Byte av dämpare

Byte av dämpare
8D1AE781-708E-49A0-AF5D-3C23D37C1063.jpeg

Byte av dämpare
Jag tror det räcker med en klyka och dämpare från LT-modellen (210/55?).
(185/50-dämpare är jag ganska säker på enbart finns i trunion, och den passar inte på din cykel)

Byte av dämpare
Tror att man måste byta mer än bara dämparen.
29" Stuntjumper LT har en 210x50 dämpare.

Men om vi leker med tanken:
Givet:
130mm slaglängd
45mm stroke

130/45~2,9

Nästa standard-slaglängd (stroke) på dämpare är 50 mm (51mm enligt vissa)
190x50 ger således 2,9*50mm stroke = 145mm i slaglängd.

Teoretiskt.

Kanske går att ändra längden på den dämparen du redan har.
Det kan sitta en shims/token/plastpryl som justerar längden på slaget i den.

Ansvarar inte för något när bakhjulet eventuellt gräver in sig i sadelstolpen och tvärnitar vid bottning.

Byte av dämpare
Som sagt, stumpy Lt har en kortare klyka och längre dämpare och jag tror det ska räcka. Men kolla med din lokala Spetznatz-handlare, tror man kan köpa klykan löst.

Byte av dämpare
Är det en 2021? Isåfall går det nog inte, gamla gick ju att konvertera från ST till LT med hjälp av klykan, går mej veterligen inte på 2021.
Skulle vara prylar från Evon men hela den ramen är ju annorlunda så det går inte att plocka över grejer heller.
Varit många diskussioner om det på SJ forum.
150mm är ok för framgaffeln enligt Specialized dock.

Däremot är väl org dämparen inget vidare, vet inte om det finns volymspacers till den,
finns till Fox 130mm iaf.
Annars är bättre dämpare ett förslag också

Byte av dämpare
Töm nuvarna dämpare helt på luft och kolla hur mycket utrymme där är kvar. innan hjulet tar emot något. Är det gott mått så se om du kan hitta någon nära som kör med 190x50 för att provmontera. Funkar det så är det ju bara att köpa något.

Och har du ingen du kan testa så köp en för att i värsta fall sälja vidare och se det som en lärdom. ?

Byte av dämpare
Är det en 2021? Isåfall går det nog inte, gamla gick ju att konvertera från ST till LT med hjälp av klykan, går mej veterligen inte på 2021.
Skulle vara prylar från Evon men hela den ramen är ju annorlunda så det går inte att plocka över grejer heller.
Varit många diskussioner om det på SJ forum.
150mm är ok för framgaffeln enligt Specialized dock.

Däremot är väl org dämparen inget vidare, vet inte om det finns volymspacers till den,
finns till Fox 130mm iaf.
Annars är bättre dämpare ett förslag också
Tackar

Byte av dämpare
Har du justerat in den rätt? Är den någorlunda nyservad? Vill du att den ska klara mer aggressiv körning eller varför vill du ha mer slaglängd?

Jag gick från DPS Evol-dämpare bak till coil och det blev en jäkla skillnad även om slaglängden är densamma.
Ett byte till en DPS Evol, Rockshox Deluxe Ultimate eller motsvarande med samma mått lär göra skillnad.

Byte av dämpare
Jag kör mycket downhill på vallåsen och bakdämpare bottnar fast jag har den ganska hård. Sedan tycker jag att min x fusion dämpare är lite ojämn när den kommer en bit ner i slagen.

Byte av dämpare
Jag kör mycket downhill på vallåsen och bakdämpare bottnar fast jag har den ganska hård. Sedan tycker jag att min x fusion dämpare är lite ojämn när den kommer en bit ner i slagen.
Din dämpare du har nu verkar ju lite inriktad på XC så kanske är så simpelt att du har fel dämpare för ditt ändamål?

Dvo Topaz är en riktigt trevlig dämpare att ha. De har även sin Jade om du ska köra coil istället.

Byte av dämpare
Din dämpare du har nu verkar ju lite inriktad på XC så kanske är så simpelt att du har fel dämpare för ditt ändamål?

Dvo Topaz är en riktigt trevlig dämpare att ha. De har även sin Jade om du ska köra coil istället.
Isåfall blir det en Topaz T3 Air Metric 190x45 samma mått som den jag har nu. Är det värt köper och byta från en x fusion 02 PRO rl. 190x45.

Byte av dämpare
Aa jag vill helst ha något där jag inte behöver byta till en kortare klyka.

Byte av dämpare
En luftdämpare med piggyback som är rätt inställd skulle göra skillnad, ja. Men steg ett är ju att ställa in dämparen du redan har om inte det är gjort. Om du bottnar ofta så behöver den fler band i sig. En felinställd bra dämpare är ju sämre än en bra inställd billig dämpare.

Jag har bara kört i Vallåsen 2ggr men tycker mina 130mm luft bak funkar finfint där. Ser fram emot att testa min nya coildämpare i Vallåsen, det kommer bli ännu bättre.

130mm är ju dock 130mm, man kan få den mer effektiv med en bra dämpare, men kompisen med ~150mm bak kommer alltid dra ifrån i stenrösen.

Tillbaka
Topp