Byte av framgaffel

91Markus

Ny medlem
Byte av framgaffel
Hej igen, nu har jag bestämt mig för att byta gaffel på min befintliga cykel. Tänkte beställa följande gaffel:

http://www.bike-mailorder.de/shop/M...7/Rock-Shox-Dart-3-Federgabel-2007::6520.html

Men jag är osäker på dimensionen på styrlagret, och eftersom det är ifrån tyskland så känns det dumt att beställa fel. Är detta ett A-headset som jag tror att det är?
Behöver ni mer fakta så fråga.

Cykel: Scott montana
Gaffel: Suntour XCT

Något annat som jag ska tänka på, ska jag styrlagret bytas samtidigt? Kan ni rekomendera vad som är bra i så fall, är ganska ny på att byta ut delar och så vidare.

SL271466.JPG ht=544

SL271472.JPG ht=544

Byte av framgaffel
visst är det ett såkallat a-headset du har där, storleken på gaffelröret är dessutom 1 1/8".
ang styrlagret så enligt min mening behöver du inte byta de om det inte är gammalt och slitet.

Byte av framgaffel
Det är rätt dimension 1 1/8 tum är standard och har varit ett bra tag så den gaffeln kommer att passa. Kom ihåg att du måste flytta lagerstödet (sitter längst ned på gaffelröret) från den gamla till den nya gaffeln och att du behöver montera en starnut i den nya och troligtvis kapa gaffelröret en bit (du kan måtta efter din gamla).

/Johan

Byte av framgaffel
Starnut, eller ankarmutter som det heter på svenska är den stjärnformade muttern som sitter inpressad i gaffelröret, som du sedan fäster topplocket i.

Edit: Jag rekommenderar att du går till din LBS som har ett speciellt verktyg för att slå i starnuten rakt och med rätt djup.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp