Cannondale Bad Boy Disc 2009

peddapedal

Ny medlem
Första inlägget här ...

Bakgrund:
Har fram till 1996 cyklat mycket, men efter Malmöflytt har det blivit betydligt mycket mindre. Eller rättare sagt knappt något alls.
Nu ska jag dock börja cykla till jobbet i Lund ett par (möjligen fler) dagar i veckan. 2,3-2,4 mil enkel väg ...

Min gamla Marin Bear Valley SE är mer eller mindre ett vrak och jag har börjat se mig om efter något nytt att trampa. Ingen koll alls, men har blivit förälskad i Cannondales Bad Boy serie.

Undrar om någon har erfarenhet av deras Bad Boy Disc 2009 (http://www.evanscycles.com/products/cannondale/bad-boy-disc-2009-hybrid-bike-ec016539)?
Är det galet att cykla 5 mil om dagen på 26" hjul? Cykelvägarna är bitvis ganska usla, det jag sett av dem...

Skulle helst satsa på en Bad Boy 8, men priset avskräcker mig. Även Lefty-gaffeln på den, för att montera skärmar lär väl vara knixigt?!?! Skärmar är nog tyvärr ett måste...

Undrar även om någon känner till en Cannondale ÅF i Malmö eller Lund, alternativt en bra online som skeppar till Sverige.

Cannondale tror jag du hittar närmast i Kristianstad. MC Center där. Någon annan återförsäljare i Skåne tror jag inte finns längre.

Fin cykel det där, du lär säkert bli kanon-nöjd. 26" hjul brukar väl vara starkare än 28" så om vägarna är dåligare är det en fördel. Sen kan du ju sätta på Schwalbe Big Apple's om du vill ha det extra komfortabelt, de rullar fint och bekvämt.

Pendlar t&r till jobbet på en Badboy Singlespeed (http://gb.cannondale.com/bikes/09/ce/model-9BR1.html). Knasigt skönt att trampa fram helt ljudlöst och har inga problem att hålla jämt skägg med trikånissar på rasslande +27vxl kålfiber räsers. Har dock behållt orginal Kojak-däcken för att skära genom den tjocka Oslo-smogen och kompensera för pacelight stället.

Kör utan skärmar året-runt, investera i vattentät cykelbudväska och riktigt ställ. Dusch och ombyte på jobbet.

.jR

Lägger också min röst på en cross. Provade ett antal hybrider: Bad Boy, Scott sub 10, Nishiki osv men crossarna gav en helt annan körglädje. Piggare, rappare, stabilare i hög fart, fler greppmöjligheter med bockstyre, racerutväxling osv. Bara mina fem öre.
/S

Ny tycker jag oxå till ;-)

Jag hade lätt satsat på stora hjul. Komfort...

Och instämmer i kören ovan om att skaffa en cross med skivor av skälen ovan. Det är skönt att kunna flytta runt händerna lite, bra för handlederna. 2,3 mil är ändå en bit. Speciellt i slask och motvind. Men om jag skulle ha en hybrid skulle jag varje gång välja en med Alfine istf utanpåliggande växlar.

Jag gillar Cannondale, och stuket på det där Bad Boyarna är rätt i stort, men det måste ju vara problem att montera stänkskärm på dem. Det är nog struligt med skivbroms och en vanlig framgaffel. Mitt tips är att du tittar på Konas olika Dew-modeller, det finns en hel del att välja mellan på http://www.haggs.nu/catalog/index.php , en hel del tidigare årsmodeller till lägre priser dessutom. En 2009 Dew Drop hade inte varit helt fel tror jag, eller om det är mot din religion med bockstyre, en förra årets Dr. Dew.

Stort grattis! En badboy är ju alltid fräsigast, sen får det komma hur många mattsvarta efterapningar som helst. Men strunt i skärmar va? Bättre att köpa ett schysst torkskåp ;)

Tackar tackar!
nej, några skärmar blir det inte i första taget, och om det blir några blir det enkla som går smidigt att ta av/på när de inte behövs!
Däremot blir det ett par sköna barends och ett bra lås. Knog-lampor är redan införskaffade. Funderar även på någon form av väska för ombyte och matlåda som man kan sätta i sadeln/sadelstolpen - för ryggsäck i 2,4 mil lockar inte...
Kanske en väska i stil med: http://www.evanscycles.com/products/carradice/super-c-saddlebag-ec006360

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp