Cannondale Scalpel-Si

Cannondale Scalpel-Si
Kema sa:
Jag har en Scalpel Si 4. Skitnöjd med den både maraton o tekniskt.
Såg något som liknade eller skulle kunna vara början på spricka i nedre fästet till baksvingen. Tog ett kort på det mailade Cykelcity Stockholm där jag köpt den.

Fick besked att reklamation var godkänd en vecka efter det och ramen byttes 3veckor efter det.

Support i världsklass, inga diskussioner eller tjafs.

Köpte en xloc 2018, får se hur den håller. Har läst att xloc har uppdaterat en bricka eller shim som varit problemet. Återstår att se.
/Kenneth
Fick du en 2018 ram i utbyte?

Cannondale Scalpel-Si
Smaken är som baken. Har haft nya XC cyklar av olika märken de senaste åren och jag är nöjd med scalpel.så nöjd att jag kör vidare med det. Supporten från Cannondale via LBS har varit felfri. Har fått ny Xloc pga plastshimset som de flesta andra.

Cannondale Scalpel-Si
Mitt stora problem med Scalpel Si är att det verkligen är en cykel jag har försökt att gilla. Jag har verkligen haft stark vilja att gilla den. Ägt ett par stycken och gjort vad jag kan. Men hamnar ändå i ungefär samma resonemang som en bit ovan. Cykeln är tung och ger inte den där livliga känslan jag vill ha av en XC-cykel. Tvärtom känns den seg och tung. Håller med om att den hanterar nedförsbackar och stök mycket väl, men i vanlig skog blir den trög. Två delar i detta är dämpningen, dels framgaffeln som är tung (och oerhört bra i övrigt), och baklänkaget som är svampigt och gungigt när det är öppet.

Nu har jag inte cyklat 2019 års modell så jag kan inte svara på om man där har löst dämpningsproblemen. Vikten på framgaffeln är i alla fall åtgärdad. Huruvida de löst svampigheten i baklänkaget är jag dock mer tveksam till.

Cannondale Scalpel-Si
Supersonic sa:
Mitt stora problem med Scalpel Si är att det verkligen är en cykel jag har försökt att gilla. Jag har verkligen haft stark vilja att gilla den. Ägt ett par stycken och gjort vad jag kan. Men hamnar ändå i ungefär samma resonemang som en bit ovan. Cykeln är tung och ger inte den där livliga känslan jag vill ha av en XC-cykel. Tvärtom känns den seg och tung. Håller med om att den hanterar nedförsbackar och stök mycket väl, men i vanlig skog blir den trög. Två delar i detta är dämpningen, dels framgaffeln som är tung (och oerhört bra i övrigt), och baklänkaget som är svampigt och gungigt när det är öppet.

Nu har jag inte cyklat 2019 års modell så jag kan inte svara på om man där har löst dämpningsproblemen. Vikten på framgaffeln är i alla fall åtgärdad. Huruvida de löst svampigheten i baklänkaget är jag dock mer tveksam till.

1700g gaffel tidigare, 1400g med nya. 1400 är ju knappast tungt. Tycker leftyns egenskaper är värt de flesta nackdelarna. Men det är ju en fråga om smak.

En scalpel runt 10 ä väll inte tungt? Problemet ä att man måste upp i höga modeller. Ramen väger 2300 eller något, et är knappast anmärkningsvärt tungt om man inte jämför med scott är lättare än de flesta.

Upplever inte min gungig alls. Men det är väll smakfråga som sagt. Inte med tätt tryck och xloc utan problem (en krånglande xloc gör ju bakänden stel och lätt att då försöka kompensera med för lågt tryck. De har ju dock övergett rs till stor del 2019. Kände för övrigt på en komps ocho idag, spontant kändes den ännu mer mjuk o följsam (ännu lägre friktion än redan låga vanliga lefty)

Men gillar man inte, ska man absolut byta.
Ryktena säger ju för övrigt ny ram 2020 eller 2021, kollar man modellfloran borde den stå på tur

Senast ändrad:
Cannondale Scalpel-Si
Jag resonerar som så många andra: finfina cyklar, men Cannondale verkar briljera på bockstyrebyggen.
Går ofta att hitta till bra pris också.

Vad vi materialnördar tycker är ju ofta ganska skevt. Läser vi att något är dåligt så är det så, men i världscupen verkar det som inte duger på ett svenskt cykelforum fungera kanonbra.

Cannondale Scalpel-Si
Åkte scalpel 2 2017 Epic s-works 2018 och nu tillbaka på en Scalpel limited.

Epicen är en snabbare och rappare hoj helt klart.
Scalpelen är roligare och inte långt efter. älskar gaffeln. Ingen kommer åka snabbare på tex vasan på den ena.
Åker man bara stig säger jag Scalpel alla dagar i veckan för en motionär.

Cannondale Scalpel-Si
Jag tror att anledningen att man kan uppleva Scalpeln som trög och inte så trampeffektiv när dämparna är i öppet läge är för att bakdämparen rör sig relativt mycket när man trampar (speciellt om man jämför med en Epic som ju har brain). Men detta beror på att dämparen är väldigt mjuk i början av slaglängden. Trampeffektivitet går ju faktiskt att mäta och scalpeln ska ju enligt tester vara mycket effektiv.

Senast ändrad:
Cannondale Scalpel-Si
Jag har förmånen att köra Scalpel Team 2019.
Jag upplever den som kvick och rolig, mycket styvare i framgaffeln än Scott med foxgaffel.
Att jag bytte från scott som jag var supernöjd med var just att denna kändes roligare och kvickare, går finare på stig.
Innan det åkte jag epic S-works och den var ju fin på sitt sätt men hårdare och stötigare på stig.

Cannondale Scalpel-Si
Om det strular med lockouten (Typ behöver luftas) hur yttrar sig det?
Går det inte att låsa eller går den inte att köra i öppet läge?
Hur märker man att man behöver "resetta leftyn" ? Och är det svårt?

Cannondale Scalpel-Si

tvärt om, baksidan med Rockshox xloc är att får du luft i systemet eller slutet av hydraulslangen är att grejerna blir stela. Dämparen är känsligare än gaffeln. Men i båda fallen blir de stelare. Man märker det främst bak där dämparen blir halvt låst. Man tappar följsamheten och slag. Du märker det genom att trotts att man släpper ut luft ur dämparen är den nästan låst.

man märker det inte mer än att du inte får ut fullt slag. Dra upp o-ringen på benet och bottna gaffeln så ser du hur mycket slag du får. man ska väll nästan helst bottna gaffeln nån gång varje tur för att den ska autoreseta. Men du kommer behöva göra det manuellt ändå ibland. Men är ju snabbt och lätt. Även om många som ser på tror man förstör gaffeln då processen kan upplevas våldsam :-)

Cannondale Scalpel-Si
Asså en sista fråga, hur vet man vilken modell det är, står det någonstans?
Si race eller si2 tex? Det är carbon lefty och carbonfälgar c zero hjul.

Cannondale Scalpel-Si
Jag har bytt till Xloc full sprint och Monarch Xx på min. I förra veckan märkte jag att dämparen var "halvlåst" den fungerade men långsam och rebound'en var jättelångsam.
Luftade xloc'en o allt funkar klockrent efter det.
Väldigt lätt att lufta, gjort på 5min. Köp ett luftkit från Wish eller Aliexpress för dryga 100kr så är du förberedd.
Lefty'n funkade klockrent hela tiden.

Reset kan du göra mellan 25-50h körning. Tar också 5min. Släpp ut all luft i Lefty'n och tryck den hårt i botten några gånger, sen lufta och köra vidare.
Logga servicetid med Probike så får du notifiering vid alla servicebehov.
Jensen... Du som kör Lefty. Har du vågat dig på en 200h service själv? Jag planerar att göra det efter säsongen.

Cannondale Scalpel-Si
Xloc på leftyn ä lite meckigare att lufta då man helst måste lossa Rebound knappen. Men gör man den metoden är det nästan garanterat att man verkligen får ur all luft.

Cannondale Scalpel-Si
Jag har bytt till Xloc full sprint och Monarch Xx på min. I förra veckan märkte jag att dämparen var "halvlåst" den fungerade men långsam och rebound'en var jättelångsam.
Luftade xloc'en o allt funkar klockrent efter det.
Väldigt lätt att lufta, gjort på 5min. Köp ett luftkit från Wish eller Aliexpress för dryga 100kr så är du förberedd.
Lefty'n funkade klockrent hela tiden.

Reset kan du göra mellan 25-50h körning. Tar också 5min. Släpp ut all luft i Lefty'n och tryck den hårt i botten några gånger, sen lufta och köra vidare.
Logga servicetid med Probike så får du notifiering vid alla servicebehov.
Jensen... Du som kör Lefty. Har du vågat dig på en 200h service själv? Jag planerar att göra det efter säsongen.
Nej det har jag inte. Har alltid skickat in via handlare eller till racingbikesweden (där jag moddade min med). 100h service har jag heller inte gjort men övervägt att börja göra själv. Den ser relativt enkel ut, minst sagt.

Cannondale Scalpel-Si
Nej det har jag inte. Har alltid skickat in via handlare eller till racingbikesweden (där jag moddade min med). 100h service har jag heller inte gjort men övervägt att börja göra själv. Den ser relativt enkel ut, minst sagt.
Kollade med honom. Han verkade inte jättesugen på att göra stora servicen längre. Dessutom vill jag gärna lära mig att göra det. Kul plus sparar rejäla pengar till annat roligt.
Vad gjorde du för mod?
Funderar på att köpa justerbar volume reducer
Annars är min standard

Cannondale Scalpel-Si
Kollade med honom. Han verkade inte jättesugen på att göra stora servicen längre. Dessutom vill jag gärna lära mig att göra det. Kul plus sparar rejäla pengar till annat roligt.
Vad gjorde du för mod?
Funderar på att köpa justerbar volume reducer
Annars är min standard

bytt till andreani delar i gaffeln.Racingbikesweden gör den modden.
Även jag kollat på sådan, men sen hörde jag argument (från annan här på happy) som avrådde och lät vettigt. Varför introducera ytterligare ett ställe där luft kan tränga ut. Sen hur ofta byter man reducer? Går ju på 5 min att byta dessutom.

stora problemet med att serva själv är ju svårigheten att hitta manual eller instruktioner. I övrigt verkar det mest vara att beställa specialverktygen

Senast ändrad:
Cannondale Scalpel-Si
Har ca 1cm kvar till att o-ringen går i botten av bakdämparen, skall det vara så eller behöver jag lufta remoten?
Andra cyklar jag haft har o-ringen gått ända ner när man pyst all luft och fjädrar på den.
Som det är nu så tar det stopp ungefär när den har ca 1cm kvar av slaglängden.

Cannondale Scalpel-Si
Har ca 1cm kvar till att o-ringen går i botten av bakdämparen, skall det vara så eller behöver jag lufta remoten?
Andra cyklar jag haft har o-ringen gått ända ner när man pyst all luft och fjädrar på den.
Som det är nu så tar det stopp ungefär när den har ca 1cm kvar av slaglängden.

Vet inte hur det är på just din men det varierar från dämpare och slaglängd på dämparen. Töm den på luft och cykla den och dra ut den helt. Mät sedan kolvens slag från topp tills där den bottnar och jämför med vad som är specat.
T.ex. en 190x45 dämpare borde ha 45 mm i slag:)

Cannondale Scalpel-Si
Nu har jag kört min ''nya'' scalpel si 2017, jag är grymt imponerad av hojen.
Den känns flackar än min genius 910 som jag hade innan, fast den enl spec är en grad brantare.
här hemma i Gävletrakten är det mest plattstig med stenar och rötter och trots att den har 30mm kortare fjädringsväg än min genius så känns det som om den sväljer stök bättre.
gaffeln är riktigt bra! Stabilare än något jag provat tidigare.
När jag tidigare fått känslan av att styret skall vridas ur händerna när man kör i stenrös så känns det numera hur stabilt som helst.
Sprinlocken Xloc fungerar(hittills)riktigt bra.
Jag är 180 och har en large, satt på en 60mm styrstam och det känns som helt rätt för mig.
Hittade en Garbaruk oval 38klinga på deras outlet, den funkar i vår platta gävleterräng, dock så blir kedjelinjen inte optimal på dom större dreven men det funkar.
Så toppennöjd med den hittills!
#körförfan

Cannondale Scalpel-Si
Finns det någon vettig framskärm att köpa till lefty?
Dvs ingen som sitter 1dm ovanför hjulet...
Problemet är att på leftyn har du inget att fästa i som följer med hjulet upp likt bågen på en vanlig gaffel. Mudhugger har ju en stänka för lefty men den måste ju sättas högt så att inte hjulet tar i när du bottnar.

Cannondale Scalpel-Si
Hur kan så stor andel av scalpel ha fått ny ram på garantin? Nyaste jag sett är ju från 2019, äldsta vet jag inte.

hur det kommer sig att stor del fått det, alltså varit berättigad till det eller menar du att många går sönder? Känner en hel del med cannondales och kan inte minnas att Nån jag känner behövt byta. Så frågan är om andelen är så stor eller större än något annat märke.

Tillbaka
Topp