Cannondale CaadX Tiagra 2013

MrsH

Ny medlem
Hej,
Jag är sugen på att köpa en cyclocross i prisklasser 8000-9000 kr. Det är min första cykel och jag har tänkt att träna året runt, pendla ibland etc. Har hittat ett bra pris på en Cannondale CaadX Tiagra 2013 för 8800 kr. Är detta en bra cykel att börja med för mig? Eller finns det bättre alternativ i denna prisklassen? Ang. stlk, jag är 171 cm lång, är det 51 cm som jag ska ha på Cannondalen?
Tacksam för råd och tips!

Om du vill köra landsväg snabbt med den hade jag valt 48 eftersom den är lägre. Om du inte är så rörlig eller vill ha styret högre av annan anledning tycker jag du ska ta 51. Det är ungefär samma reach, men skiljer mer i stack mellan dom. Bra pris också, jag tror du kommer bli nöjd. Bromsarna som du får med är dock ingen höjdare.

Tack för ditt svar! Hur ska man tänka med geometrin för cross rent generellt? Ska jag mäta innerbenslängd och andra mått också? Vad menar du med ungefär samma reach, men skiljer mer i stack?

Vad är det som gör att bromsarna inte är bra? Är det bättre att ha en cykel med skivbromsar? Jag har förstått att det finns olika åsikter i denna frågan...

Om man tittar på andra märken, hur är Focus Mares AX3, hittade en från 2012 för 6499 DKK
http://www.heino-cykler.dk/Cykler/C.../Focus - Mares AX 3 - Cross 2012.html#details

Vilka detaljer ska man tänka på annars? Har hört att man minst ska ha Shimano Tiagra...

Tusen frågor, men jag antar att det bara är att ta ett beslut :-)

Tillbaka
Topp