Byte av bakväxel?

FF#1

Medlem
Byte av bakväxel?
Har en "damcykel" med Shimano Altus 8 växlar. Även om allt är korrekt justerat så känns växeln undermånlig, lite kärv och ovillig.
På andra hojarna vi sitter det en SLX respektive en XT bak, helt annan känsla, det är nog så illa så att Altusen är för "billig"?

Nu till saken, funderar på att byta bakväxelgrupp. Men vad passar?

Tänkte byta kassett, bakväxel, wire och reglage till nått från premiumsegmentet (om det går)
Två frågor, vad går att pilla dit och hur vet jag om framdrevet passar eller om de måste bytas det med utan att köra "trial error"?

Kasetten som sitter där i dag är en HG-200 8, går det tex att montera en kasett med 10 växlar?

Byte av bakväxel?
Altus borde funka bra till det ändamålet. Smörj upp alla leder i växeln först, kan ju vara att den kärvar nånstans.
Och en bild på det också, så blir det enklare att reda ut problemet, och vad du ev. kan byta till.

Byte av bakväxel?
Endelat fram, cykeln har gått max 50-70 mil, förvarad innomhus. allt ser som nytt ut, har varit lite kärv sen ny. Var inget fel på den vid servicen. Kanske bara är kräsen? Sen är det alltid kul att uppgradera.

Byte av bakväxel?
Altus är mycket vanlig på barncyklar och fungerar bra. Kärv tycker jag inte den är som jag läser ordet.
Låter som dålig installation.

Byte av bakväxel?
Nu till saken, funderar på att byta bakväxelgrupp. Men vad passar?

Tänkte byta kassett, bakväxel, wire och reglage till nått från premiumsegmentet (om det går)
Exakt vilket problemet är som gör växlingarna kärva och ovilliga är förstås omöjligt att veta utan att kolla närmare på cykeln.
Men som andra redan har skrivit är det inte ngt generellt "problem" med Altus

Däremot är det inte ovanligt att installation av vajrar + hölje är undermånligt särskilt på billiga cyklar. De som bygger en sådan cykel har inte många minuter på sig och då kan ofta bli snabbt istf bra.
Så om du vill byta till ngt från, som du skriver, "från premiumsegmentet" tycker jag att du bör välja Shimano växelvajerset för Dura-Ace
Tycker du att det är för dyrt kommer troligen även den billigare Optislick-varianten vara en uppgradering.
Men oavsett vilka vajrar + höljen byter till kommer det inte att bli bra om du inte är noggrann vid installationen. Det börjar med en bra vajerklippare
Biltema säljer en som är riktigt bra
1

129 SEK https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429
(Den säljs även under andra namn för MKT högre pris)

För bästa funktion är det viktigt att vajerhöljet blir bra kapat, som till höger i bilden bör det se ut
cable-cuts.gif

Mer om installation av vajrar + höljen hittar du här
Där har jag även tagit bilden ovan ifrån, kolla runt på sajten det finns mkt läsvärt hos Sheldon

Byte av bakväxel?
Om B-skruven håller bakväxeln för långt ut blir växlingarna långsamma och tråkiga. Om B-skruven håller bakväxeln för nära kassetten kan det kanske kännas kärvt?

Kedja som sitter på åt fel håll om det är en kedja som har en specifik riktning?

Men kärv låter troligen som hölje/wire i min värld också. Kanske för tight loop på höljet sista biten till bakväxeln?

Jag kör alltid med kedjelås för att lätt kunna plocka av kedjan. Då kan man enkelt justera bakväxeln i mekstället (B-skruven, och low+high gränser). Utan kedjan på kan du känna att bakväxeln är distinkt i växlingarna innan kedjan sätts dit igen. Är den inte distinkt så är det med allra största sannolikhet wire/hölje som är av dålig kvalitet. Om allt känns fint utan kedjan men sen blir dåligt med kedjan så är det kanske B-skruv eller växelöra som behöver fixas med.

(Min erfarenhet är också att Altus fungerar bra.)

Lycka till!

Tillbaka
Topp