Nästan rätt Henrik VXT! Alla headshokgafflar, inklusive Lefty, har ersatt "vanliga" gafflars ytterrör-glidbussning-innerrör med ett fyrkantigt innerrör med nållager på alla fyra sidor. Anledningen till att de plockade ut detta paket från "head tube" är att det bygger lite mer på höjden än en vanlig gaffel. Mer än 80mm går liksom inte att göra utan att cykeln blir extremt hög fram. Man byggde då "Moto", en dubbelkronad gaffel med nållager i båda benen. Extremt styvt men också väldigt tungt (typ tre kilo), så man listade ut ett sätt att kunna använda bara ett ben och eliminerade då en av de stora flexpunkterna på en normal gaffel dvs infästningen av framnavet. Mer än tillräckligt styvt och hälften så tungt. Till skillnad från glidbussningar så håller nållagren väldigt länge så länge man håller koll på att bälgen inte skadats och släpper in vatten och lera. Den vridning du pratar om får man även på vanliga gafflar med skivbroms, alla som testat en normal lättviktsgaffel med skivbroms vet att det slingrar sig ganska rejält. Iaf om man är van vid Lefty... Nållagren håller för det, no worries. Jobbade ett tag på C-dale och det kom ofta in gafflar för service som var sju-åtta år gamla, nya lager och packningar i dämpardelen så var de som nya. Åas kunde de gamla fatty-varianterna med "inner steerer" i stål rosta ihop totalt om de misskötts.
Utbudet av nav/hjul är lite begränsat, det man har att välja på är deras egna nav, Woodman nav och kompletta Crossmax SL Disc-hjul. Utbudet av styrtappar är ännu mindre, där är det bara deras egna som gäller. Trist tycker jag, skulle gärna se nåt roligare där fram på min egen hoj.
Att man inte kan vrida styret mer än nittio grader åt vänster upplever jag sällan som ett problem i skogen...
Det är en lite speciell konstruktion som väcker mycket uppmärksamhet och tvivel men jag kan lova att de funkar finfint.