Campagnolo kompatibel med Shimano?

Frans.B

Medlem
Hej alla!
Jag funderar på om jag kan para ihop mina Campagnolo växelreglage (Ergopower Record, 10vxl) med mitt bakhjul och bakväxel, som är av typen Shimano 105 10-växlat.
Misstänker att det kan bli komplikationer, men man kan ju hoppas på att det fungerar!
Är det någon som har bra koll på detta?

Mvh Frans

Frans.B

Medlem
Ahaa, detta har jag aldrig sett innan. Man lär sig alltid något nytt!
Används denna till främre växeln också?

//Frans

Frans.B

Medlem
Okej vad bra!
Men om jag får för mig att köpa en Campa bakväxel, fungerar de till Shimanokasetten? Eller måste jag ha en "utväxling" här med?
Misstänker att det är så..?
//Frans

Singular

Aktiv medlem
Nej, inte som standard - men det finns olika sätt att komma runt det (en annan Shiftmate, konverteringskassetter/-distanser eller kreativa sätt att fästa vajern i växeln.

Frans.B

Medlem
Okej jag förstår. kreativa sätt att fästa vajern. Det låter lite intressant? Hur bär man sig åt då?
Lite nyfiken :)

Singular

Aktiv medlem
Du fäster vajern längre ut runt skruven (i syfte att sänka utväxlingen något). Enklast är att lägga ett varv vajer innanför innan man lägger dit växelvajern.

Frans.B

Medlem
Okej tror jag hänger med, fästa vajern lite längre ut för att förlänga hävarmen. Ett varv vajer innanför förstår jag nog inte helt hundra, är lite trög ibland! Kanske finns någon bradig bild att kika på? :)

//Frans

Singular

Aktiv medlem
Nja, jag har dessvärre ingen bild. Du lägger helt enkelt en ögla av (växel-)vajer innanför den egentliga växelvajern där du fäster den i bakväxeln, så att vajern så att säga hamnar en vajerbredd utanför fästskruven.

Sen kan man kapa överskottet, det viktiga är att växelvajern hålls utanför under svängen runt fästskruven.

Frans.B

Medlem
Okej då förstår!
Så men andra ord förlänger man hävarmen eller vad man kan säga med en vajertjocklek dvs. Runt 1.5-2mm.
Dett ska jag absolut testa innan jag överväger något annat.
Ska detta även användas på den främre växelföraren?
//Frans

Singular

Aktiv medlem
Okej då förstår!
Så men andra ord förlänger man hävarmen eller vad man kan säga med en vajertjocklek dvs. Runt 1.5-2mm.
Dett ska jag absolut testa innan jag överväger något annat.
Ska detta även användas på den främre växelföraren?
//Frans
Det funkar som sagt bra att utöka radien med en bit växelvajer (dvs ca en millimeter). På framväxeln behöver du inte göra något. Campgnoloreglage är tacksamma i det hänseendet, eftersom de har snällare indexering med fler steg (vilket gör att man kan fuska mer i inställningen…)

Frans.B

Medlem
Det funkar som sagt bra att utöka radien med en bit växelvajer (dvs ca en millimeter). På framväxeln behöver du inte göra något. Campgnoloreglage är tacksamma i det hänseendet, eftersom de har snällare indexering med fler steg (vilket gör att man kan fuska mer i inställningen…)
Detta låter ju jättebra!
Jag ska testa detta så hoppas vi!
Tusen tack för tipset, guld värt!
//Frans

Topp