Jag har Cannondale som favoritmärke och störst förtroende på deras kunskap om cyklar, men jag var inte helt nöjd med vad jag har sett hittills. Inte för att jag tror att det blir en dålig cykel, nej utan att jag hade förväntat mig en lågviktsräser med kortslag som fortsatt fokus. Denna nya scalpel påminner i mina ögon mycket om rz och jekyll, fast med en lågviktstank. Återigen har scalpel 100mm slaglängd bak och med 29" hjulen kommer det bli en stor skillnad från scalpelen 2011, och jag är otroligt nöjd med min bakdämpare på scalpel 2011. Denna cykel blir säkerligen mångas dröm som blir sann, men jag är nog bara ute efter en annan TYP av cykel än vad som presenterades, tror jag.
Men jag ska försöka vara öppensinnad och ser fram emot att få läsa recensioner och vad dessa tycker om den nya 29ern, dvs om den platsar i XC världen eller om den tillhör marathon och lättare "am" cykling. Jag själv är mer intresserad av XC. Jag är har nog större intresse just nu att prova 29" hardtail än 29" full suspension.
Men just nu är jag även totalt nykär i min Scalpel 2011, så det kan ju va bakåtsträvaren i mig som talar. :)