Bytte kedja, har jag gjort rätt?

• Trådstartare Trådstartare PLJ
  • Start datum Start datum

PLJ

Ny medlem
Ny på cykling och ännu nyare på att mecka.
Bytte kedja idag efter 150 mil.

Ska inte nedre delen av bakväxeln peka mer bakåt? Kedjan löper rätt enligt guiderna jag kikat på men den kuggar över ibland och jag blir fundersam att jag ställt till något helt galet :) shimano claris.

För kort kedja?

Mvh //vill mycket

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    269.7 KB · Besök: 37
Senast ändrad:
Det var inget.. Den rör sig ju när man växlar. Ber om ursäkt, rapporterar detta till mod och skruvar fast huvudet igen ;)

Sixten Fors sa:
Jeppe_E sa:
Ny kedja efter 150 mil? Hmm :)
Du som cyklar mycket och långt, hur många mil per kedja?

500 mil cyklar jag utan att ha bekymmer med växlarna.
Merida Scultura CF 904: 584 mil, bytte kedja efter ca 400 mil.
Felt AR2: 571 mil, aldrig justerat något (Di2)
Felt F85: 406 mil, bytte kedja i samband med helrenovering/ombyggnad. Efter det har jag cyklat 182 mil med den.

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
Sixten Fors sa:
Jeppe_E sa:
Ny kedja efter 150 mil? Hmm :)
Du som cyklar mycket och långt, hur många mil per kedja?

Skall kanske tilläggas att cyklarna förvaras alltid inomhus (ja alltså, när jag då inte cyklar ;)) och rengörs hyfsat frekvent.
Byter du när du känner för det eller mäter du slitage? Vad annars du för smörja?

Jag byter efter slitage enligt den där oprecisa prylen jag har till det. 150-200 mil på mtb tror jag?

Bytte kedja efter 700mil på min CD. Har en sån där enkel mätgrej, fick pressa ner för att få ner med det minsta slitaget. Så hade säkert kunnat köra längre utan problem.
Är ingen pedant, rengör ibland, men är solskenscyklist så det blir aldrig så skitigt.

Ultegra kassett och kedja, 10s.
Muc-Off C3 Wet Lube Ceramic oil eller Muc-Off Limited Edition Team Sky Hydrodynamic Lube
Har nog bara haft någon enstaka växelmiss så det "knäpper till".
Kör aldrig på motsatta 2 yttersta dreven bak.

Senast ändrad:
Fulkinesen sa:
Använd verktyg för att mäta kedjans längd
Annars kan man sno barnens linjal och mäta så 10 länkar inte med sträckt kedja (dvs lite tryck på pedalen) och mäta så det inte är mer än knappa 26 cm C-C.
[Eller sträcka upp en ny kedja bredvid och se att det inte skiljer mer än 2-3mm på tionde pinnen.]

Jag kör som ett svin och är tung som en heffaklump. Jag kör en kedja ca 200 mil. På Sedan har de nått 0,5 % och åker i sopen.

Då räcker kasett och drev länge.

Alla får byta när de vill.

Ny kedja är lite som rena kalsonger.

Rent, välsmort, aldrig cykla i regn så kan en kedja hålla +1000 mil. Vinter, regn, salt, sand, dåligt underhåll så kan den vara slut efter dryga 100 mil.

Byt när det början bli slitet vettja!

Jag får inte ut mer än 100 mil mtb i göteborgsterräng och då måste framdrevet (n/w i alu) också bytas.

TK sa:
Jag får inte ut mer än 100 mil mtb i göteborgsterräng och då måste framdrevet (n/w i alu) också bytas.

Lera kan vara bra slippasta.... men bara att le och se glad ut - skall det fungera och vara roligt så måste det underhållas.

Problemet med mtb är att det går åt bakväxlar och ett och annat hjul också.

Tillbaka
Topp