Campagnol Scirocco/Veloflex Pavé

Jag har försökt kränga på dessa öppna tubdäck (kanttråd dvs) på campagnolo scirocco hjul. Men man får ju ta i så att det känns som att någonting kommer gå sönder. Är dessa överhuvudtaget kompatibla med varandra? Campagnolo-hjulen har ISO 622. Dvs helt vanliga hjul. Däcken 622-22 eller om man vill 700x22c

Tack för all hjälp jag kan få. Tips och information

/Christoffer

Tydligen så är Scirocco-hjulen lite större än de flesta andra. Det tog mig två timmar att kränga på ett däck, men det gick till sist!

/A.

Om du tycker att veloflexdäcken är jobbiga att få på (lättast att kränga på av de jag provat iaf)
så testa ett par vittoriadäck på campahjul så garanterar jag att det blir många svordomar från din sida:-)

Bah! Försök dra på ett par Conti GP4000S på ett par Zipp 404 kanttrådshjul med tjockt Veloxfälgband. *Det* är tight.

Campagnolofälgars feature är att dom har något större omkrets än vanliga 622/700 hjul. Pröva och kränga på Nokia farmerjohn 106-dubb på en Campagnolofälg få ni se, det är nog det krångligaste jag prövat i däckväg :-/ Fick punka 2 gånger på bakhjulet samma runda på crossen och sålde därefter hjulen för gott ! T

Okej, rätt saker verkar jag ha. Bara att kränga på sakerna med "lite" muskelkraft då...

Hur gör ni vid punktering ute i fält? Får ni på däcket igen efter slangbyte?

Det brukar vara klart kämpigare att få på nya däck jämfört med att kränga på gamla däck som suttit på ett tag, så när man punkar i fält brukar det inte vara lika jobbigt.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Conti GP4000S på ett par Zipp 404 kanttrådshjul ..... *Det* är tight.

+1 fast Zipp 303 då... Tur jag har snälla hjälpmekaniker när jag råkar illa ut.

Och jag som är på väg att skaffa Conti till mina Zipp.
En av anledningarna är att jag hört att de är lättare att få på än Michelins ProRace.

Men nu var faktiskt ProRace 3:orna något - om än marginellt - smidigare än 2:orna.

Tycker Zipp-fälgarna är värre än Campa. Men jag har Zonda. Och i egentlig mening är de heller inte roliga att kränga däck över.

Zipp har ju ett eget fälgband som enligt dom själva är såpass tunt så det ska vara lättare att få på däcken. Jag har Veloxfälgband i mina och det är ju inte precis tunt. Vet inte om tunnare fälgband skulle göra det så mycket lättare, men det brukar göra lite skillnad faktiskt.

Skönt att det är fler som har problem med Scirocco. Jag var övertygad om att något skulle gå sönder när jag lade på däcken, antingen jag eller slangen. Jämmer vad jag fick slita. Jag fasar för den dag det blir punka ute på vägen, det är oklart om jag någonsin kommer hem igen.

Dr D skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fasar för den dag det blir punka ute på vägen,
> det är oklart om jag någonsin kommer hem igen.

Som jag skrev tidigare så brukar det bara vara när däcken är nya som dom är sådär riktigt jävligt jobbiga att få på. När dom suttit uppumpade och använts ett tag så sträcker sig däcken en hel del, vilket gör dom betydligt enklare att dra på och av.

Så länge ni inte testat kombinationen Campahjul+Vittoriadäck - naturligtvis med Veloxfälgband - så har ni gjort det lätt för er. Jag fick skära sönder mitt Vittoriadäck när det började vara utslitet...
Bland de däck jag testat att få på&av på olika fälgar så har jag hittat ett favoritmärke som gått hyfsat smidigt: Dedatre

Tillbaka
Topp