Cannondale caad 8 Sora från 2012

Nilind

Ny medlem
Hej

Är ny på detta forum och likväl ny inom cykel världen. Fd. motorcyklist :-)
Har värmt upp med ett till två pass spinning i veckan sen årsskiftet så känner mig mogen att cykla på riktigt nu och då även jobbpendla.

Första tanken var att köpa en cyklocross för att kunna cykla året om.
Efter en del utvärdering och diskussioner med kompisar som cyklar samt eget testande så insåg jag att Shimano 105 och hydrauliska skivbromsar var trevligt.
Fastnade för "Cube Cross Race Pro 2017"

Men nu har jag testat en Cannondale caad 8 från 2012 med Sora växelpaket. Den har endast gått en vätternrunda samt ca: 50-100 mil träning innan.

Min plan är som sagt att börja pendla och träna rent allmänt. Förhoppningen är lite lopp och en vätternrunda 2018. Har 2,4 mil enkel resa till jobbet som ligger inne Stockholms city.

Frågorna som snurrar just nu är.
Racer eller cyclocross ?
Cannondale cykeln enligt ovan. Är det ett bra val att börja med ?
Hur mycket borde den kosta ?
Vad bör man räkna med att göra på denna i form av underhåll ?
Borde jag hellre gå på en ny Cube cross ?
Bättre alternativ ?
Det som talar för Cannondale är ju mycket priset. Men kommer man ångra sig och inte bli nöjd ?
Nyfiken pä era kloka råd och synpunkter. :-)

//Niklas

Sora är skräp. Ta cuben, du har mer utrymme för skärmar och dubbdäck på den till i vinter. Dessutom så har du bättre bromsar med hydrauliska skivbromsar.

Mathias B sa:
Sora är skräp. Ta cuben, du har mer utrymme för skärmar och dubbdäck på den till i vinter. Dessutom så har du bättre bromsar med hydrauliska skivbromsar.
+1
Förmodar att Cube väger >10 kg så någon lättviktare är det kanske inte. Utmärkt för pendling och ok för VR.

Ve inte vad caad med sora kan vara värd. 3-4000 kr?

Mathias B sa:

Ja gamla Sora är inget vidare - Tumknapp och 8-delad. Klart att det fungerar, men roligt är det inte direkt. Vad tusan - det gick cykla med 5-delat och ramväxel också så helt odugligt är det inte - som vanligt är 90% cyklisten, men 90% focus på forum ligger på prylar.... 3kSEK kan väl Caaden vara värd - sitter du bra på den och slänger på fräsha däck så lär den fungera som "första cykel" till dess du insett vad du egentligen vill ha och då kan du behålla den som reserv/utlånings/regncykel.

Efter 2014 kom SORA-3500 och det är bra riktigt STI och fungerar utmärkt.

Cuben ser ju bra ut, men det finns givetvis många cyklar däremellan också. Och i sluändan handlar det till största delen om att sitta bra, att allt fungerar och att ha bra däck.

Sixten "Canyon" Fors debiteras nog snart för reklamplatsen.... Kan du inte sluta att skriva kayang i varenda satans inlägg? Det är EN (och i mångas ögon en tänligen medioker) tillverkare och har du inte betalat för att få göra reklam är du i mina ögon över den gränsen.

Det finns massor av bra tillverkare därute - välj någon av dem istället är mitt råd.

Bengt-re sa:
Sixten "Canyon" Fors debiteras nog snart för reklamplatsen.... Kan du inte sluta att skriva kayang i varenda satans inlägg? Det är EN (och i mångas ögon en tänligen medioker) tillverkare och har du inte betalat för att få göra reklam är du i mina ögon över den gränsen.

Det finns massor av bra tillverkare därute - välj någon av dem istället är mitt råd.
Dum i hela huvudet tydligen. Canyon (och Rose) vinner test efter test i Tour för skitbra ramar. Utrustning bättre än amerikanska skitföretag som snålar där det inte syns, Ultegra bakväxel - Sora i övrigt syndromet. Canyon gör bra och prisvärda cyklar, vad är ditt problem?

Av någon underlig anledning ställs ofta frågan om och om igen här på Happy efter tips på bra och prisvärd cykel. Av samma anledningen är svaret ofta liknande. Canyon är starka på lvg, inte lika starka på 29er FS trail t.ex. eller elcyklar. Inte heller på cyklar under 7 K.

Senast ändrad:
Bengt-re sa:

Ge dig din fjant!

Sixten Fors sa:
Canyon (och Rose) vinner test efter test i Tour för skitbra ramar. Utrustning bättre än amerikanska skitföretag som snålar där det inte syns, Ultegra bakväxel - Sora i övrigt syndromet. Canyon gör bra och prisvärda cyklar, vad är ditt problem?

Undrar om quitana tyckte canyon gjorde världens bästa ramar när hans tempohoj blev till mjukost på girot.
Eller om tour har tagit hänsyn till alla spruckna ramar som finns i happys spruckna ram-tråd.

Kan du köpa cuben i affären eller blir det ett internetköp?

Gött att få storlek och bikefit på första köpet om man gillar det.

Konkret sa:
Kan du köpa cuben i affären eller blir det ett internetköp?

Gött att få storlek och bikefit på första köpet om man gillar det.

Skulle dock inte kalla de 37 sekunder det tar en halvslö cykelhandlare att höfta ens sadelhöjd för "bikefit" ;)

Man ska välja butik med omsorg.

Perfekt, nu har vi skrämt bort en till från "Sveriges trevligaste cykelforum"...

Om TS fortfarande är kvar så beror det lite på hur du är lagd, är du en sån som vill ha "riktiga grejer" och gärna går på det direkt så är det ju Cuben av dina två alternativ, vill du gärna prova om det verkligen är något för dig kan Cannondalen (om den är hyfsat billig och passar i storlek) vara ett lämpligt testobjekt över sommaren. Hur du brukar resonera vet du ju bara själv.

Men som Bengt-Re säger, det finns tusen och en andra alternativ också, både bättre och sämre... :)

Men finns det tusen och en andra rimliga cross/gravel/endurance/racer alternativ med Shimano 5800 grupp / RS505 bromsar (vilket efterfrågades) för 14000 kr (som Cube Cross Race Pro 2017 och Endurace AL Disc 6.0 2017 kostar)?

Här är en till, Rose Pro SL Disc, 8.7 kg, 14300 kr https://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-sl-disc-2000-hydraulic/aid:891931

Jag tycker för övrigt att TS är helt rätt ute med att snöa in på 5800/RS505, ser ingen anledning att ifrågasätta det valet. Funkar utmärkt för pendling/träningsrundor/VR. Robusta, lättservade och bra grejor för vettiga pengar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp