Byta vevlager utan momentnyckel

nelson

Medlem
Jag ska byta hollowtech vevlager på min kolfibercykel. Brukar ni göra det själva eller lämnar ni in till cc eller liknande? Har ingen moment nyckel och är nojig att jag ska paja något. Ska en enligt instruktionsbladet dras åt 40 Nm.

Häng fyra kilo i en en meter lång hävarv, eller räkna om det till den längd på hävarmen du har på verktyget... 8 kg på 50 cm, 16 kg på 25 cm...

Eller så mekar du bara och ser glad ut, det går det med. Du har väl dessutom alugängor i ramen där?

Än kolfiber, ja!

Det är alu i de flesta ramar och jag vet ingen som lyckats dra sönder gängorna hur mycket de än har fulmeckat. jomper undantagen men han drog snarare sönder vevlagerskålarna än gängorna...

Kort sagt: Du behöver inte vara rädd, använd bondförnuft bara. Vill du vara analakademiker ser du dock till att få sidorna planade och monterar med momentnyckel. :)

Anledningen till att jag ska byta är att det nya vevpartiet in verkar vilja gå in hela vägen.
Anledningen till detta tror jag är en mekmiss. Jag fick för mig i vintras att jag skulle rengöra vevlagret. Började att försöka böja bort tätningen men ångrade mig halvvägs. Den blev vad jag tror aningens böjd. Det är inget man ser tydligt men det är ända anledningen jag kan komma på.

En tolkning skulle kunna vara att du inte får in ditt nya vevparti i ditt gamla lager för att du pillat sönder plastkoppen i lagret?

Ser du att det tar i någonstans? Ibland tycker jag man får använda milt våld när man ska få in vevaxeln i lagren.

Ja rätt tolkat. Jag ser inte att den tar i någonstans men när jag ska sätta på vänster vevarm ser man att det är ca en halvcentimeter kvar till den är helt på.

Ska testa att byta lagret det kanske löser problemet för man behöver väl inte en massa spacers och sånt? Jag byter från tiagra kompakt till r700 vevar.

Banka lite lagom försiktigt på höger sida av axeln tills den går i.

Som du skriver är det lite kymigt att se när den "bottnar"

Jag använde träklubban jsg normalt har till stämmjärmet. Banka hellre flera försiktiga gg än få hårda.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp