Mathias mtb
Medlem
Byte av dämpare
Har en stumpjumper alloy och har tänkt att byta dämparen mot något med mer slag. Är det något man kan göra eller blir det fel med geometrin?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fram? Bak? Årsmodell? Vad sitter idag? Bilder?Har en stumpjumper alloy och har tänkt att byta dämparen mot något med mer slag. Är det något man kan göra eller blir det fel med geometrin?
Gärna 150 typHar du något tips på någon specifik dämpare. Jag vill ju gärna ha mer slaglängd en 130 som jag har nu. Tack
Om det finns några med måttenGärna 150 typ
TackarÄr det en 2021? Isåfall går det nog inte, gamla gick ju att konvertera från ST till LT med hjälp av klykan, går mej veterligen inte på 2021.
Skulle vara prylar från Evon men hela den ramen är ju annorlunda så det går inte att plocka över grejer heller.
Varit många diskussioner om det på SJ forum.
150mm är ok för framgaffeln enligt Specialized dock.
Däremot är väl org dämparen inget vidare, vet inte om det finns volymspacers till den,
finns till Fox 130mm iaf.
Annars är bättre dämpare ett förslag också
+1Annars är bättre dämpare ett förslag också
Din dämpare du har nu verkar ju lite inriktad på XC så kanske är så simpelt att du har fel dämpare för ditt ändamål?Jag kör mycket downhill på vallåsen och bakdämpare bottnar fast jag har den ganska hård. Sedan tycker jag att min x fusion dämpare är lite ojämn när den kommer en bit ner i slagen.
?Din dämpare du har nu verkar ju lite inriktad på XC så kanske är så simpelt att du har fel dämpare för ditt ändamål?
Dvo Topaz är en riktigt trevlig dämpare att ha. De har även sin Jade om du ska köra coil istället.
Isåfall blir det en Topaz T3 Air Metric 190x45 samma mått som den jag har nu. Är det värt köper och byta från en x fusion 02 PRO rl. 190x45.Din dämpare du har nu verkar ju lite inriktad på XC så kanske är så simpelt att du har fel dämpare för ditt ändamål?
Dvo Topaz är en riktigt trevlig dämpare att ha. De har även sin Jade om du ska köra coil istället.
Lär nog bli en jävla skillnad. Frågan är bara om du sen klarar dig på det när du kör downhill eller bör gå på något ännu värre?Isåfall blir det en Topaz T3 Air Metric 190x45 samma mått som den jag har nu. Är det värt köper och byta från en x fusion 02 PRO rl. 190x45.
Aa jag vill helst ha något där jag inte behöver byta till en kortare klyka.Lär nog bli en jävla skillnad. Frågan är bara om du sen klarar dig på det när du kör downhill eller bör gå på något ännu värre?
Aa jag vill helst ha något där jag inte behöver byta till en kortare klyka.
En luftdämpare med piggyback som är rätt inställd skulle göra skillnad, ja. Men steg ett är ju att ställa in dämparen du redan har om inte det är gjort. Om du bottnar ofta så behöver den fler band i sig. En felinställd bra dämpare är ju sämre än en bra inställd billig dämpare.Jag kör mycket downhill på vallåsen och bakdämpare bottnar fast jag har den ganska hård. Sedan tycker jag att min x fusion dämpare är lite ojämn när den kommer en bit ner i slagen.