Byte XTR -> XX1, värt det?

Rompa

Aktiv medlem
Hmm, jag funderar på att byta växelgrupp från 2013års XTR till XX1.

- är det värt det rent ekonomiskt? ( förmodligen inte , men ändå ).

- hur stor är viktskillnaden?

Hur stor framklinga ska jag välja om jag vill ha motsvarande 26/38 - 11-36 ?

Jag funderar på att fortsätta med trigger, för jag kommer inte riktigt överens med gripshit...

Upplevelsemässigt är det definitivt värt det. Och släpp inte tanken på grip shift innan du testat det. Tycker att det är enormt mycket bättre än trigger. Och definitivt snabbare.

Rompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm, jag funderar på att byta växelgrupp från
> 2013års XTR till XX1.
>
> - är det värt det rent ekonomiskt? (
> förmodligen inte , men ändå ).
>
> - hur stor är viktskillnaden?
>
> Hur stor framklinga ska jag välja om jag vill ha
> motsvarande 26/38 - 11-36 ?
>
> Jag funderar på att fortsätta med trigger, för
> jag kommer inte riktigt överens med gripshit...

För att få samma tyngsta växel behöver du ungefär 34,5t på framklingan, för att få samma lägsta behöver du 30t framklinga. Mao kan du inte få lika stort omfång som du har nu, det blir till att välja

34-36 fram borde vara ganska allround. Triggers är det enda som funkar för mig. Händer att jag råkar växla när jag behöver stå upp och använda bromsarna med gripshift.

Man slipper dessutom att sabotera sina esi grepp.

Senast ändrad:
Gripshift vs trigger beror verkligen på. Att tävla med Twister är kungligt, snabbare kan du inte växla oavsett om du vill växla en växel eller 10, överlägset. Men på mer teknisk stig när det går lite långsammare och du jobbar mer med cykeln kan man felväxla någon gång.

Oj, många intressanta svar!! Nu blev jag ju oxå sugen på att prova med gripshit ändå :)

Har bakväxeln ngn form av automatisk spännare likt Shadow + ?

Berätta gärna mer om era upplevelser!

Rompa skrev:
> Oj, många intressanta svar!! Nu blev jag ju oxå
> sugen på att prova med gripshit ändå :)
>
> Har bakväxeln ngn form av automatisk spännare
> likt Shadow + ?
>
>
> Berätta gärna mer om era upplevelser!

Den använder en motsvarighet till shadow+ som heter type2.

Grymt nöjd med XX1 och gripshift också. Några gånger i början blev det några ofrivilliga växlingar när man stod upp och spurtade i någon backe men sen har det inte varit några problem när man hade lärt sig att inte vrida på handtaget.

Jag tror fasiken jag inte har haft ett enda skrammel genom kedja mot ram på hela tiden, grymt skönt! Och då menar jag inte kedjehopp utan skrammel...

Om det är tack vare någon spännare eller inte vet jag inte. Däremot finns det möjlighet att trycka fram växeln så att kedjan blir lös om man skulle vilja byta framdrev.

Hade X0/X9 oem men nöjde mig med att byta ut X9-reglaget till XX-Grip Shift då priset för bl.a. XX1-kassett inte kändes motiverat.. tycker jag.

Det här är väl som att svära i XX1-kyrkan men jag kör ändå.

Jag må kanske vara korkad men det sitter XX1 på min Epic och jag måste säga att jag inte riktigt fattar vad som är så tokbra med den gruppen som gör att den hissas så högt. Den höjs just nu till skyarna, känns lite som växlarnas 27,5. Det sitter XTR och XX på mina övriga hojar och jag kan säga att jo visst XX1 håller fast kedjan bra men det gör XTR med shadow också. Växlingarna är lika bra på XX och bättre på XTR. Gripshift är bra men det kan man få även till XX. Omfånget på XX1-kassetten gör att man får en mer glest stegad bakväxel, dvs det kan bli svårare att hitta rätt drev för optimal kadens. XTR växlar sjukt smidigt och fint, XX och XX1 smäller i växlarna mer brutalt på amerikanskt vis. Jag ser inte någon egentlig anledning att byta ut en XTR i bra skick mot en XX1. Behöver man byta för att prylarna är slitna så visst, men inte annars.

XTR-bromsarna är fantastiskt bra, nyper fint och lätt att modulera bromskraften. Detta medan XX bromsar är erkänt dåliga och har sämre känsla i handtagen så här vinner XTR med hästlängder.

Trots detta sitter det XX på min nästa hoj :)

Planen är att byta XTR gruppen förutom bromsarna. Jag brukar uppleva det som att shimano kan man aldrig växla tyst med, utan det bara smäller till! Medan sram verkligen myser i växeln ljudlöst och fint.

Jag har aldrig provat sram så jag vet inte. Min XTR grupp funkar väl ett tag till, så egentligen finns d inget skäl till o byta förutom att det är knepigt o hitta rätt klingor till vevpartiet om man vill ändra utväxlingen till ngt som inte finns i shimanos sortiment.

Supersonic skrev:
> Det här är väl som att svära i XX1-kyrkan men
> jag kör ändå.
>
> Jag må kanske vara korkad men det sitter XX1 på
> min Epic och jag måste säga att jag inte riktigt
> fattar vad som är så tokbra med den gruppen som
> gör att den hissas så högt. Den höjs just nu
> till skyarna, känns lite som växlarnas 27,5. Det
> sitter XTR och XX på mina övriga hojar och jag
> kan säga att jo visst XX1 håller fast kedjan bra
> men det gör XTR med shadow också. Växlingarna
> är lika bra på XX och bättre på XTR. Gripshift
> är bra men det kan man få även till XX.
> Omfånget på XX1-kassetten gör att man får en
> mer glest stegad bakväxel, dvs det kan bli
> svårare att hitta rätt drev för optimal kadens.
> XTR växlar sjukt smidigt och fint, XX och XX1
> smäller i växlarna mer brutalt på amerikanskt
> vis. Jag ser inte någon egentlig anledning att
> byta ut en XTR i bra skick mot en XX1. Behöver
> man byta för att prylarna är slitna så visst,
> men inte annars.
>
> XTR-bromsarna är fantastiskt bra, nyper fint och
> lätt att modulera bromskraften. Detta medan XX
> bromsar är erkänt dåliga och har sämre känsla
> i handtagen så här vinner XTR med
> hästlängder.
>
> Trots detta sitter det XX på min nästa hoj :)

Detta behövde skrivas tycker jag! XX1 är revolutionerande, inte inte för alla. Det fina är att man slipper bakväxeln, men precis som du skriver finns det en kostnad inblandad (förutom den rent ekonomiska då, som är hisnande).
På en grusvägsracer eller xc-hojpa som mest ska gå långlopp i Sverige är xx1 enligt vad jag förstått om långlopp helt onödigt. Där prioterar man väl hellre exakt rätt kadens, och behöver inte omfånget.

På en AM-hoj som ska klättra långa backar i stora berg utan att ha speciellt bråttom och sen bomba fort utför är det en annan femma, där kommer xx1 till sin rätt på ett helt annat sätt. Det är också där man mer uppskattar att slippa framväxeln och det skrammel den medför när det går fort och är stökigt på riktigt (och den dåliga placeringen av dropper-reglaget man nästan alltid får på köpet).

Mao, innan man bränner 8 lax på att konvertera till 11-delat, fundera över om just DU behöver det ökade omfånget, och värderar det så högt att slippa framväxeln, eller om mer tätstegat bak egentligen passar bättre för den tänkta applikationen.

Som en brasklapp kan man ju tillägga att för många räcker 1*10 alldeles utmärkt för vanlig svensk stigcykling. Och det är fan så mkt billigare (och lättare) än 1*11

Supersonic skrev:
> jag kör ändå.
>
> men inte annars.
>
> hästlängder.
>

Intressant att vi upplever det så olika på likadan hoj. Jag körde XX förra säsongen och jag tycker växlingarna framförallt under belastning i en brant backe är mycket bättre med XX1. Och skramlet är milsvis skillnad på. XTR med Shadow+ har jag inte testat men kan tänka mig att det är bra grejer..

Jag skulle kunna tänka mig att byta XTR grejer till XX1 med tanke på att man borde få en hel del för sina XTR-prylar när man säljer dem och hur pass nöjd jag är med XX1. Men vem vet, testar jag årets XTR kanske jag inte vill byta längre...

Rompa skrev:
> Oj, många intressanta svar!! Nu blev jag ju oxå
> sugen på att prova med gripshit ändå :)
>
> Har bakväxeln ngn form av automatisk spännare
> likt Shadow + ?
>
>
> Berätta gärna mer om era upplevelser!

Köpte en cykel med Sram X0 Type 2 växel. Fantastiskt skönt att slippa höra kedjeslammret!

kave skrev:
> Ekonomiskt lär det väl inte vara, du måste väl
> även byta hjul/nav för att köra xx1.

Ofta räcker det att byta body. Gjorde jag på mina till en kostnad av 500:- och bokstavligt 20s jobb.

Det är väl "värt det" först om bytet gör dig så mycket snabbare att du kör in kostnaden med ökade inkomster i form av prispengar.

Om jag gjorde valet vid cykelköp skulle jag kanske kanske kanske ta xx1 före xtr men att byta ut en så gott som ny xtr grupp bara pga ha-begär...? Det ser jag ingen ide med alls. Men det är dina pengar, men eftersom du frågade får du ändå min åsikt. :)

Rompa skrev:
> Planen är att byta XTR gruppen förutom
> bromsarna. Jag brukar uppleva det som att shimano
> kan man aldrig växla tyst med, utan det bara
> smäller till! Medan sram verkligen myser i
> växeln ljudlöst och fint.

Den vanliga beskrivningen är precis det motsatta med reservation för att jag inte klämt på XX1. Men jag gick från XT till X9 och SRAM-gruppen smäller i växlarna högt och ljudligt på ett helt annat sätt. Samma sak med 105 vs Rival på LVGn/Pendlaren. Brutalt men effektivt typ. Medan Shimanogrupperna snarare smög i växlarna.

För mig var det värt det. Hur det är för andra kan jag inte svara på. Men man bör verkligen fundera på det där med lite glesare mellan växlarna. En del gillar det, andra inte. Jag älskar det eftersom jag annars får växlar precis hela tiden. En 9 kg lätt cykel med en 65 kg tung cyklist på accelererar löjligt snabbt vilket gör att för täta växlar bara blir kontraproduktivt.

De personer som jag känner och som har gnällt på XX1 har haft en del problem med 2x10 också. De är inte så starka och är egentligen 3x9/3x10 cyklister (de vill ha många växlar och gärna växlar som överlappar varandra).

Med XX1 så tappar man den tyngsta och den lättaste växeln men det har inte varit något problem för mig. Cyklar jag på den lägsta växeln så välter jag nästan ändå och den tyngsta växeln använder jag inte så ofta så det gör inte så mycket.

Grippshift är riktigt nice eftersom man bara vrider lite på handleden för att växla. Det är grymt skönt i stök och bök och när man sitter ner. För egen del kommer jag köra på triggers eftersom det är lättare (i gram räknat) och jag gillar inte delade handtag. Dessutom är det skönt att kunna växla även när man har lagt upp händerna uppe på växelreglagen.

Vad du tappar för växlar är helt avhängt på vilket drev du väljer. Högsta på 3*10 kan du inte få men lägsta får du med mindre drev. Omfånget är dock alltid sämre.

Det här med att SRAM "smäller i" är något som jag gillar. Men det är som sagt smaksak. Trots att "att de åker i" nog är det viktigaste.

Supersonic skrev:
> jag kör ändå.
>
> men inte annars.
>
> hästlängder.
>

Bra skrivit. Visar att XX1 inte är det bästa utan bara ett av toppalternativen. XX1 är bäst för vissa, XX för andra, XTR för några. Alla gillar olika och bra det visas så inte alla "måste" ha XX1 om man vill vara med och leka.

Mkt produktivt och fina erfarenheter!! :)

Det som är lite synd som ni beskriver är nog att både det tyngsta och lättaste försvinner med xx1.

Rompa skrev:
> Det som är lite synd som ni beskriver är nog att
> både det tyngsta och lättaste försvinner med
> xx1.

Därför är det viktigare att veta hur man cyklar, vad man behöver och vad man egentligen använder innan man byter till XX1.

Numera finns det ju andra produkter än XX1 om det bara är utväxlingen man är ute efter. Dessutom betydligt billigare.

Apropå känslan i växlarna:
Shimano = klick
SRAM = Kadonk
Vilket man gillar är en smaksak. Inget av dem kommer att göra dig snabbare, yngre eller hetare.

Senast ändrad:
Förstår inte tapet av tunga och låga växlar.... Eller jo om man har två klingiro i fram xx1 kasseten är ju drevad 42-10 sen vill man vill ha livet lätt i det slow lane ta en 28 kaka i fram

marran skrev:
> Aron: Vad (som är billigare än xx1 och x01) ger
> mig samma spridning i växlar med enkelklinga
> fram?

Med en General Lee kassett får man ju hufsad spridning på 1x10.

Det är stor skillnad på 11-40 och 10-42, framförallt minsta drevet gör väldigt mkt för spridningen.

Dessutom kostar Gen Lee över en tusenlapp, och då får man 4 drev av alu. En xx1-kassett med 11 drev av stål för 250€ är ju i det närmaste prisvärd i jämförelse.

marran skrev:
> Det är stor skillnad på 11-40 och 10-42,
> framförallt minsta drevet gör väldigt mkt för
> spridningen.
>
> Dessutom kostar Gen Lee över en tusenlapp, och
> då får man 4 drev av alu. En xx1-kassett med 11
> drev av stål för 250€ är ju i det närmaste
> prisvärd i jämförelse.

En inte oviktig skillnad i sammanhanget är ju att köper du General Lee för drygt 1000 pengar kan du montera på det och cykla, köper du en XX1 kassett för 250 Eurosar måste man fortfarande byta reglage, bakväxel och body för att ha någon glädje av den 'prisvärda' XX1 kassetten ;)

Helt sant. Man landar betydligt närmre 5-6 kilopengar om man ska ha ha bakväxel, kedja, reglare och kassett.
Jag kan ändå tyckta att Gen Lee är dyrt för vad det är (en tusenlapp för en halv (!) slitdel, dessutom i inte så slittåligt material), och den ger inte heller hela omfånget som xx1 gör.

Dessutom tänker jag att man köper en sån när man ändå ska byta kassett, så man inte sliter ojämt, så då blir effektiva priset typ 1,7-1,8 kilopengar istället för 1.

marran skrev:
> Aron: Vad (som är billigare än xx1 och x01) ger
> mig samma spridning i växlar med enkelklinga
> fram?

I söndags hojade jag med en kille som hade satt en 42t klinga med distans bak i kombination med en modifierad 1x-36 kassett. Slutresultatet blev en kassett med 1x-42 som han tyckte fungerade ypperligt. (Jag minns tyvärr inte hur många tänder hans minstadrev hade.) Kassetten i fråga blev visserligen tiodelad men jag tvivlar på att det spelar roll för särskilt många människor.

Hela paketet inklusive kassett hade kostat honom ca 700 kr. Och det borde gå att komma ner ytterligare om handlar hos tyskarna. Jag kan försöka snoka lite och kolla upp exakt hur han gjort.

Förutom att General Lee är dyrt, gjort av aluminium och har mindre största så ska den inte ge särskilt bra växlingar. Bikeradar gav den 2/5.

marran skrev:
> Det låter ytterst intressant tycker jag!

+1

11-34 (blir det väl?) till stig och sen 42:an när det blir brant uppför låter ju ypperligt.

Rattnalle skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det låter ytterst intressant tycker jag!
>
> +1
>
> 11-34 (blir det väl?) till stig och sen 42:an
> när det blir brant uppför låter ju ypperligt.

34 är mycket möjligt. Jag stannade inte och räknade... ;)

(Vi körde bergen tre snäpp ovanför/bakom detta)

_7D_5375.jpg

Jag har iofs lurat på 30-klinga fram och 11-36. Jag trampar aldrig ur 11-drevet ändå.

Men å andra sidan så fungerar det utmärkt med två klingor fram för mig så det blir nog ingen ändring förrän något är utslitet :)

marran skrev:
> På en grusvägsracer eller xc-hojpa som mest ska
> gå långlopp i Sverige är xx1 enligt vad jag
> förstått om långlopp helt onödigt. Där
> prioterar man väl hellre exakt rätt kadens, och
> behöver inte omfånget.

Så då är 1x11 inte ens det bästa, bara mest bling egentligen.

> På en AM-hoj som ska klättra långa backar i
> stora berg utan att ha speciellt bråttom och sen
> bomba fort utför är det en annan femma, där
> kommer xx1 till sin rätt på ett helt annat
> sätt. Det är också där man mer uppskattar att
> slippa framväxeln och det skrammel den medför
> när det går fort och är stökigt på riktigt
> (och den dåliga placeringen av dropper-reglaget
> man nästan alltid får på köpet).

Om man inte har så bråttom klarar man sig väl med 1x10 och rätt val av framdrev?

Inte bråttom uppför, men brottom nerför :)

Har man inte bråttom alls (eller starka ben) håller jag med om 1*10.

30*11-36 kommer jag nog testa vad det lider, trampar jag ur 30-11 i riktiga berg är jag nog ändå så skraj att jag ligger på bromsen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp