Byte ifrån SRAM SX till SRAM GX eller bättre.

Jyo697

Medlem
Är inne på att byta växelsystem på en cykel.
Scott scale 970 som har SX system.

Är det enkelt att byta till ett GX system.
Borde bara vara att byta ut , men har hjulaxeln någon betydelse , få den har tapp med snabblåsning på varje sida och inte en genomgående axel som jag har på min Scott spark.

Hjulaxeln har ingen betydelse, däremot bodyn som sitter på hjulet. Den bestämmer vilken sorts kassett du kan köpa. Alltså kugghjulen bak. Verkar som att det är PG1210 (Sram NX) orginal på den, då har du HG-body. Övriga delar som bakväxel och trigger (växelspak) är inga konstigheter. Men kan vara lite svårt att få till växlarna korrekt om man inte är van efter monteringen.

En GX kasett passar inte på shimano HG body, som du til 99% sannolikhet har, har du en SX eller NX kasett så har du NX body. Då måste du byta body, kostar ~700 pengar, förutsatt att du kan hitta en till ditt nav, eller köra NX kasett.

Om jag satt med en HG body och ville byta drivlina hade jag kikat på Shimano Dore 5100 med 11 delad 11-51 kasett. Mycket drivlina för pengarna, eller så tagit i från tårna och gått påTranssion/AXS, och då är ny body/bakhjul inte lika stor del av totalkostnaden ;)

Fast TS måste ju inte byta kassett bara för att hen byter växel. Det går ju att köra vidare med samma eller köpa någon Shimano-variant om den är slut.

Tillbaka
Topp