Byta vevlager

Swehandy

Medlem
Byta vevlager
Tja. Nyligen köpte en chris boardman cx som hade bara 1 42klinga fram. Jag vill byta till 39/50 så köpte jag sram rival vevparti. Problemet nu är den passar inte i vevlager(för lite). Vevlager som sitter på cykel är gängad. Kan jag byta ut den till en pressfit gxp vevlacer (som sram rekommendera) ??

Byta vevlager
Tja. Nyligen köpte en chris boardman cx som hade bara 1 42klinga fram. Jag vill byta till 39/50 så köpte jag sram rival vevparti. Problemet nu är den passar inte i vevlager(för lite). Vevlager som sitter på cykel är gängad. Kan jag byta ut den till en pressfit gxp vevlacer (som sram rekommendera) ??
Det är bra om du berättar mer om vad du har och vad du har köpt.
Kanske satt ett GXP förut och nu så har du köpt ett DUB-vevparti?

Byta vevlager
Mät vevaxeln. Är den ~22/24 mm är det GXP, är den ~30 mm är det DUB.
Bägge vevlagerdimensioner finns för BSA-gänga som du har på cykeln.

Och nej, du kan inte montera ett pressat vevlager i den ramen.

Byta vevlager
Förlåt. Jag vet inte vad det är för vevlager. Hur kan jag ta reda på det då?
Det gamla vevlagret är kanske ett Shimano? Då mäter det 24 mm på bägge sidor och passar inte ett Sram vevparti. Men samma sak där, mät innandiametern. Det framgår inte riktigt enligt din första fråga vad som är för litet, vevaxeln eller vevlagret.
Det finns en del att välja på…

Men det som är aktuellt för dig är i första hand BSA-standard ( gängat) och för det nya vevpartiet SRAM, och vidare DUB eller GXP enligt mått ovan.
Bredden 68 eller 73 för vevlagret när du köper ett nytt - köp SRAM, inte för att de möjligen är bättre utan för att du får rätt direkt - spelar ingen roll här, det är en plasthylsa som passar bägge mått som avgör där.

Ett sånt

eller ett sånt

kommer att passa.

Senast ändrad:
Byta vevlager
Du kan börja med att säga vad du har köpt för vevparti. Ta en bild på kartongen, eller kanske veven eller länka till produktsidan.
Det gamla vevlagret är kanske ett Shimano? Då mäter det 24 mm på bägge sidor och passar inte ett Sram vevparti. Men samma sak där, mät innandiametern. Det framgår inte riktigt enligt din första fråga vad som är för litet, vevaxeln eller vevlagret.
Det finns en del att välja på…

Men det som är aktuellt för dig är i första hand BSA-standard ( gängat) och för det nya vevpartiet SRAM, och vidare DUB eller GXP enligt mått ovan.
Bredden 68 eller 73 för vevlagret när du köper ett nytt - köp SRAM, inte för att de möjligen är bättre utan för att du får rätt direkt - spelar ingen roll här, det är en plasthylsa som passar bägge mått som avgör där.

Ett sånt

eller ett sånt

kommer att passa.
Kommer köpa din 2a förslag. Nu undra jag om verktyg. Är denna här rätt val?

Bilagor

• Screenshot_20230329_200300_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230329_200300_Samsung Internet.jpg
    79.8 KB · Besök: 46
Byta vevlager
Enligt cykel geometry original vevlager är en pf30
Titta mindre på tabeller o mera på cykeln.
Har du plockat av det gamla vevlagret och du fick skruva ur det är det gängat.
Men om det är denna cykel du har
är det mycket riktigt Pf30 enligt specen och då skall du ha ett Pf30 vevlager som passar ditt nya vevparti. Och då är det inye rätt verktyg du hittst, det är enbart för gängade lager. Då får du återigen mäta vevaxeln för att köpa rätt, GXP (24/22 mm) eller DUB (29 mm)
Enligt specen och OM det är samma Boardmancykel du har sitter det ett Sram Apex 1X vevparti idag och det finns mig veterligen bara som GXP. Alltså måste ditt nya vevpsrti vara DUB?

Byta vevlager
Det kan inte vara PF30 om det är gängat.
Kan du inte fota vevaxeln på ditt nya vevparti?
Titta mindre på tabeller o mera på cykeln.
Har du plockat av det gamla vevlagret och du fick skruva ur det är det gängat.
Men om det är denna cykel du har
är det mycket riktigt Pf30 enligt specen och då skall du ha ett Pf30 vevlager som passar ditt nya vevparti. Och då är det inye rätt verktyg du hittst, det är enbart för gängade lager. Då får du återigen mäta vevaxeln för att köpa rätt, GXP (24/22 mm) eller DUB (29 mm)
Enligt specen och OM det är samma Boardmancykel du har sitter det ett Sram Apex 1X vevparti idag och det finns mig veterligen bara som GXP. Alltså måste ditt nya vevpsrti vara DUB?
Nej jag har inte plockat av den gamla vevlager eftersom min okunskap låt mig tror att alla vevlager är samma storlek. Jag har inte någon vevlagerverktyg men den ser ut som...
IMG_20230330_192433.jpg

Bilagor

• IMG_20230330_192415.jpg
    IMG_20230330_192415.jpg
    492.5 KB · Besök: 51
Byta vevlager
Nej jag har inte plockat av den gamla vevlager eftersom min okunskap låt mig tror att alla vevlager är samma storlek. Jag har inte någon vevlagerverktyg men den ser ut som...
Är du första ägaren eller har du köpt cykeln begagnad?
Vevlagret ser ut att vara ett https://wheelsmfg.com/bottom-brackets/bb30-outboard.html?bb_standard=6858&bearing=6373 eller liknande
dvs ett lager som ofta köps när cykeln har problem med knakande pressfit-vevlager

Byta vevlager
och det röda vevlagret du visar ovan sitter på din cykel? Kan du mäta ytterdiametern och du kan bestämma vilket verktyg du behöver att demontera det gamla vevlagret. Tyvärr finns flera olika diametrar på lagerkonan och du kan behöva ett annat verktyg för ditt nya vevlager. Ibland ingår en adapter i köpet av vevlager.

Byta vevlager
Ibland så är det läge för att vandra in på en cykelverkstad och be dem få bort det gamla vevlagret och få dit ett nytt som passar det nya vevpartiet som man har med sig.
Så slipper man köpa ett verktyg för att ta bort ett vevlager som man aldrig mer kommer att montera igen.

Byta vevlager
Ibland så är det läge för att vandra in på en cykelverkstad och be dem få bort det gamla vevlagret och få dit ett nytt som passar det nya vevpartiet som man har med sig.
Så slipper man köpa ett verktyg för att ta bort ett vevlager som man aldrig mer kommer att montera igen.
Helt enig! Jag tänkte skriva att det här kan bli en fredagstråd, men den når inte riktigt dit tyvärr.

Byta vevlager
och det röda vevlagret du visar ovan sitter på din cykel? Kan du mäta ytterdiametern och du kan bestämma vilket verktyg du behöver att demontera det gamla vevlagret. Tyvärr finns flera olika diametrar på lagerkonan och du kan behöva ett annat verktyg för ditt nya vevlager. Ibland ingår en adapter i köpet av vevlager.

Bilagor

• IMG_20230402_130049.jpg
    IMG_20230402_130049.jpg
    477.4 KB · Besök: 41
Byta vevlager
Om hjälpsam butik saknas finns det ganska billiga HTII ((Shimano Hollowtec) verktyg att köpa som skall passa dina koppar där

7ECD8068-ADF7-4385-9A10-12DDA9CFB1AA.jpeg

Det är i princip lika det du hade hittat först. Men i regel betydligt billigare.
Diametern ~40 mm stämmer väl överens med HT.
(Fast å andra sidan om de bara ska bort funkar det antagligen med en rörtång också. Kom bara ihåg att höger kopp är vänstergängat)

Tillbaka
Topp