Camelbak, hur torkar du din?

velman

Aktiv medlem
Jag vet att ett antal trådar skrivits i ämnet men jag har inte lyckats får svar på just min fråga.

Hur torkar du din camelbak? Tar du ur påsen ur ryggsäcken eller torkar du den i? Om du tar ur den ur säcken, lossar du slangen från påsen eller ej? ...dvs låter slangen sitta kvar i säcken medans påsen tas bort.

Anledningen till frågan är att det känns som att påsen och munstycket slits en del varje gång jag tar ur den ur säcken. Men det kanske bara är en dum känsla?

Velman

Jag blåser upp min och lägger den i kylskåpet om jag hinner.

Och jag rycker ur denur väskan varej gång. jag har aldrig hört någon som sliter ut sitt mustcke på det så jag lever lite på gränsen och fortsätter med att göra det.

Blåsorna brukar bli äkliga innan man har sönder något. efter kanske 4-5 år.

Jag har en känsla av att jag borde torka camelbaken oftare än vad jag gör. Men jag har bara vatten i min, så ofta brukar jag bara fylla på när jag ska ut, utan att torka den mellan varven. Brukar diska av munstycket utan att lossa på det eller slangen.

Det går att tillverka en torkställning med hjälp av en ståltrådsgalje som böjs till så att den går att stoppa in i påsen. Tidigare använde jag en sådan de gånger jag skulle torka camelbacken.

Nyligen köpte jag en torkställning av plast tillsammans med flaskborstar. Den smalaste borsten är riktigt bra då den gör det möjligt att göra rent i slangen. Skrämmande skillnad första gången jag använde den.

Smutsiga kalsonger och camelbakar är inget man lånar ut...

/Mikael

Jag gör ingenting med mina. Jag låter den ligga till nästa gång, då sköljer jag ur den och cyklar iväg. Jag dricker bara vatten i min. Om man har andra grejer i så blir det lätt mögel och skit. Har haft mina i 4 år.
/J

Jag har en gammal Forest Hump som det medföljde en torkanordning till. Det är alltså en klädhängarkrok med fyra bågar, som går att tvinga ner i blåsan så att den spänns ut och torkar ur ordentligt. Då kan man hänga upp den torrt och varmt med öppen ventil, så torkar den ur på en dag.
- Finns det inget sådant tillbehör till Kamelpucklarna?

Lågflyga skrev:
-------------------------------------------------------
> - Finns det inget sådant tillbehör till
> Kamelpucklarna?
>

Jo den kostar typ 300 spänn. :(

bigmollo skrev:
> Lågflyga skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > - Finns det inget sådant tillbehör till
> > Kamelpucklarna?
> >
>
> Jo den kostar typ 300 spänn. :(

Hoppsan! Då låter det bättre med Mikvas ståltrådsgalje.

Glömde skriva:
1. Jag tar ur min blåsa och torkar den efter varje användning.
2. Har inte sett något slitage på grund av detta.
3. Jag lossar inte slangen, det räcker att öppna ventilen helt.

Tobe lärde mig en smart grej när vi var i Åre.
Tryck i hushållspapper i blåsan, blås upp den (så att pappret lägger sig i botten)
och häng upp den. Torr på mindre än ett dygn.

Kör också enbart vatten i min.

Jag har bara vatten i min. Efter användade sköljer jag igenom slangen och hänger den på tork genom att klämma munstycket lite lätt i en kökslucka med påsen nedåt, med en visp i, eller nåt, så det luftigt, och fluffigt.

En gång hade jag nån äcklig sportdryck i den och sket i att göra rent påse o slang. Det var ett krig, lemme tellya, att få den stinkfri. Jag trodde nåt hade krypit in där och dött, så luktade det.

edit. stavar ännu värre nykter

Senast redigerad av en moderator:
Eric W skrev:
> Tobe lärde mig en smart grej när vi var i Åre.
> Tryck i hushållspapper i blåsan, blås upp den (så
> att pappret lägger sig i botten)
> och häng upp den. Torr på mindre än ett dygn.

Jag hänger upp blåsan i slangen, stoppar i en visp(!) och hänger en snutt hushållspapper som sticker ut ur öppningen, den drar ur och torkar upp det sista vattnet som brukar vara jobbig att få ur. :)

Jag körde många år utan att diska den med bara tömning och upphängning. Det var inget konstigt med det. Vattnet smakade "camelback", en smak ni alla säkert känner till. För ett år sedan köpte jag en smal lång borste på Cyclecomp avsedd för slangen. Wohooo... Vilken skillnad! Diskar man blåsan med en vanlig diskborste, slangen och munstycket med specialborsten blir vattnet helt smakfritt!

så nuförtiden diskar jag en gång i månaden. Om jag har längre uppehåll än en vecka i cyklingen brukar jag tömma och hänga på tork annars låter jag den stå mellan cykelturerna och bara fyller på när det är dags att cykla.

Diska är att rekommendera, det tar inte mer än fem minuter.

/Jan

SuperApe skrev:
> Jag har bara vatten i min. Efter användade sköljer
> igenom slangen och hänger den på tork genom att
> klämma munstycket lite lät i ett kökslucka med
> påsen nedåt, med en visp i eller nåt så det
> luftigt och fluffigt.

Att slänga i en visp var ingen dum idé!

Skall jag ut igen inom dom närmsta dagarna så låter jag den bara vara. Håller ut det gamla vattnet och fyller på nytt fräscht när det är dags för cykling.

Vid längre uppehåll mellan användandet så åker blåsan in i frysen (häller ut vattnet först)

Använder också hushållsverktyg, en stekspade på tvären inne i blåsan får den att spännas upp hela vägen uppifrån och ner så den torkar enkelt. Sista skvätten är alltid värst, kanske ska prova med en bit hushållspapper ändå?

Den sitter ju lite högt upp, men jag hittade en liten fin trappstege på clasa (31-3367) som gör att jag kommer upp .

313367_X_2004-07-02_083052.jpg

Jag får nog börja ta ur blåsan då. Den blir en aning komprimerad när den ligger i säcken, så det är nästan omöjligt att få ut allt vatten. Jag skall nog investera i en slangborste så småningom, det verkar vara rätt praktiskt. :)

Tack för alla tips. Jag är nöjd, men tråden kommer nog fortsätta i evighet och spåra ut en aning. Det brukar bli så :)

Jag hänger upp den å stoppar in en stekspade i den så den hålls lite öppen så torkar den fort, sen får den hänga så tills den stoppas in i väskan igen för nästa tur.

Nu behövde jag nästan crack för att fatta vad du menar.

JLarsson skrev:
> Den sitter ju lite högt upp, men jag hittade en
> liten fin trappstege på clasa (31-3367) som gör
> att jag kommer upp .
>
>
>
> ----------------------------------
> LÄS VAD VILLE SKRIVER. TA SEDAN CRACK. DÅ FATTAR
> DU.

Frysen och sen spricker den när jag ska slita upp den, dricker inte vatten så mycket. Ganska många enkla blir det dock.
Lägg in hela ryggan i frysen och låt lite vatten vara kvar så har du kylning nästa tur. eller så lämnar du den tills den blir en älgstek.

kalle b skrev:
> Frysen och sen spricker den när jag ska slita upp
> den, dricker inte vatten så mycket. Ganska många
> enkla blir det dock.
> Lägg in hela ryggan i frysen och låt lite vatten
> vara kvar så har du kylning nästa tur. eller så
> lämnar du den tills den blir en älgstek.

Vilket kaffe du nu dricker så vill jag också ha lite.

tror nog det är irish coffee :D hmm...själv brukar jag bara låta den ligga och fylla på nytt vatten vid nästa runda (om ens det) och det funkar bra :)

Står i bruxen hur man ska göra. Jag har följt det och har smakfritt vatten. Men nu när jag läser om slangborsten och det faktum att min blåsa legat i ryggan en vecka gör att jag får panik och genast måste gå å diska den :-|

Funderar att köpa rengöringskitet till den eller kanske tillverka en hängare själv.

EDIT 1:Stavfel

Sådär nu är den diskad med Yes!

EDIT 2: Det där med Yes

Senast redigerad av en moderator:
JLarsson skrev:
> kalle b skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Frysen och sen spricker den när jag ska slita
> upp
> > den, dricker inte vatten så mycket. Ganska
> många
> > enkla blir det dock.
> > Lägg in hela ryggan i frysen och låt lite
> vatten
> > vara kvar så har du kylning nästa tur. eller
> så
> > lämnar du den tills den blir en älgstek.
>
> Vilket kaffe du nu dricker så vill jag också ha
> lite.

Jamejame... *hoppar upp o ner*

Fast lite kul är det när man öppnar frysen och där finns det inte mindre än 4 blåsor i olika modell och fabrikat.

Trådarkeologi.

Tänkte bara tipsa om den "bästa" torkställningen till CamelBaken.

1. Gå in till tvätthon.
camelbaktork1.jpg ht=614

2. Häng upp CamelBaken på kranen och tvätta ut blåsan.
camelbaktork2.jpg ht=614

3. Trä på blåsan på pipen för torkning.
camelbaktork3.jpg ht=614

Klart!
Den är ren, torr och fin till nästa dag.

42Hz skrev:
> Jag hänger upp blåsan i slangen, stoppar i en
> visp(!) och hänger en snutt hushållspapper som
> sticker ut ur öppningen, den drar ur och torkar
> upp det sista vattnet som brukar vara jobbig att
> få ur. :)

Fan. Måste gjort något fel när jag testade detta... Vilken hastighet kör du vispen på?

/JPL

JPL skrev:
> 42Hz skrev:
> > Jag hänger upp blåsan i slangen, stoppar i en
> > visp(!) och hänger en snutt hushållspapper
> som
> > sticker ut ur öppningen, den drar ur och
> torkar
> > upp det sista vattnet som brukar vara jobbig
> att
> > få ur. :)
>
> Fan. Måste gjort något fel när jag testade
> detta... Vilken hastighet kör du vispen på?

Körde först på 4:an men det blev lite för mycket så jag har gått ner till 3:an istället.

Tillbaka
Topp