Cannondale Bad Boy

cerro

Aktiv medlem
Cannondale Bad Boy
Hej, är ute efter en bra cykel att pendla lite med och kanske cykla någon längre sträcka ibland. varit inne på lite olika hybridcyklar men inte hittat någon i bra storlek och pris som jag kan få tag på. Så har jag sett en Bad Boy hos min lbs och har blivit lite kär. (: Tuffare cykel är ju svårt att hitta och sen vilken vikt.

Är lite nyfiken på vad ni tycker om denna cykel. Så varför ska jag köpa den eller varför ska jag inte köpa den?
(Det är en 2005 som är nedsatt ifrån 10000kr till 6995kr, eller om den t o m kostade 11000 innan, någonstans där)

Har ni något tips var jag kan köpa den billigare än 6995 med frakt så får ni gärna säga till också.

Cannondale Bad Boy
Det är en bra cykel. Jag antar att det är snikmodellen med stel framgaffel du har hittat. Det tråkiga med den är att den har v-bromsar. Ultran har disc så du kan byta mellan 26 och 28 tum utan problem. 9700 kostade den.
/J

Cannondale Bad Boy
stämmer att det är den med stel gaffel och v-bromsar ja. det duger. märks det mycket skillnad mellan 26" och 28" hjul?

Cannondale Bad Boy
Har haft en sån: Den är lätt och grumt styv och blir därför extremt snabb inne i stan med de smala däcken. Det blir då också nästan noll komfort också. Sålde den och skaffade racer och mountainbike istället. Den har rätt begränsat användningsområde egentligen. Den är bara kul inne i stan. Tyckte det var mycket roligare och bekvämare att pendla med bockstyre så jag sålde den till slut. Jag hade satsat på en cykelcross istället, det är en mer mångsidig cykel enligt mig.

/Kevin

Cannondale Bad Boy
Kelvinized: mångsidigheten är ganska lugn med tanke på att jag har en mtb också. Bor i Helsingborg också så det kommer bli mycket stadskörning med den. Där är den väl roligare att köra med än en racer med bockstyre som kanske inte är lika rolig att cykla snabbt mellan bilar och ljussignaler eller?

Cannondale Bad Boy
Det är ju en mtb. Om du redan har en så tycker jag att du kikar på en cykocross istället, som Kelvin skrev. Den kommer du har mer nytta av. Jag förstår om det kliar i köpfingrarna. Men klura lite på det.
/J

Cannondale Bad Boy
Cyklar själv dagligen runt i Stockholm på en Bad Boy och trivs mkt bra med den.
Blir inga långa pendlarsträckar utan till jobbet och hem mest och till det fungerar den ypperligt.
Gillar snabbheten vid rödljus + att den är svart och snygg.

Cannondale Bad Boy
Det blir nog svårt att hitta till ett sånt pris. Kona Jake the snake kostar runt tolv tusen ord pris. Det kan finnas såna på utförsäljning. Sen var det nån som hade köpt en fin Cube. Begagnat är alternativ två.
/J

Cannondale Bad Boy
JayKay skrev:
-------------------------------------------------------
> + att den är svart
> och snygg.

Klart tillräckliga skäl för ett köp. Den är himla snugg.

Ridgeback är koola åxå och har skivor.

tempest_05_lrg.jpg

Cannondale Bad Boy
Ridgebacken verkade inte ens intressant för min del. Finns väl inte i Sverige i närheten av Skåne för att provcykla heller eller?

Cannondale Bad Boy
Det är ingen dålig cykel (Badboy alltså). Om du absolut vill ha rakt styre är det bara att slå till.

(Med åren kommer du komma till insikt om att bockstyre är det som gäller i stan, så småningom kommer du också börja skala bort onödiga saker på hojen, senare försvinner alla dreven utom ett i bak på kassetten, i de senare stadierna kommer du även att vilja plocka fram svetsen för att låsa detta sista drev. Först då när du plockar bort bromsarna inser du hur cykling egentligen fungerar, och att man egentligen bara rör sig i ett tvådimensionellt plan med vissa rörliga hinder, och du har då inga som helst problem att accelerera ifrån svarta Badboys som står vid rödljusen...)

Senast redigerad av en moderator:
Cannondale Bad Boy
Ramen till min gammal Cannondal M500 sprack, och jag fick då en Badboy ram på livstidsgarantin. Den är i princip en MTB ram, jag tycker den är väldigt snabb och rolig att cykla.

Jag satt mina MTB-komponenter på den och den duger fint till att pendla på grusvägar till jobbet och är inte alls dum som ren MTB (jag har förvisso dämpad framgaffel) när min Cake är ur funktion.

Mike

Cannondale Bad Boy
MTB har jag, det jag vill ha är en smidig, snabb och snygg cykel för att cykla i stan med. som en Bad Boy. Den 26"aren du rekomenderade No_Jah var ju dyrare än Bad Boyen och inte alls lika snygg samt svår att provcykla. Dr. Dew har jag kollat på men gillar inte Kona så mycket, tycker de är ganska fula och då skulle jag inte gilla cykeln. Satt inte alltför roliga komponenter på den heller. Det sitter 1" däck på Bad Boyen orginal och de lär sitta där tills slasket kommer och sen kommer de åka på i vår sen, den kanske kommer få åka på grusväg någon gång men helst inte.

Cannondale Bad Boy
cerro skrev:
> JayKay: sådant jag ville höra, (: heter du JayKay
> av den anledning till att du gillar Jamiroquai?
>
> /jonas l

JayKay = JK = med mina initialer. Jamiroquai är helt ok också :).

/Jesper

Cannondale Bad Boy
Kelvinized skrev:
> (Med åren kommer du komma till insikt om att
> bockstyre är det som gäller i stan, så småningom
> kommer du också börja skala bort onödiga saker på
> hojen, senare försvinner alla dreven utom ett i
> bak på kassetten, i de senare stadierna kommer du
> även att vilja plocka fram svetsen för att låsa
> detta sista drev. Först då när du plockar bort
> bromsarna inser du hur cykling egentligen
> fungerar, och att man egentligen bara rör sig i
> ett tvådimensionellt plan med vissa rörliga
> hinder, och du har då inga som helst problem att
> accelerera ifrån svarta Badboys som står vid
> rödljusen...)

Precis, så hoppa över allt det där och köp en riktig hoj direkt, en Pompino , £399, ca. 5400:- plus frakt, fixad och klar.
il_pompino_t.jpg

Cannondale Bad Boy
Ma Vic: visa mig inte sånt. Väldigt lockande men har kommit fram till att Singlespeed inte passar för mig där jag cyklar. antingen en jobbig uppförsbacke och sen lite lutning upp eller tvärtom beroende på vilket håll jag ska åt, då passar inte singlespeed så bra. Sen vet jag inte om jag skulle orka med det heller, är inte så bra tränad precis.

Cannondale Bad Boy
cerro skrev:
> uppförsbacke och sen lite lutning upp eller
> tvärtom beroende på vilket håll jag ska åt, då
> passar inte singlespeed så bra.

Äh det funkar fint med ss nästan överallt. Om man planerar lite så går det fint.

Cannondale Bad Boy
jo jo, har ju en tre växlad jättegammal tung mtb nu som jag oftast bara använder en växel på så jag vet lite hur det är och vill bli av med det.

Cannondale Bad Boy
>> tre växlad jättegammal tung mtb..

Och på den baserar du att en SS Il Pompino inte går att köra med? Det är väldigt sällan en cykel sätter gränserna för var det går att cykla.

Cannondale Bad Boy
Johan_Olsson skrev:
> cerro skrev:
> Sen vet jag inte
> om jag skulle orka med det heller, är inte så
> bra
> tränad precis.
>
> /jonas l
>
> Ujuj, inget vidare bra argument de inte!

Precis min tanke, det var nog en av de sämsta ursäkter jag någonsin hört.

Men den där Cannondalen =David la in bild på skulle kunna bli grumt snygg som SS.

Cannondale Bad Boy
Jag är verkligen inte vältränad när det gäller cykling.... Inte när det gäller något annat heller för den delen kom jag just på.
Sen så är jag en hyfsat nybörjare med, men tycker att SS är super att ha när man ska pendelcykla. Köpte en Giant CRS-SE för att cykla till jobbet/stan med och det tog mindre än en månad innan jag rev bort växeln, och ja, det e faktiskt mycket roligare att cykla på den nu, fråga mig inte hur jag kom fram till det, det e bara en känsla.

Annars så verkar väl en badboy vara en schysst pendlarhoj!!

Cannondale Bad Boy
tack Markus, får bli ett köp på måndag om den inte är pest att cykla på. Ska bli gött att kunna prova en cykel innan så man vet att den är go, känns bättre än att beställa ifrån nätet.

Cannondale Bad Boy
cerro skrev:
> Men ni missar det att det finns en del som
> uppskattar flera olika växlar. Jag är en sådan.

Nej, du bara tror att du är sådan. ;-)

Cannondale Bad Boy
Ma Vic: Hur ska jag bevisa att jag är en sådan eller ska jag bara ge upp och skita i tråden jag startade på grund av att jag nyfiken på era synpunkter om CANNONDALE BAD BOY istället för en massa SScyklar?

Cannondale Bad Boy
Haft en Bad Boy ca ett år. Använt den som vinterhoj, pendlarcykel och långfärdsmaskin (med bockstyre, pkthållare mm). Den är styv, kul och mångsidig - lite brister vad komfort beträffar, men de kan hjälpas upp med byte av sadel osv.
Köp! Och var noga med storleken!

Cannondale Bad Boy
milledille: Jag är ungefär 174cm, passar en small ram då eller måste jag ha medium?

Ma Vic: kalrt jag förlåter dig. Trist bara att i vissa trådar klagar alla på Oscar_ men ingen som klagar på när andra är taskiga.

Tillbaka
Topp