Cannondale evo red med hi-mod eller icke-hi-mod?

pollnow

Ny medlem
Står i valet och kvalet mellan två olika modeller av Cannondales Evo 2013, båda med Red-komponenter. Den ena har hi-mod ram och den andra icke-hi-mod. Skillnaden i i vikt mellan ramarna ska ligga på ca 200 g. 700 g och 900 g cirka enligt
http://forum.slowtwitch.com/forum/S.../Cannondale_Supersix_Evo_Red_Review_P4412616/

Skillnaden är också hjulen. Hi-mod har VISION TC24, CARBON RIM, 20/24H, TUBULAR medan icke-hi-moden har träningshjul i form av MAVIC KSYRIUM EQUIPE S. De har också lite olika vevpartier och dylikt.

Hi-mod kostar 54.000
Icke-hi-mod kostar 39.000

Frågan är om det är värt att köpa den dyrare? Är det okej att köra med fin-hjul för träning eller är det bättre att ha ett par billigare träningshjul?
Jag cyklar ganska mycket, normalt 15 mil i veckan, och ämnar att tävla en hel del i sommar.

Några tips på hur jag ska tänka i valet mellan dessa två modeller uppskattas...

HI-MOD: http://www.cannondale.com/2013/bike...evo/super-six-evo-red-racing-compact-crankset

ICKE-HI-MOD: http://www.cannondale.com/2013/bike...six-evo/super-six-sm-evo-red-compact-crankset

Jag skulle ALDRIG lägga 15.000:- extra för en hi-mod. Med den andra får du ju ett par hjul som säkert är bra att träna på och så lägger du de 15.000:- på ett par FFWD eller lägger till lite mer för ett par Zipp eller något..

Men det är ju jag det. Du kommer säkert få helt andra svar med..

För att förtydliga så är det inte enbart ramen som skiljer de båda modellerna, och de 15.000 kronorna åt. Med hi-moden får du ju ett par hjul som kostar 14.000 kronor och med icke-hi-moden ett par som kostar 2000 kronor.

Aha, men varför sa du inte det.... Då kan du ju lika gärna köra på den dyrare då du ändå kommer vilja ha ett par finhjul...

Jag vill inte vara sån, men cyklar du inte mer än 15 mil i veckan i snitt behöver du nog inte en hoj för 40 papp plus. Även om det kan vara kul att unna sig något extra ibland

Ja, men 15 mil i veckan blir ju drgt 5000 km i året vilket är ju ganska aktivt. Han kanske tränar annat.

Gå på den dyrare om du har råd.

Känslan av en Hi Mod är fantastisk. Köpte min ram begagnad men ändå, jag vet att det är den bästa och den känslan...

Har du råd så ta hi-mod. Det är som ofta att man ska köpa nåt billigt eller det bästa. Tar man något i mitten blir man ofta lite missnöjd men har ändå lagt ut mycket pengar. Jag hyrde iofs icke hi-mod-varianten på Gran Canaria nyligen och den var riktigt bra men utrustningen var inte supersexig.
Kom igen, du är värd finhojen.

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, men 15 mil i veckan blir ju drgt 5000 km i
> året vilket är ju ganska aktivt. Han kanske
> tränar annat.
>

Fast 15 mil i veckan blir ju ca 750 mil om året? Eller räknas bara barmarksmånaderna?

NLC skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, men 15 mil i veckan blir ju drgt 5000 km i
> > året vilket är ju ganska aktivt. Han kanske
> > tränar annat.
> >
>
> Fast 15 mil i veckan blir ju ca 750 mil om året?
> Eller räknas bara barmarksmånaderna?

750 mil är ju rätt ok men inget extremt.

Skit samma. Klart u ska ha Hi mod!

Börja inte prata om behov i de här sammanhangen, det leder bara till pricepointcyklar från Radon för 900 Eur. Köp den som du har feeling för. Hade jag råd (och om PEF tillät mig köpa ngt annat än Specialized) skulle jag definitivt köpa Hi-Mod. Det är en fråga om njutning och känsla, inte behov.

Edit: men känslan skulle lika gärna kunna leda dig till den billigare modellen + ett par rejäla cykelresor. Om det är ett alternativ.

Senast ändrad:
Tack för alla svar! Jo, det lutar åt Hi-moden. Om man ändå är uppe i de summorna så kanske man ska välja snäppet värre. Alla recensioner jag hittar är dessutom på hi-mod-versionen och den har ju fått genomgående mycket bra omdömen. Och ja, nu i det här skitvädret cyklar jag 15 mil i veckan på min Caadx. Något säger mig att det kommer att öka med en sådan här cykel och med lite finare väder.

Hittar inte så mycket recensioner på hjulen som kommer med den, vision tc24, men de verkar ju inte direkt kassa.

Nu har jag inte kört dom Visionhjulen men har flera andra låga carbontubhjul och har svårt att tro att du blir missnöjd med dom. Enda nackdelen lär väl vara i riktigt höga farter med något i stil med Zipp404 är lite schysstare.

Läs senaste Landevei där de korar Red Racing till bästa cykeln och dessutom mycket billigare än konkrrenterna.

Förutom hi-modram och kolfiberlågprofilhjul så får man även rätt böj på styret, grymt vevparti och inget budget förutom på sadelstolpe kanske då men men

Ja, det där med Tyskland låter ju onekligen lockande, men då jag är värdelös på att sätta ihop en cykel samt att mecka så får det nog bli en fysisk affär här i Sverige. Men är det värt 9000. Oh well. Och ja, Red racing får det bli. Får hoppas på att det slutar vara sådant skitväder nu bara så man får ut och åka! Och tack för alla svar... Får återkomma med en rapport när jag inhandlat monstret.

pollnow skrev:
> Ja, det där med Tyskland låter ju onekligen
> lockande, men då jag är värdelös på att
> sätta ihop en cykel samt att mecka så får det
> nog bli en fysisk affär här i Sverige. Men är
> det värt 9000. Oh well. Och ja, Red racing får
> det bli. Får hoppas på att det slutar vara
> sådant skitväder nu bara så man får ut och
> åka! Och tack för alla svar... Får återkomma
> med en rapport när jag inhandlat monstret.

Var inte orolig. Vi pratar montera framhjul och vrida styret rätt. Resten brukar vara färdigmonterat. Det kommer inte en hög komponenter.

mn skrev:
> Var inte orolig. Vi pratar montera framhjul och
> vrida styret rätt. Resten brukar vara
> färdigmonterat. Det kommer inte en hög
> komponenter.

Precis. Det är inte mycket kvar efter man fått ut den ur kartongen, småsaker som ändå är bra att kunna för att serva sin cykel. Växlar och sådant är redan justerat. Skulle det ändå bli funderingar så är det många på Happy som gärna hjälper.

rising skrev:
> Börja inte prata om behov i de här sammanhangen,
> det leder bara till pricepointcyklar från Radon
> för 900 Eur. Köp den som du har feeling för.

Håller med dig, man ska köpa den hoj man känner för mest inte den som är förnuftigast. Men även för ~30 lakan får man trots allt en rätt bra cykel så frågan är kanske snarare vad får man "mer" för 40 resp 50 kkr? Jag hade köpt utan hi-mod och lagt mellanskillnaden på en effektmätare. Kommer troligtvis göra större skillnad för träning och tävling än en 200 gram lättare ram.

Behov & begär är två luriga saker.

Senast ändrad:
Blev en high-mod till slut och är mycket nöjd! Ligger nu i snitt på 40 mil i veckan i snitt och har ökat snitthastigheten på min standardrunda rejält, vad som beror på mig och cykeln är svårt att säga, men åkglädjen har ökat avsevärt sedan köpet!

Om det inte var något totalt vrak du hade innan så misstänker jag att största delen av fartökningen kommer från att du blivit bättre. Sen kan ju det förstås beror på att du cyklat mer och kanske även hårdare p.g.a. att du tyckt det varit roligare att sticka ut med den nya cykeln.

Tillbaka
Topp