Caféracer?

Triloc

Ny medlem
Caféracer?
Har snubblat över begreppet caféracer ett antal gånger nu men inte riktigt fattat vad skillnaden är jämfört med en vanlig landsvägshoj.
En "mysversion" kanske? Billigare komponenter?
Annat ord för vardagsracer?
Om någon kan reda ut begreppet lite är jag väldigt tacksam.

Trevlig helg!

Caféracer?
...som jag ser det kan en caferäääser också vara en pinarello paris med record, borahjul och en cyklist som cyklar mycket sakta och mest tar sikte på kaffepauserna. lite som de flesta av oss då kanske.

Caféracer?
Hörde begreppet caféracer första gången i motorcykelsammanhang där det tolkas som en läcker racehoj som gör sig bra framför caféet. Ofta till stor del ett hembygge på en exklusiv bas. Bimota, Rickman och Ducati var heta (då). De hade inte kåpan lagad med silvertejp och inte nedslitna slicks. Kördes på Bogesundsvägen eller 257:an på sommarkvällarna.

Jag tycker det skall vara en välputsad cykel som man gillar att titta på, gärna lite exklusiv. Inte direkt från butiken. Man känner igen en när man ser en.

Caféracer?
bng skrev:
-------------------------------------------------------
> Hörde begreppet caféracer första gången i
> motorcykelsammanhang där det tolkas som en
> läcker racehoj som gör sig bra framför caféet.
> Ofta till stor del ett hembygge på en exklusiv
> bas. Bimota, Rickman och Ducati var heta (då). De
> hade inte kåpan lagad med silvertejp och inte
> nedslitna slicks. Kördes på Bogesundsvägen
> eller 257:an på sommarkvällarna.
>
> Jag tycker det skall vara en välputsad cykel som
> man gillar att titta på, gärna lite exklusiv.
> Inte direkt från butiken. Man känner igen en
> när man ser en.

Benelli TNT Café Racer ;) Snugg, trots att den är direkt från affären...
(tyckte namnet var jätteroligt när jag såg den efter att ha fått min definition av café racer från happy.. )

main.jpg

Caféracer?
Sernevi: Den tänkte jag med på när jag läste trådens namn. (: Häftig.

bng: Håller med, din förklaring på cykel som caféracer passar perfekt enligt mig.

Caféracer?
Caféracer = en cykel med ett konstverk till ram (ny eller gammal) och som man aldrig skulle våga ställa utanför ett café, ens om man har fönsterbord.

Caféracer?
Jag tänker mig en naken hoj med sköna, klassiska linjer som inte främst är till för att köra race på även om den skulle kunna piskas upp i fart. Med cykel funkar det med fixie/ss-trenden med äldre klassiska racers som fixas upp och på mc gärna nån äldre italienare eller kanske en ny Triumph Thruxton:

thruxton_gallery_main_2_2008.jpg

Caféracer?
Typmaskinen för caféracer var väl Triton, en Norton Featherbed ram med Triumph-motor? I cykelsammanhang tänker jag på Cannondale R1000 Sport t ex.

Caféracer?
För mig som är född i början av femtiotalet är en Caféracer en Traja eller Norton med clip-on styre, stor tank och liten singelsadel. Första träffen på Google-bildsök stämde väldigt väl in på min bild,
- även om den råkade vara en Yamaha:
FredCaferacer.jpg ht=455

Den nu pågående Singelspped och Fixie kulturen i cykelvärden är lite av samma sort, = mycker gör det självarbeta på ett aldagligt grundmaterial. Jag har inte upfattat att utgångsmaterialet behövde vara så exklusivt.

Caféracer?
Bland tusentals cyklister på beach road i Melbourne så var det en äcklig Trek Madone av värsta snitt, med en lönnfet ryttare i full discovery mundering, som inte var särskilt snabb eller cyklade i närheten av långt.

Caféracer?
får man inte räkna in alla fullgung mtb som coolingarna mest sliter genom att cykla till stan/caféer och glida på strandpromenaden... oh no he didn't! =)

Caféracer?
För mig har caféracer alltid stått för posörhoj precis som Niklas L skriver.

En caféracer är för mig en posörhoj oavsett om det är en cykel eller en motorcykel.

Bra exempel kan väl vara stureplanssnubbarna som åker omkring i kostym på värsta
Cannondale- eller Trek-cykeln.

/Fedde (och nu kom mina fördomar igen.....eller förresten det om Stureplanssnubbar är väl sant?!)

Caféracer?
olaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som vet vad caféracer kallas på engelska?

tja, det står ju i alla fall Café Racer på Benellin en bit upp.. Den heter ju det, jag tror att det är ett ganska internationellt namn. Inte direkt en kombination av svenska ord..

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Cafe_racers styrker min poäng

Senast redigerad av en moderator:
Caféracer?
Café cruiser borde väl vara en rimlig motsvarighet på engelska.
Det har jag iaf snubblat över ett par gånger.
Men det kanske är något helt tredje..

Caféracer?
Bicyclist hade en artikel om "Coffee Bikes" i oktobernumret 1997. Rivendell All-Rounder och Bianchi Milano som exempel. "Call them what you want. but city bikes, coffee bikes, utility bikes or urban cruisers ar fun and perfectly suited for the plethora of short-hop errands..."

Bilagor

• coffebikes.jpg
    coffebikes.jpg
    84.7 KB · Besök: 49
Caféracer?
Jag inledde mitt mtb-cyklande på en UCC Coffee Major. Den om någon borde vara en kaffecykel.
Men jag skulle inte vilja kalla den racer.

Caféracer?
Lite opraktisk, lite historisk och personlig. Funkar alltså inte att köpa en fabriksbyggd caferacer (Benellin skulle jag inte köpa för halva priset). En Atlas (med dubbelback fram) däremot...

Bilagor

• atlas.jpg
    atlas.jpg
    66.2 KB · Besök: 41
Tillbaka
Topp