Cannondale Habit - The Tråd

grynning

Medlem
Eftersom specialized har ett par "The tråd" trådar tycker iallafall jag att cannondale förtjänar minst en också! Eftersom jag cyklar på en habit 5:a så får det starta the tråd om habit. Köpte min i vintras och har uppdaterat den en del med 11-delat XT och nu senast med ett par hjul från american classic, modell wide lightning.

Före hjuluppdatering.
image.jpeg

image.jpeg

Efter:
image.jpeg

image.jpeg

Lite mått innan
image.jpeg

image.jpeg

Lite mått efter
image.jpeg

image.jpeg

Jag har som synes valt att gå åt det lite biffigare hållet när det gäller däckval med MM i fram och RoRa i bak nu på sommaren i allafall bakdäcket kommer att bytas till hösten.
De nya hjulen gjorde en viktbesparing på ca 800g plus att jag gick från att köra med slang och nu tubless dock så har jag kvar att slänga i tubless gucka i däcken.

Summa sumarum jag är väldigt nöjd med cykeln, har dock inte provat att cykla ordentligt med dom nya hjulen men jag tror inte att jag blir besviken...

Senast ändrad:

Razzr

Aktiv medlem
Här är dom två jag haft en tredje är strax på väg ;)

Bilagor

• 12472642_10153244261622134_3614952302601046095_n.jpg
    12472642_10153244261622134_3614952302601046095_n.jpg
    117.6 KB · Besök: 102
  • 12933110_10153251651397134_727044928743448544_n.jpg
    12933110_10153251651397134_727044928743448544_n.jpg
    105.8 KB · Besök: 68
  • 13164497_10153342545452134_5481790560590143226_n.jpg
    13164497_10153342545452134_5481790560590143226_n.jpg
    225.8 KB · Besök: 106
  • 20160716_202703.jpg
    20160716_202703.jpg
    411.7 KB · Besök: 79
  • IMG_20160716_193801_-138754754_thumb.jpg
    IMG_20160716_193801_-138754754_thumb.jpg
    163.5 KB · Besök: 62

grynning

Medlem
kvarren sa:
Ni som kör Habit, kan ni inte recensera den lite. Var trivs den bäst? Vilka problem upplever ni?

Kör mest stigcykling runt omkring i Stockholm men har provat lite allt möjligt från flottsbro till grusrally med den, tycker inte den gör bort sig på något av dessa ställen det är nog mest jag som sätter begränsningarna... Men det är klart det är ingen endurohoj.

Nackdelar med cykeln? Ja orginalutrustad så lämnar den en del att önska, åtminstone min 5:a men det går ju att fixa!

grynning

Medlem
Kört första rundan med nya hjulen, wow vilken skillnad! Det som märks är greppet, framförallt bak och klättringsegenskaperna. När man trycker på så svarar cykeln på ett helt annat sätt än tidigare. Nu var det bara första rundan så det finns saker att fin justera men jäkligt nöjd än så länge!

Bulldog76

Medlem
Kan man få lite input på hur Habit är att cykla? Har inte provat så mycket annat än HT, men funderar på heldämpat. Då har jag siktet på bland annat en Habit, (även Scalpel) Men en Scalpel kanske må vara "snabbare" eller "lättare" uppför, men vad är det för skillnader om man jämför dem? De flesta vi kör typ XC race hojar här, men jag funderar på om inte det är lite roligare att cykla med typ Habit, även om den är något tyngre. (av det jag har hunnit läsa) Habit kanske passar frun bra då den kanske är lite mer förlåtande i stökig terräng, vilket gör att hon får roligare och kör fortare än annars när hon blir försiktig.

grynning

Medlem
Bulldog76 sa:
Kan man få lite input på hur Habit är att cykla? Har inte provat så mycket annat än HT, men funderar på heldämpat. Då har jag siktet på bland annat en Habit, (även Scalpel) Men en Scalpel kanske må vara "snabbare" eller "lättare" uppför, men vad är det för skillnader om man jämför dem? De flesta vi kör typ XC race hojar här, men jag funderar på om inte det är lite roligare att cykla med typ Habit, även om den är något tyngre. (av det jag har hunnit läsa) Habit kanske passar frun bra då den kanske är lite mer förlåtande i stökig terräng, vilket gör att hon får roligare och kör fortare än annars när hon blir försiktig.

Nu har jag inte så mkt att jämföra med men jag tycker att habiten trivs väldigt bra när det är lite stökigt, teknisk stigcyklig. Tyckte i början att den kändes lite tung (cyklar på en habit 5) men efter mitt hjulbyte så är den känslan borta.

Bulldog76

Medlem
grynning sa:
Bulldog76 sa:

Nu har jag inte så mkt att jämföra med men jag tycker att habiten trivs väldigt bra när det är lite stökigt, teknisk stigcyklig. Tyckte i början att den kändes lite tung (cyklar på en habit 5) men efter mitt hjulbyte så är den känslan borta.
Vi kör väldigt bladnat, mycket singeltrack blir det , ibland stökiga ibland flowiga. Sen visst transportsträckorna tll och från på asfalt kommer man inte ifrån.
Funderar på en modell som saknar lockout på styret på bakdämparen. Är det en issue egentligen, eller tappar man massvis med kraft uppför på grund av detta?

TM

Aktiv medlem
Om det är hårt och slätt så är lockout i bak en fördel för man kan trycka på ståendes utan att tappa något nämnvärt. Men i terräng uppför så har jag absolut hellre upplåst så att bakhjulet följer underlaget och inte slirar. Det blir en jäkla skillnad.

grynning

Medlem
Bulldog76 sa:
grynning sa:
Bulldog76 sa:

Vi kör väldigt bladnat, mycket singeltrack blir det , ibland stökiga ibland flowiga. Sen visst transportsträckorna tll och från på asfalt kommer man inte ifrån.
Funderar på en modell som saknar lockout på styret på bakdämparen. Är det en issue egentligen, eller tappar man massvis med kraft uppför på grund av detta?

Kör i princip alltid allt fullt öppet, har inte märkt av att jag tappar något nämnvärt i fart eller kraft.

Belse

Aktiv medlem
Ska ner till Gran Canaria och cykla i mars/april, och dom har en Habit 5 som uthyrningscykel där. Är det en vettig cykel att köra i terrängen där nere, eller ska man släpa med sin egen cykel (kinakol-FS med XT och Sid XX/Monarch XX)?

Jensen

Aktiv medlem
inte för att vara taskig mot någon, men personligen tycker jag nästan det är att synda att ha en "vanlig" gaffel på en cannondale :D

grynning

Medlem
Jensen sa:
inte för att vara taskig mot någon, men personligen tycker jag nästan det är att synda att ha en "vanlig" gaffel på en cannondale :D

Förstår vad du menar, leftyn är ju cannondales signum! För min egen del så är jag nöjd med min cykel trots avsaknaden av leftyn.

Bulldog76

Medlem
Habit på plats, snart klar att cykla på. Invisiframe på, sista detaljerna ska justeras sen väntan på lite finare väder för testkörning. :)

20161207_191528_001.jpg

Razzr

Aktiv medlem
Har ju haft 4:a Habit nu och är sugen på en Bad Habit carbon1.
Är det någon som kört båda och kan jämföra lite ?
Tycker kedjestaget verkar så långt på Baden.

Bulldog76

Medlem
Fruns Habit SE
20161203_132311.jpg

20161203_132341.jpg

Min Habit ute för första gången.
Detta kan nog bli riktigt kul, känslan var lite tungkörd i början (På transportsträckorna), men det kan man nog vänja sig vid, plus att den ska moddas lite så småningom. Hade rejäl träningsvärk innan jag satte mig på den och körde, så det kan ha påverkat min uppfattning av den. Sen är det inte rättvist att jämföra den med en 9,7 kgs FSI hardtail heller. :)

Bilagor

• 20161217_093348.jpg
    20161217_093348.jpg
    547.5 KB · Besök: 67

Laxel

Aktiv medlem
Bulldog76 sa:
Fruns Habit SE

Detta kan nog bli riktigt kul, känslan var lite tungkörd i början (På transportsträckorna), men det kan man nog vänja sig vid, plus att den ska moddas lite så småningom. Hade rejäl träningsvärk innan jag satte mig på den och körde, så det kan ha påverkat min uppfattning av den. Sen är det inte rättvist att jämföra den med en 9,7 kgs FSI hardtail heller. :)

Vad väger din gröna skönhet in på?
Själv är jag sugen på bad habit carbon 1.

Razz, hur bygger man om leftyn till 130?

Bulldog76

Medlem
Laxel sa:
Bulldog76 sa:
Fruns Habit SE

Vad väger din gröna skönhet in på?
Själv är jag sugen på bad habit carbon 1.

Razz, hur bygger man om leftyn till 130?

Min gröna väger 12,8-12,9 kg som den står med flaskställ och pedaler (storlek M). Har varit ute några gånger med den nu och den blir bara roligare. Dock så känner jag att jag måste lätta på den vikten i den roterande massan. Tänkte göra det till våren, men kommer nog att omvandla till Tubeless redan innan. Lär väl försvinna 6-7 hekto bara där. Däcken greppar skönt bra i det här vintervädret. (läs mjukt och geggigt). SE modellen i S väger 13. men den har MAgic Mary framdäck som väger 1250g som ryker till våren till förmån för något som väger hälften så mycket.

Eventuellt testar jag 32t klinga också längre fram.
Dropper posten börjar jag så smått vänja mig vid och tycka är en suverän egenskap. På 2017 modellerna sitter Transfer post som bra i betyg. Dropper post trodde jag förut att man kunde sätta ett maxändläge, men det verkar inte gå. Jag verkar dock ha tur att jag fått ner stolpen så pass långt att det känns bekvämt i maxläget.

Verkar som att man kan konvertera till 130 mm genom en ny del (air spring) del KH190
http://forums.mtbr.com/cannondale/how-increase-travel-120mm-lefty-2-0-carbon-1018523.html

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer