Byte av kassett, vad ska jag köpa?

xzyeed

Aktiv medlem
Hej!

En nybörjarfråga här. Jag har en Marin San Rafael Ds2 köpt 2017. Tidigare har jag lämnat in den för byte av kassett och kedja men tänkte jag skulle försöka mig på detta själv (eventuellt få hjälp med det på lokala cykelköket). Den har en åttadelad kassett bak. Jag har aldrig gjort detta tidigare så jag undrar vad jag ska köpa för kassett. Är alla åttadelade kassetter kompatibla? Tror att denna är samma modell som min, och där står det att den har Sunrace 8-Speed, 11-32T. Behöver jag köpa en likadan?

Hej!

En nybörjarfråga här. Jag har en Marin San Rafael Ds2 köpt 2017. Tidigare har jag lämnat in den för byte av kassett och kedja men tänkte jag skulle försöka mig på detta själv (eventuellt få hjälp med det på lokala cykelköket). Den har en åttadelad kassett bak. Jag har aldrig gjort detta tidigare så jag undrar vad jag ska köpa för kassett. Är alla åttadelade kassetter kompatibla? Tror att denna är samma modell som min, och där står det att den har Sunrace 8-Speed, 11-32T. Behöver jag köpa en likadan?
Vad heter din bakväxel?

Är du nöjd med den utväxling du har? I så fall skulle jag fortsätta med en 11-32-kassett.
Om inte, vad är det du inte gillar?

Har inget att anmärka på. Jag kan tänka mig samma. Vet bara för lite för att veta vad jag ska köpa för ny sorts kassett.
Brukar stå på kassetten, kolla den yttersta låsringen , tex.
Skärmavbild 2024-09-30 kl. 21.39.09.png

Bör gå bra eller bättre med

Har inget att anmärka på. Jag kan tänka mig samma. Vet bara för lite för att veta vad jag ska köpa för ny sorts kassett.
Då kan du lika gärna köpa en likadan Shimanokassett som nog är lättare att få tag i över disk, prisskillnaden är inte stor. Se bara till att få en kassett med lika många kransar som den befintliga. Altus verkar fungera på 7-8 och 9-delat

Då kan du lika gärna köpa en likadan Shimanokassett som nog är lättare att få tag i över disk, prisskillnaden är inte stor. Se bara till att få en kassett med lika många kransar som den befintliga. Altus verkar fungera på 7-8 och 9-delat
Tack jag ska leta reda på en sån då. Samt ny kedja.

Har inte hunnit byta något än, och det verkar som att det även vore en bra idé att byta vevpartiet då det blivit ganska slitet (haft cykeln sedan 2017). Det är ett sånt tredelat vevparti som är hopnitat, alltså ej med klingbultar. Står tyvärr inget på vevpartiet vad det är för modell men när jag googlar verkar det som att jag kanske har Shimano TY301. Vad kan jag ersätta det med? Funkar denna?

det trodde jag också innan jag provade :) men fattar, bra att du har en cykel med billiga slitdelar i alla fall.

jag skulle passa på att köpa ett vevparti med utbytbara klingor, det här passar förmodligen https://bikable.se/reservdelar/vevparti/mtb-vevparti/force-nine-32-vevparti-443222-kuggar
Ja det kanske vore en bra idé i och för sig. Den du länkade till har klingorna 44/32/22, om jag förstått det rätt har min nuvarande 42/34/24, tror du man märker stor skillnad?

Ja det kanske vore en bra idé i och för sig. Den du länkade till har klingorna 44/32/22, om jag förstått det rätt har min nuvarande 42/34/24, tror du man märker stor skillnad?
bara bättre med mer omfång skulle jag säga, men kanske kräver en liten justering av framväxeln om du inte byter till exakt samma.

en sak att tänka på är att bakväxeln ska klara det större omfånget. om du har rd-m360 så har den en "total capacity" på 43, så den ska klara 11-32 bak och 44/22 fram. men då kan du inte gå till 34 bak som någon föreslog.

En sak att tänka på är att bakväxeln ska klara det större omfånget. om du har rd-m360 så har den en "total capacity" på 43, så den ska klara 11-32 bak och 44/22 fram. men då kan du inte gå till 34 bak som någon föreslog.
I teorin. I praktiken funkar det nog med 34, men onödigt att chansa om man ändå kör 3-delat.

Tillbaka
Topp