Byte vevparti och kedjelinje

SafeSurfer

Aktiv medlem
Hej,
Ska byta ett slitet enkelt drev vevparti på canyon commuter. Det gamla är något udda märke med en kedjelinje som jag mäter till ca 45-47 mm fram. Bottom bracket är 68 BSA.

Bak är ett mtb 11-delat drev och slx växel och typ samma bredd på navet som ett shimano mtb nav Är det inte så att kedjelinjen bör matcha fram och bak. För 11-delat singel speed är väl standard 50 mm fram. Tänker jag rätt här?

Tänker att ett cyklocross vevparti som

Shimano GRX FC-RX810 1x11​

som har 50 mm kedjelinje 68mm BSA bottom bracket bör passa minst lika bra som det gamla som har 45-47 mm om jag tänkte rätt kring bakhjulets kedjelinje. Tycker också det verkar bra med drev som inte tappar kedjan vilket nuvarande gör. Allternativt ett slx 7100 vevparti, men då bara 34t drev som störst.

Senast ändrad:
Jag svarar utan att ha fullständig koll på läget, så kanske andra kan fylla på.
Både 45 och 50 mm kedjelinje fungerar till 11-delat och 135 mm QR (som jag gissar att du har?). Personligen ser jag inga nackdelar med att ha framdrevet närmare ramen, och hade hellre valt 45 mm.

Hänger inte riktig med här, men vanligen när man byter krans fram, byter man även kedja och kassett. Har du budget för det? I längden brukar det vara bättre och billigare än att byta en del i taget.
"...11-delat single speed"?

Tanken var byta kedja och vevparti. Skulle kassetten behöva bytas får man väl se. Men om vi nu byter vevparti vevlager så måste vevlager passa ramen och kedjelinjen. Vad jag förstår är kedjelinjen för 11-slx baknav med kasett 50 mm som standard. Då tänker jag att nytt vevpartiet ska ha ca 50 mm kedjelinje. Eftersom det är en citybike så undersöker jag om ett grx 40t vevparti skulle passa cykeln trots slx komponenter på bakhjulet. Canyon anger att ramen har 68mm bsa vevparti så jag tror det funkar. Vad är det som är svårt att förstå?

Har nu
135mm qr hjul bak
Shimano slx 11-delat
Vevlager Standard BSA 68mm

Är vevpartiet
Shimano grx fc rx810 1*11 40t
kompatibelt med befintligt bakhjul och vevlagerstandard.
Det verkar ha 50mm kedjeline och vevlager med 68mm bsa verkar finnas så jag tror det funkar.

Senast ändrad:
Kedjelinjen är ingen problem. På en MTB skulle ett 40t drev kunna tar i kedjestaget. Jag gissar att en Commuter har mer utrymme, men kontrollera gärna.

Kedjelinjen är ingen problem. På en MTB skulle ett 40t drev kunna tar i kedjestaget. Jag gissar att en Commuter har mer utrymme, men kontrollera gärna.
Tack, det finns gott om plats då det är ungefär lika stort drev som nu men kedjelinjen går från ca 47 till 50 mm. Frågade råd från canyon men fick inget bra svar men happy brukar leverera bra svar. Är ju lite lurigt med hybrider som mixar olika typer av komponenter. Gör nog ett försök med grx vevlager och vevparti.

Tillbaka
Topp