Byte av axel på Biltemas hjul med fotbroms

slaglängd

Ny medlem
Hej

Bygger en pendlare som skall stå ute året om så jag vill ha en med fotbroms eftersom andra typer av bromsar tenderar att frysa fast.
Eftersom den axel som kom med hjulet är för smalt så har jag beställt hem en axel med måtten 10x145mm från ebay.
När jag skulle montera muttrarna och innehållet från hubben på den nya axeln så snurrar det 2-3 varv och sen stannar det (känns som när man felgängar).

Hjulet i fråga är: http://www.biltema.se/ProductImages/27/large/27-0096_l.jpg
Produkt#: 270096

Frågan är: hjälper det att beställa en ny axel som är 9.5mm eller kan det vara annan TPI (threads per inch)?

Bonusfrågan: är det ok att använda en hub till en bredare ram än den är tänkt för? Tänkte att med bredare axel bara lägga till brickor för att den skall passa i en 135mm.

Tack för infon!

Den jag beställde var hollow modell så jag hade tänkt använda QR så då borde väl 145mm räcka?
Är det tokigt tänkt att köra QR då man shimsar extra mycket eller spelar det någon roll?
Var i garaget och mätte att 165mm borde passa bra med solid axel.

Om du kan mäta gängornas täthet så vorde jag tacksam eftersom jag inte hinner till biltema denna vecka. Kan du även mäta om det är M9, M9.5 eller M10?

Tillbaka
Topp