon avvikande märkning på de olika lagren. Lager från cema.

Byta vevlager bb90
Du har inte köpt ett gxp lager för bb90? Det har en id på 22 mm på ena sidan och 24 på andra. Gissar att din vev skall ha 24/24?

Byta vevlager bb90
BB90 är yttre interfacet för att passa ramen (Trek). Sedan finns det olika inre interface för att passa vevarna. I ditt fall troligen 24 eller 30 mm.

Byta vevlager bb90
Tack för all respons!
Tror det är denna jag köpt:

Hade det varit 22mm hade det väl varit tvärstopp att få i? Nu går det ju på, men väldigt trögt och snurrar väldigt dåligt. Hade det varit olika dimensioner borde det väl också varit uppmärkt vilket som skulle sitta var?

Byta vevlager bb90
snurra kass kan det göra om lager är kass eller om pre-load för hög. Detta är innan du spännt ihop det?
Ja, precis, behöver spänna för att alls få i vevarmsaxeln på kranssidan, men ännu inte spänt i botten. Kanske ta ut cykeln på en tur och se om några spänningar släpper och sen dra ihop i rätt moment?

Byta vevlager bb90
Några bilder kanske kunde hjälpa till.
Får du igenom vevaxeln utan glapp, så är det rätt innerdiameter på lagret.
Hur pressade du in lagerna?
Snurrar lagerna lätt innan axeln är i?
Snurrar vevaxeln lätt innan du skruvat ihop det?
Vad har du för dammbrickor och distanser?
Vad är det för preload-mekanism? Vågbricka eller något som skruvas?

Byta vevlager bb90
Jag får igenom vevaxeln utan glapp, men inte "utan våld"
Jag pressade i lagrena med parktools lagerpress (och tog ur gamla med parltools verktyg för det)
Upplevde att lagren snurrade lätt, men kände nog inte så noga.
Jag har ännu inte helt skruvat ihop det då jag ju knappt får i vevaxeln på kranssidan i lagret, dragit en del men är några mm kvar. Har de dammbrickor som följde med (om jag inte borde återanvända de gamla som satt i, de såg lite mer täckande ut när jag tänker efter?) Några distanser satt inte tidigare och inte heller något jag satt dit nu.
Det är sedan tidigare vågbricka som jag återanvände.

Byta vevlager bb90
Vevlagret du köpt är för Shimano 24 mm , ditt vevparti är FSA som också 24 mm men någon micromillimeter större därav den tighta passformen. Trek har ett eget BB90 vevlager anpassat just för FSA där passformen är mycket bättre.

Byta vevlager bb90
Vevlagret du köpt är för Shimano 24 mm , ditt vevparti är FSA som också 24 mm men någon micromillimeter större därav den tighta passformen. Trek har ett eget BB90 vevlager anpassat just för FSA där passformen är mycket bättre.
Tack för väldigt bra svar! Tyckte bytet började oförskämt bra innan allt började bråka och jag trodde jag var helt oduglig på bytet men det förklarar då. Tror jag försöker dra ihop allt och ser hur det känns när det fått "sätta sig"lite blir det ingen ordning på det får jag väl byta vev eller lager... Eller riskerar jag dra sönder lagerskålarna om det går "lite trögt"?

Byta vevlager bb90
Tack för väldigt bra svar! Tyckte bytet började oförskämt bra innan allt började bråka och jag trodde jag var helt oduglig på bytet men det förklarar då. Tror jag försöker dra ihop allt och ser hur det känns när det fått "sätta sig"lite blir det ingen ordning på det får jag väl byta vev eller lager... Eller riskerar jag dra sönder lagerskålarna om det går "lite trögt"?
FSA är prick 24 mm medan HTII är 23,99. Det är vad jag kan se inte själva lagret som tar skada utan en plasttätning som blir lite mosad. Vem kunde tro att de skulle vara helt kompatibla…
Lager är nog det billigaste att byta om det skiter sig. Finns även hos FSA för Trek-ramar

Tillbaka
Topp