Campagnolo-vev passar ej på fauber-fyrkantsaxel

Ja, att man INTE behöver 30 växlar, som min nya cykel har, är jag helt och hållet med på. Men varför vill man ha bara en utväxling? Är det bara för korta sträckor mellan pubarna i stan? ;) Behöver man ändå inte några få växlar iallafall?
Haha ja en pub-racer kan man nog kalla det. Har det ganska platt med relativt korta sträckor där jag bor så det duger gott och väl med en växel inne i stan :)

Det är lättare, mer effektivt, mindre slitage och har en märkligt skön enkelhet.

…och så är det tufft.
Ja, det är lite tufft faktiskt. Såg följande enväxelcykel på stan som gav mig lite idéer till mitt hemmabygge...

Bilagor

• 20210617_060521.jpg
    20210617_060521.jpg
    646.7 KB · Besök: 129
... Nu återstår bara skålarna, vilka verkar sitta även de rätt hårt... men efter det så blir det rengöring och beställning av nya prylar. Är sugen på att göra om den till en singlespeed faktiskt.
Skålarna i ramen är härdade. Jag lyckades knacka loss mina med ett dorn, d.v.s. jag hade inte en special-haknyckel. Gick bra utan att förstöra kanten på haknyckelhålen...

Senast ändrad:
Det funkade för mig också! Nu kan jag äntligen börja fundera på nya delar :)
Kul! Men mitt tips är ITA-adaptern om du inte tänker fortsätta med fauber-axel. Håll också koll på vilken bredd den nya axeln ska ha. Jag fick ju tipset i denna tråd att jag nog borde ha 111 mm. Men jag hade turen att mitt Campa-vevparti var konstruerad för axel 111... Kolla upp detta innan så slipper du returnera så mycket... Jag fick returnera ett 115,5. Annars kolla upp hur det skulle gå att bygga om navet så att det passar de nya vevpartierna med inbyggd axel istället för lös fyrkantsaxel...

Alla moderna vev har väl idag axel fastsatt så här? Och så måste man ha speciella lagerskålar som ska passa i ITA-gänga (eller BSA) då? Jag vet inte, men det tål att undersökas. Jag hade gärna köpt ett nytt Campa-vev till min cykel, liknande bilden, men jag hade ett äldre begagnat tillgängligt för äldre ISO-fyrkantsaxel.
Det billigaste Campa jag hittar på Bikester kostar rimliga ca 1600 kr. Men du kanske vill ha Shimano eller nåt?

Bilagor

• Campa record.JPG
    Campa record.JPG
    62.8 KB · Besök: 81
Haha ja en pub-racer kan man nog kalla det. Har det ganska platt med relativt korta sträckor där jag bor så det duger gott och väl med en växel inne i stan :)
Hade du också tänkt ha Campagnolo-delar någonstans på cykeln? Vore rätt coolt med ett nytt vevparti från Campa... Eller? :D
(Om det nu finns singel-kugghjul från dem? Annars kan man väl bara skippa ett kuggdrev i en dubbel?)

Hade du också tänkt ha Campagnolo-delar någonstans på cykeln? Vore rätt coolt med ett nytt vevparti från Campa... Eller? :D
(Om det nu finns singel-kugghjul från dem? Annars kan man väl bara skippa ett kuggdrev i en dubbel?)

Finns. Vad nu det ska va bra för.

Snyggast är förstås en äldre Campåagnolo Athena-vev i silver. Men de fanns väl bara i 53-39T om man vill ha den äldre varianten för UltraTorque, innan de gick över till mer svårmekade PowerTorque på de billigare grejerna…

Campagnolo-Athena-Ultra-Torque-11-Speed-Alloy-Race-Cjanset-1_1024x1024.jpg

Vill man köpa nytt så ser väl Centaur i silver rätt okej ut också trots fyra armar.

243510-01-d-474781.jpg

Snyggast är förstås en äldre Campåagnolo Athena-vev i silver. Men de fanns väl bara i 53-39T om man vill ha den äldre varianten för UltraTorque, innan de gick över till mer svårmekade PowerTorque på de billigare grejerna…

Vill man köpa nytt så ser väl Centaur i silver rätt okej ut också trots fyra armar.

243510-01-d-474781.jpg
Även Centaur fanns för UT i silver;

20A6ED1E-7D8B-4140-A730-0D4DF4042259.jpeg

Snyggast är förstås en äldre Campagnolo Athena-vev i silver. Men de fanns väl bara i 53-39T om man vill ha den äldre varianten för UltraTorque, innan de gick över till mer svårmekade PowerTorque på de billigare grejerna…

243510-01-d-474781.jpg
Athena-veven ser riktigt bra ut! Hade varit riktigt udda och läckert om man hade en enda kugg-krans på bakhjulet samt bara använde dessa två växlar fram. En "tvärtom"-duoväxelcykel... ?

Senast ändrad:
Så här är ju enklast att bygga en en-växlad baserad på flerväxlad...
?
(Bild från Strasbourg häromdan...)

Bilagor

• 20210716_120148.jpg
    20210716_120148.jpg
    727.3 KB · Besök: 89
Senast ändrad:
Riktigt skönt med utväxling 30:29 i uppförsbackarna med den tunga, gamla stålramen... (och den tunga, gamla kroppen).
?
Rekommenderar starkt ett tredje kugghjul fram till andra ombyggare!
Fast de10 växlarna bak gör slut på växlings-slaget i det gamla, analoga Campa-reglaget... ?

Bilagor

• 20210719_141126.jpg
    20210719_141126.jpg
    531.8 KB · Besök: 100
  • 20210719_141142.jpg
    20210719_141142.jpg
    412.2 KB · Besök: 110
  • 20210719_141059.jpg
    20210719_141059.jpg
    1 MB · Besök: 109
  • 20210719_142240.jpg
    20210719_142240.jpg
    400 KB · Besök: 112
Senast ändrad:
Snyggast är förstås en äldre Campagnolo Athena-vev i silver. Men de fanns väl bara i 53-39T om man vill ha den äldre varianten för UltraTorque, innan de gick över till mer svårmekade PowerTorque på de billigare grejerna…

243510-01-d-474781.jpg
Får bli en begagnad Athena på nästa projekt!

Senast ändrad:
Håller på att bygga "ny" cykel baserat på en gammal stål-räcer-ram, Crescent 309 Competition, från 80-talet...
Det blir Campagnolo Ultra-torque i en fransk-gängad lagerskål för Hollowtech II... Spännande idé!

Bilagor

• 20211228_091413.jpg
    20211228_091413.jpg
    475.5 KB · Besök: 79
Senast ändrad:
Nejnej, inte på själva gängorna. Bara lite övriga svetsloppor och dylikt från den tidigare ram-svetsningen.
Adaptern fyller upp ganska mycket av navet.
Förlåt, hjälp mig att förstå. Du har en gängad fauber men du beställde ändå adaptern till bsa för inpressad fauber, modell a.
I så fall ser det ut att göra jobbet ganska bra. Skulle du säga att det är lika bra som att beställa modell b för gängad fauber? Jag ser som ett plus att ha bsa-tråd istället som italienskt.

(översatt till svenska)

Ja, jag beställde BSA-adaptern (A) därför att det finns flest lager att välja för BSA-gänga. Har du ITA-lager så köp då adapter-modell B, så slipper du hålla på att pressa och krångla. Men även med gängad ITA-adapter (B) så skriver de (Velobia) att man ska limma med Loctite när man drar fast den.
Jag ångrar lite att jag inte köpte ITA (eftersom det är lite coolare att återanvända fauber-gängorna till nåt bra ;) ), men det gick ok att bygga med pressad adapter.
Visa gärna vad du håller på att bygga i en egen ny tråd! Kul att läsa!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp