cannondale lefty

cannondale lefty
Iom att det finns en hel del proffs som kör med dem 24/7 (iofs sponsrade såklart)
och jag inte har hört talas om någon som gått sönder så drar jag min halvkvalificerade gissning -> ja
De är ju inriktade på XC-lågvikt så de är väl inga DH-are direkt, men smakar det så kostar det, ~9 och uppåt får man ge för dem.

cannondale lefty
Vi är några, men få, på detta forum, som cyklar på Cannondale.

Själv har jag en Jävel med Lefty, och jag har inte haft några problem med den.
Enligt rykten så är gaffeln i större behov av underhåll än andra gafflar.
Å 2:a sidan så är det bara hälften så mycket gaffel att underhålla...

Ska du handla?? Eller varför ställer du frågan???

/krokus

cannondale lefty
Aaron Chase kör ju med Lefty när han streetar i Chain Reaction-filmerna, och Cedric Gracia har en lefty på sin 4X-maskin, så visst tål dom stryk. Tycker personligen att det ser rätt läckert, om än lite ovant ut. Däremot avskyr jag Headshoks utseende, men det är en annan femma.

cannondale lefty
Kört Lefty i flera år nu, skottsäker gaffel trots att jag vägt dryga 100 emellanåt. Hört många som tycker det känns lite konstigt i början men förstår inte varför. Personligen tittar jag lite längre fram på vägen/stigen än på gaffeln när jag cyklar. Aldrig haft nått obehag så. Sen är den ju helt klart lite egen i utseendet men funktionen är finfin. Ska jag gnälla på nått med den så är det väl att den är aningen okänslig precis i början av fjädringsrörelsen eller över små gupp, men det kanske alla gafflar är. Har inte testat så värst många andra då jag är nöjd med min Lefty elo.

cannondale lefty
Leftyn var grym. Dom två, tre första gångerna var det knepigt att cykla med den, för det var svårt att slita blicken från den. Sedan blir det en vana och inget man tänker på...

cannondale lefty
LasseN skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi är några, men få, på detta forum, som cyklar på
> Cannondale.
>
> Själv har jag en Jävel med Lefty, och jag har inte
> haft några problem med den.
> Enligt rykten så är gaffeln i större behov av
> underhåll än andra gafflar.
> Å 2:a sidan så är det bara hälften så mycket
> gaffel att underhålla...
>
> Ska du handla?? Eller varför ställer du frågan???
>
> /krokus
det kommer bli en cannondale och om plunkan håller lutar det starkt åt en f800 ..... hur länge har du haft din .....
lite skeptisk om hållbarheten på enbent

cannondale lefty
LasseN skrev:
> Vi är några, men få, på detta forum, som cyklar på
> Cannondale.
>
> Själv har jag en Jävel med Lefty, och jag har inte
> haft några problem med den.
> Enligt rykten så är gaffeln i större behov av
> underhåll än andra gafflar.
> Å 2:a sidan så är det bara hälften så mycket
> gaffel att underhålla...
>
> Ska du handla?? Eller varför ställer du frågan???
>
> /krokus

funkar ISP eller vad det heter så man slipper cykelpump effekten i spurt

cannondale lefty
Har en Lefty ELO ´01. Ända problemet hittills är att den blir ett klunk i returen när den fjädrar ut helt. Sägs att det är ngt lager som behöver "resetas"? De ända som har gått sönder i större antal var väll de första kolfiber varianterna där det var ngt lager som inte höll. Men de återkallades och garatibyttes. Nummera servar ju Cykloteket i sthlm själva så då är det ju inte så långt. Annars kan jag inte se någon nackdel. Lätt, snygg, prylcoolt med ELO och man behöver inte ta av hjulet för att byta däck. Lite drygt att ta av det dock då man måste ta av bromsoket också. Nya Left max carbon är enligt hörsägen den lättaste 140mm gaffeln som finns? Till och med folk som inte ser skilnad på en biltemacykel och Moots (lr ngt) kastar beundrande blickar på en lefty!

cannondale lefty
Har två cyklar i familjen med Lefty, (min egen är nu inne på sin fjärde säsong) och jag har inte behövt röra en pinal på någon av "gafflarna". Man fyller på lämplig luftmängd i början på säsongen och sen cyklar man, så enkelt är det. Möjligen har jag haft tur med mina, men jag kan inte säga annat än att jag är nöjd.

Ibland kan det vara lämpligt att lätta på bälgen och fetta in lagerbanorna, och naturligtvis kolla bälgen ofta för ev hål/revor. Det är ödesdigert för alla Lefty och HeadShok gafflar om det kommer in fukt och skit innanför bälgen.

Kan hålla med om att dom kan vara något okänsliga över dom minsta ojämnheterna, men känns å andra sidan bomsäkra om det dyker upp större hinder.

En egenhet är också att cykeln tenderar att dra lite åt ena hållet när/om man cyklar "släpp styre".

Mvh / Lars (med en så objektiv beskrivning som möjligt trots mitt nickname :-)

cannondale lefty
Nållager är överlägset. Leftyn är den bästa gaffel jag haft (har en DLR), styv, känslig och lättservad. Största problemet med leftyn är den pedagogiska utmaning det innebär att förklara att en enbent gaffel kan vara både styvare, starkare och lättare än dubbelbenta. Ett tips: kläm åt framhjulet på en cykel med traditionell gaffel (helst en SID, hahaha) och vrid styret fram och tillbaka. Det kommer gå att vrida ganska mycket. Nu testar du samma sak med en lefty. Det rör sig fan inte många mm.

Summa sumarum: Låt inte tvivel om leftyns funktion eller livslängd hindra dig från att köpa cykeln. Det är en av de absolut bästa gafflarna som finns.

cannondale lefty
Baltazar skrev:
> äre inte en av de styvaste gafflarna i den
> viktklassen?

Det är vad jag också har hört. Kan också tänka mig en lefty på nästa xc hoj. De drar ju till sig lite uppmärksamhet, om det nu är positivt eller negativt.

cannondale lefty
Glömde den stora nackdelen med gaffeln. Om man vill transportera den på biltaket måste man skaffa antingen ett sånt ställ som fäster i ramen så framhjulet kan vara kvar eller köpa en fork-up från Hurricane Components, vilken tyvärr bara går att få tag på via Pedro's Bikeshop i Schweiz... Håller på och försöker beställa en från dem nu. Priset kommer bli ca SEK 500 plus frakt, är nån intresserad av att dela på frakten så hör av er.

Å andra sidan kan man ju byta däck utan att ta av hjulet!

cannondale lefty
ja har en F600 me headshok. de låter som om de inte e särskilt populära här..
va ja vet så har både lefty och headshok samma princip i dämpningen å ja vill bara säga att de e den bästa gaffel ja nånsin haft!! aldrigt kört på nåt styvare.

cannondale lefty
Erik_k (ej inloggad) skrev:
> Baltazar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > äre inte en av de styvaste gafflarna i den
> > viktklassen?
>
>
> Det är vad jag också har hört. Kan också tänka mig
> en lefty på nästa xc hoj. De drar ju till sig lite
> uppmärksamhet, om det nu är positivt eller
> negativt.
>
men man ska ju inte sitta på hemmet och tänka ........ "undrar hur leftyn var"

cannondale lefty
>Skrivet av Bianchi oskar i förrgår 18:13

>fult som F-A-N är det med lefty!!!!! (och me headshox...)

I agree! :]

>Skrivet av LasseN i förrgår 18:45

>Själv har jag en Jävel med Lefty

lol! :)

Vad är de största fördelarna över en vanlig då?
De är iaf ganska flummmiga...

cannondale lefty
noob skrev:
>
> Vad är de största fördelarna över en vanlig då?
> De är iaf ganska flummmiga...

Styva(st?), lätta, lång fjädringsväg och otroligt "plush". Störst/Högst cool-faktor av alla gafflar.

cannondale lefty
Du e så söt lilla görgel. Det är så trevligt med dina små piffande inlägg som tillför så mycket. Fortsätt snälla, gör lite mer så att vi alla får dra på smilbanden.

cannondale lefty
Man kan aldrig titta på vad sponsrade åkare kör med... de får ju nya grejer och service varannan vecka typ...

har aldrig ägt eller kört på en lefty, men det är två saker jag kan tänka mig skulle vara negeativt.

1. Snebelastningar. Bussningar och annat lär få stå ut med mycket stryk iom att alla krafter på gaffeln har ett sidomoment.

2. Vridning. Varje gång man bromsar eller på annat sätt får snebelastnig vill gaffeln naturligt göra en fin snurr runt sig själv, vilket måste kompenseras med spår av något slag, vilka jag skulle kunna tänka mig tar en del stryk.

Sen iom att det är en dubbelkronegaffel kan man inte göra 90graders vridningar på styret (åt vänster alltså...)

Funkar det med vanliga 20mm nav, eller måste man ha nåt särskilt till just lefty?

Ananrs är det en kool annorlunda gaffel. Men jag skulle nog helre köpa nåt annat...

cannondale lefty
henrik: har du läst hela tråden? :D:D visst blir det högre belastningar, detta har cannondale löst med bland annat nållager. igentligen äre ju ingen "ny" teknik för dem då fattyn som har funnits i säkert 10 år bygger på samma teknik. och det har ju som sagt visat sig att det håller utmärkt. sen äre ju lite otoroligt att leftyn faktiskt blivit en styvare konstruktion än en "vanlig" gaffel i samma viktklass. men visst är konstruktionen gjord/utvecklad för att väcka uppmärksamhet, men de har ju lyckats göra en bra gaffel på samma gång.

navet är inte vanligt 20mm. utan är väll lite koniskt, större på den sidan som är mot gaffeln och mindre på andra sidan.

cannondale lefty
vad jag läst så har lefty:n helt symmetrisk tyngdpunkt. naven är specialnav som är tillverkade endast för lefty:n vilken jag misstänker gör det lite svårt att köpa framhjul.

cannondale lefty
Jo, visste att headshock dämparna var lite säregna, med 6-kantiga rör väl?

Däremot ser ju leftyn relativt rund ut, och det var därför jag funderade på hur de löst det...

cannondale lefty
Alla dom snedbelastningar som Leftyn utsätts är ju ganska små jämfört med tex en mc med enkelsving, en bils hjulupphängningar eller varför inte en lastbils. Finns säkert andra saker med ännu högre snedbelastningar. Så jag tror inte att det är nått större problem.

Man måste dock ha särskilda nav till dom, men nu finns ju tex crossmax sl med lefty nav eller lösa nav om man vill bygga själv. Så man har ju några alternativ iaf.

Senast redigerad av en moderator:
cannondale lefty
Nästan rätt Henrik VXT! Alla headshokgafflar, inklusive Lefty, har ersatt "vanliga" gafflars ytterrör-glidbussning-innerrör med ett fyrkantigt innerrör med nållager på alla fyra sidor. Anledningen till att de plockade ut detta paket från "head tube" är att det bygger lite mer på höjden än en vanlig gaffel. Mer än 80mm går liksom inte att göra utan att cykeln blir extremt hög fram. Man byggde då "Moto", en dubbelkronad gaffel med nållager i båda benen. Extremt styvt men också väldigt tungt (typ tre kilo), så man listade ut ett sätt att kunna använda bara ett ben och eliminerade då en av de stora flexpunkterna på en normal gaffel dvs infästningen av framnavet. Mer än tillräckligt styvt och hälften så tungt. Till skillnad från glidbussningar så håller nållagren väldigt länge så länge man håller koll på att bälgen inte skadats och släpper in vatten och lera. Den vridning du pratar om får man även på vanliga gafflar med skivbroms, alla som testat en normal lättviktsgaffel med skivbroms vet att det slingrar sig ganska rejält. Iaf om man är van vid Lefty... Nållagren håller för det, no worries. Jobbade ett tag på C-dale och det kom ofta in gafflar för service som var sju-åtta år gamla, nya lager och packningar i dämpardelen så var de som nya. Åas kunde de gamla fatty-varianterna med "inner steerer" i stål rosta ihop totalt om de misskötts.

Utbudet av nav/hjul är lite begränsat, det man har att välja på är deras egna nav, Woodman nav och kompletta Crossmax SL Disc-hjul. Utbudet av styrtappar är ännu mindre, där är det bara deras egna som gäller. Trist tycker jag, skulle gärna se nåt roligare där fram på min egen hoj.

Att man inte kan vrida styret mer än nittio grader åt vänster upplever jag sällan som ett problem i skogen...

Det är en lite speciell konstruktion som väcker mycket uppmärksamhet och tvivel men jag kan lova att de funkar finfint.

cannondale lefty
Ok. Så det var alltså nållager även i de gamla motogafflarna... fyfan... det trodde jag inte. Ballt.

Är det inte vanligt 1 1/8" styrrör eller varför kan man bara köra lefty-stammar?

cannondale lefty
museew skrev:
Utbudet av
> styrtappar är ännu mindre, där är det bara deras
> egna som gäller. Trist tycker jag, skulle gärna se
> nåt roligare där fram på min egen hoj.
>
> Att man inte kan vrida styret mer än nittio grader
> åt vänster upplever jag sällan som ett problem i
> skogen...
>
> Det är en lite speciell konstruktion som väcker
> mycket uppmärksamhet och tvivel men jag kan lova
> att de funkar finfint.

äre inte samma styrtapp som till vanliga headshox? för då gör ju även roox styrstammar till dem.

cannondale lefty
Till alla tvivlare.....

Titta,läs,studera och njut, Cannondale levererar även hemsidor i världsklass :)
http://www.golefty.com/flash.html

//Jekyll
CLogo.gif

cannondale lefty
Nä det är inte vanlig 1 1/8", och inte 1,5" heller utan nån hundradels tum större diameter. Med lite tur kanske en 1,5" kan passa men de tappar som finns är bara freeride-orienterade och bra mycket tyngre än den iofs oklanderligt fungerande och hyfsat lätta kalloytillverkade saken som sitter på. (Ja det är samma som till vanliga headshok). Jag vet att Roox gör en, gillar dem inte dock. Vill ha nåt smitt snarare än fräst, eller allra helst lite fint kolfiber... Har framfört mina önskemål till Thomson (ja jag vet att de fräser) och FSA och de tackade för idén och skulle tänka på det. Hörde jag nån tänka i-landsproblem?

cannondale lefty
Men... Betyder det att det inte går att köra vanligt styrlager heller till Lefty? Jäkla opraktiskt i så fall... Synd, för man vll ju kunna köra leftyn på annat än bara cannondale-ramar osv... aja.. De är kanske för stolta för att göra det möjligt att använda deras gaffel på andra ramar...

cannondale lefty
Henrik VXT skrev:
> ...för man vll ju kunna
> köra leftyn på annat än bara cannondale-ramar
> osv... aja.. De är kanske för stolta för att göra
> det möjligt att använda deras gaffel på andra
> ramar...
>
> ------------------------------
> VXT:

Endast det bästa är gott nog :)

//Jekyll
CLogo.gif

cannondale lefty
går inte köra på andra ramar än cannondle, eller går säkert om man tillverkar en ny krona eller liknande, borde inte vara allt för svårt om man jobbar i mekanisk verkstad o kan programera en fräs :D
finns ju en fördel som man hört med cannondales styrlager o det är att det är starkare eftersom det är större, men kan ju ha varit skitsnack jag hört.

cannondale lefty
jojo... men nu när onepointfive går snabbt framåt kunde de väl haka på den trenden i alla fall... De kör ju ändå med onepointfive på sina freerideramar, så... ja, kunde finnas två modeller...

cannondale lefty
Headshokgafflarna har varit samma diameter sedan begynnelsen, sen kom 1,5" och råkade vara nästan exakt lika stora. Man kan (numera, tror det var modellår -04 som de började fräsa ur lite djupare för lagerskålarna) köra 1,5" styrlager och gaffel i en "headshok-ram" men själva gaffeln har (som sagt) lite lite större diameter. Cannondales styrlager är utmärkta och lätta att byta lager i (inte för att det behövs så ofta), så det är inget att grina över att man inte kan köra andra styrlager. Att köra lefty i andra ramar går utmärkt om man bemödar sig att svarva till ett nytt "styrrör" dvs den lilla stumpen som sitter mellan kronorna där styrröret normalt sitter. Skulle tro att det fimpar garantin rätt defitivt dock... Jag har iaf sett bilder på en Scott G-Zero med Lefty. Det var en tysk som gjorde det tror jag. Nån som kan tyska som kan googla fram en bild kanske?

cannondale lefty
Inte Lefty men väl HeadShok/ProShock.

En del mindre ramtillverkare kan göra ramar åt en där röret och/eller geometrin är anpassat så att en Cannondale Headshok, eller om man föredrar originalet, Action Tec Pro Shock passar. Fast det är ju lite mer jobb och kanske också dyrare än att beställa en "stock" Cannondaleram. Men om man inte vill ha Cannondale så är det ju bra att det finns alternativ - både ram och gaffel - för gaffelkoncept (Head/Pro Shock) är intressant för de som nöjer sig med mindre slaglängd.

<http://www.actiontec.us/>

Flexibel tillverkare?

"We can build any custom suspension ProShock with your spec's 12", to 700c any rake, any color, disc or cantilevers, etc., BMX, Recumbent, Road or Tandem. Call for pricing."

En ProShock väger bara mellan 1200-1300 gram och det är lika lätt som den lättaste SID-gaffel men eftersom ProShocken har stålben så anar jag att den är något styvare. $350 för en gaffel är inte särskilt dyrt heller.

Har bland annat sett att svenska Snakebike kan erbjuda titanram där en Headshok/Pro Shock passar.

cannondale lefty
Det var nån engelsman som gjorde customramar, en länk var uppe för ett tag sen men kan inte hitta den. Han byggde i Reynolds 853 stål tror jag det var och kunde göra styrrör för leftys. Dom var inte så där helt überdyra ramarna heller.

cannondale lefty
Nä, det behöver inte bli övermänskligt dyrt så länge man håller sig borta från titanramarna.

Curtlos fina stålramar(amerikansk tillverkare) kostar från $740 till $870 (softtail med luft/oljadämpare). Med en Action Tec ProShock så är det ca $1100 för en måttbeställd stålram plus lätt ProShockgaffel med matchande stålben.

Senast redigerad av en moderator:
cannondale lefty
Ahhh, Action Tec, vilken härlig flashback till tidiga nittiotalets glansiga MTB-Action. Sladdande AMP-hojar, neonöverdrag på hjälmen och illgula gafflar. Det var tider det!

Tillbaka
Topp