Cannondale Bad boy 700 (disc)

Tiggah

Ny medlem
Hejsan,

Ny på forumet och ny på cyklar. Söker en bra hoj att cykla till jobbet med (räknar med 2-3 mil om dagen). Fastnar jag kanske det blir en halvvättern etc. Cykeln bör klara av stigar men inte skog.

Kollat på Cannondales Badboy 700 (disc) för 11 000:-
http://cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=12298

Även kikat på Scott Sub 10/20 samt Sportster P1/P3.

Tips och kommentarer tas gärna emot. Är det någon som har en Bad boy skulle jag gärna vilja ha lite "upplevelser".

Vad finns det mer? Nishiki har inte riktigt tilltalat mig estetiskt, men jag är flexibel.

Kommer att inhandla SPD till den.

Bilagor

• badboy.jpg
    badboy.jpg
    40.1 KB · Besök: 100
cannondale är ju alltid cannondale. Kanske inte mest prisvärt om man spanar på komponenterna men det är lite grann av ett livsstilsköp.

Med tanke på att den kostar 11 000 så sitter det egentligen ganska sopiga komponenter på den där Cannondalen MEN det spelar inte så stor roll eftersom den är jäkligt snygg.

Inte kört 700 men väl den vanliga Bad Boy Disc hela vintern. Grym hoj som fungerar till det mesta. Ännu bättre i år när de fått hydraliska bromsar. Köp till ett par barends bara så.

Inte funderat på cykelcross annars?

vad används stela mtb´n till?
tänkte det kan ju inte vara skönt med en så i skogen eller?
ja undrar för jag har aldrig riktigt fattat det där?

Petri: Visst kan man använda helstel mtb i skogen, men med alugaffel som de sitter på Cannondalecyklarna är inget att rekommendera då de är riktigt styva. Används till pendling och i stan. Bad Boy är ifrån början gjord som en mtb men med slicks för att man skall kunna ta sig till ställen utan att köra sina grova mtbdäck, sen har de utvecklats en hel del.

Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> vad används stela mtb´n till?
> tänkte det kan ju inte vara skönt med en så i
> skogen eller?
> ja undrar för jag har aldrig riktigt fattat det
> där

"Hybridcykel" Korsning mellan LVG o MTB :)

Man bör nog skilja på helstel mtb och hybrid.

Det förstnämnda är helt enkelt en mtb utan dämpgaffel, som används precis som vilken mtb som helst. Fördelen med det är att man slipper en hel del potentiellt krångel, samt ofta en del vikt. Det ger (på gott och ont) en lite annan typ av cykling, eftersom cykeln är mycket mindre "förlåtande" mot dålig hantering.

En hybrid däremot är som sagt en lvg med mer mtb-aktig sittställning, och som är lite mindre renodlad för asfaltsbruk. Någon skogscykel är det dock inte.

Angående Bad Boy tycker jag att den är ett givet köp om man gillar den, men om man inte ser det magiska med den utan är ute efter en prisvärd cykel ska man nog leta vidare.

HaraldN skrev:
>
> Angående Bad Boy tycker jag att den är ett givet
> köp om man gillar den, men om man inte ser det
> magiska med den utan är ute efter en prisvärd
> cykel ska man nog leta vidare.

Vad är en prisvärd cykel då? Kan ni länka till en hoj som har bra utrustning men inte kostar mer än 10-11 tusen. (gillar vita cyklar, eller svarta :))

HaraldN skrev:
> Man bör nog skilja på helstel mtb och hybrid.

men Bad boyen kallar de hybridcykel??!! ;)

Bad Boy 700
Populära Bad Boy blir hetare än någonsin nu när den får sin nya coola ram. Tack vare de hydroformade aluminiumrören har man fått en spejsig blandning av mjuka former och skarpa övergångar och man har också döp ramen till "Stealth". Resultatet är en mångsidig hybridcykel med attityd.

Brando skrev:
> HaraldN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man bör nog skilja på helstel mtb och hybrid.
>
> men Bad boyen kallar de hybridcykel??!! ;)
>

Ja visst är den det!

Det var mer riktat till Petri än till trådstartaren, som definitivt ska ha en hybrid eller något liknande. En helstel mtb hör inte hemma här.

Tillbaka
Topp