Cannondale Scalpel-Si

thomalin

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Några frågor... till er som har den.

Är 187cm och klurar på stl L, blir den för liten?

Hur klarar den kortare slaglängden stök... typ rotmattor, stenstök och mindre drops?

Cyklone

Ny medlem
Cannondale Scalpel-Si
Är lika lång som dig, med 90cm innerbenslängd. Sadelstolpen är precis på gränsen men känner inte att cykeln är för kort, snarare precis lagom. Dämpningen är bästa jag haft på någon xc, men allt är ju relativt. Aldrig kört något med mer slaglängd någon längre sträcka.

Lefty

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Är ju i gränslandet av L och XL. Mycket en fråga m smak o tycke hur man vill sitta.
Jag är 1.90, sitter på 81 cm vilket innebär sadelstolpe i maxläge, men trivs kanonbra på L.

thomalin

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Cyklone sa:
Är lika lång som dig, med 90cm innerbenslängd. Sadelstolpen är precis på gränsen men känner inte att cykeln är för kort, snarare precis lagom. Dämpningen är bästa jag haft på någon xc, men allt är ju relativt. Aldrig kört något med mer slaglängd någon längre sträcka.

Perfekt, har exakt samma innerbenslängd.

Min målbild är en tulipanaros, en lätt cykel som klättrar bra, men som inte gör bort sig i stök. Har läst att många sätter på en dropperpost, samt byter till fetare däck. Det blir då mer en do-it-all -cykel...

Viktmässigt, jag väger 80kg, är det öht något att ta i beaktande mtp den korta slaglängden?

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
thomalin sa:
Cyklone sa:

Min målbild är en tulipanaros, en lätt cykel som klättrar bra, men som inte gör bort sig i stök. Har läst att många sätter på en dropperpost, samt byter till fetare däck. Det blir då mer en do-it-all -cykel...

Viktmässigt, jag väger 80kg, är det öht något att ta i beaktande mtp den korta slaglängden?

Du kan ju även kolla på scalpel-si SE

Jekman

Medlem
Cannondale Scalpel-Si
Jag är 188cm och valde en XL. Supernöjd med cykeln, men jag behövde en kortare styrstam även fast jag monterat en sadelstolpe utan offset. En stor fördel med en större ram är att cykeln är mycket stabil, inte bara utför utan framförallt uppför då jag sitter lite mer centrerat...jag upplever inte cykeln stor heller. Det kanske beror på att jag cyklat mycket med stighojar med flackare vinklar.

Du kommer kunna använd vilken som helst av L el. XL och du blir nöjd. Din vikt inget problem. Jag väger 20kg till....

Lycka till med ditt köp.

thomalin

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Jensen sa:
thomalin sa:
Cyklone sa:

Sant, hittar den dock inte i Sthlm i rätt stl och till rätt pris... tror dock att jag skulle känna mig hemma på den. Har en Rush idag.

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
thomalin sa:
Jensen sa:
thomalin sa:
Cyklone sa:

Sant, hittar den dock inte i Sthlm i rätt stl och till rätt pris... tror dock att jag skulle känna mig hemma på den. Har en Rush idag.

Ja om du ska pröva innan kan det ju bli svårt. Men det är ju i grunden en scalpel-si, bara 20 mm mer slag. Så den beter sig nog rätt lika. Biketown i Gävle hade förut bra pris på dem. Och mantra sport i Uppsala brukar ha prisgaranti o har grym service. Om du skulle vara beredd att åka 7-8 mil

Sen undrar jag lite vad du menar med ”do it al” cykel. Scalpel-si är en xcc hoj men som ä rolig på stig. SE fortfarande xcc hoj men ännu lite mer mot stig. Ingen av dem är ju dock en enduro eller trail hoj.

Anders Lantz

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Jag är 179 och kör en L och skulle verkligen rekommendera en XL till dig då reach måttet är väldigt kort så man får styret otrevligt när kroppen när man står och trampar. Speciellt på en SE som har kortare styrstam. (nej man ska inte byta till en längre)

Kör en Se1 själv och är grymt nöjd med hojen. Snabb som ett spjut och förvånande kapabel nerför.

Cannondale Scalpel-Si
Jensen sa:
thomalin sa:
Cyklone sa:

Har för mej att jag läst någonstans att 2.0 gaffeln ska gå att konvertera till 120mm slaglängd.
Vet du vad som skiljer i bak på se? Enbart dämparen?

thomalin

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Jensen sa:
thomalin sa:
Jensen sa:
thomalin sa:
Cyklone sa:

Ja om du ska pröva innan kan det ju bli svårt. Men det är ju i grunden en scalpel-si, bara 20 mm mer slag. Så den beter sig nog rätt lika. Biketown i Gävle hade förut bra pris på dem. Och mantra sport i Uppsala brukar ha prisgaranti o har grym service. Om du skulle vara beredd att åka 7-8 mil

Sen undrar jag lite vad du menar med ”do it al” cykel. Scalpel-si är en xcc hoj men som ä rolig på stig. SE fortfarande xcc hoj men ännu lite mer mot stig. Ingen av dem är ju dock en enduro eller trail hoj.

Bor i norrort så att åka till Uppsala är inget problem.

Do it all är en tulipanros, ett kinderägg eller... en dålig kompromiss :/ Vet nog inte riktigt själv exakt vad jag söker. Tror det mesta jag köper kommer att vara ett grymt lyft mot den 10 år gamla hojen jag har nu.

Vill ha en lätt, smidig hoj som inte känns alltför tung och seg uppför, men som ändå sväljer vanligt stigstök. Provade YT Jeffsy i Högbo, den kändes trevlig men jag är inte säker på att jag behöver all den komfort den erbjuder. Vill kunna köra något långlopp utan att känna att jag sitter på en traktor ;)

thomalin

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Anders Lantz sa:
Jag är 179 och kör en L och skulle verkligen rekommendera en XL till dig då reach måttet är väldigt kort så man får styret otrevligt när kroppen när man står och trampar. Speciellt på en SE som har kortare styrstam. (nej man ska inte byta till en längre)

Kör en Se1 själv och är grymt nöjd med hojen. Snabb som ett spjut och förvånande kapabel nerför.

Hm... tack för inspel... ja, blir det en Cannondale igen så behöver jag prova. Ffa om det är se som gäller.

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
thomalin sa:
Cyklone sa:

Har för mej att jag läst någonstans att 2.0 gaffeln ska gå att konvertera till 120mm slaglängd.
Vet du vad som skiljer i bak på se? Enbart dämparen?

SE 1 har ju 120 mm lefty från början.

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
thomalin sa:
Jensen sa:
thomalin sa:
Jensen sa:
thomalin sa:
Cyklone sa:

Bor i norrort så att åka till Uppsala är inget problem.

Do it all är en tulipanros, ett kinderägg eller... en dålig kompromiss :/ Vet nog inte riktigt själv exakt vad jag söker. Tror det mesta jag köper kommer att vara ett grymt lyft mot den 10 år gamla hojen jag har nu.

Vill ha en lätt, smidig hoj som inte känns alltför tung och seg uppför, men som ändå sväljer vanligt stigstök. Provade YT Jeffsy i Högbo, den kändes trevlig men jag är inte säker på att jag behöver all den komfort den erbjuder. Vill kunna köra något långlopp utan att känna att jag sitter på en traktor ;)

Ja för jeffsy o scalpel är ju rätt olika sorters hojar, även om scalpel är rolig även på lite mer teknisk stig

Stervelo

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Med tanke på hur lockouten strular på scalpel si 3 som en kompis har, 2017,skulle jag hålla mig borta från den. På hela den tiden har bakdämparen bak levererat full slaglängd en månad kanske. Nu ska ramen bytas ut dessutom. Ram är inte helt ovanligt, men lockout problem kryllar det av. Han själv upplever den som "under gunned" för hellas,vill köpa trailhoj också. Perfa för långlopp dock.

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Stervelo sa:
Med tanke på hur lockouten strular på scalpel si 3 som en kompis har, 2017,skulle jag hålla mig borta från den. På hela den tiden har bakdämparen bak levererat full slaglängd en månad kanske. Nu ska ramen bytas ut dessutom. Ram är inte helt ovanligt, men lockout problem kryllar det av. Han själv upplever den som "under gunned" för hellas,vill köpa trailhoj också. Perfa för långlopp dock.

Ja det är ju rockshox xloc som är sådär. Kanske därav att de övergett xloc på nya. Men man får ny knapp från cannondale. Jag bytte till två separata i somras och har inte haft problemet sedan dess

Anders Lantz

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Stervelo sa:

Det är inget problem på Se modellen då den inte har remote lockout och Fox dämpare istället för Rs eländiga hydraulik. Kan varmt rekommendera Se modellen. Väljer man 2an så får man fox 34 gaffel istället för lefty. Körde en Si 3 förra året och den var lite i klenaste laget när det började gå undan i skogen, men Se är en riktig grym stig smiskare även när det börjar bli riktigt stökigt.

Cannondale Scalpel-Si
Stervelo sa:
Ja håll dej borta från -17. På -18 modellerna är reglaget och ramen uppdaterad.

robsa

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Jensen sa:
Stervelo sa:

Ja det är ju rockshox xloc som är sådär. Kanske därav att de övergett xloc på nya. Men man får ny knapp från cannondale. Jag bytte till två separata i somras och har inte haft problemet sedan dess

Kan bara hålla med ovanstående. Rekommenderar ingen att köpa en Scalpel Si med Xloc fullsprint hydralisk lockout... Bara strul. Bakdämparen går till ett halvlåst läge efter några dagar, sen luftar man den och samma problem uppstår igen. Enda lösningen verkar vara dubbla xloc-knappar, jag fick det på garantin och sen dess har de funkat felfritt. Men inte den lösningen man tänkte då man köpte en cykel i den prisklassen. Cannondale verkar ju ha insett att det inte går att få ordning på det och därför har ju 2019 års vajerstyrd lockout...

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
robsa sa:
Jensen sa:
Stervelo sa:

Kan bara hålla med ovanstående. Rekommenderar ingen att köpa en Scalpel Si med Xloc fullsprint hydralisk lockout... Bara strul. Bakdämparen går till ett halvlåst läge efter några dagar, sen luftar man den och samma problem uppstår igen. Enda lösningen verkar vara dubbla xloc-knappar, jag fick det på garantin och sen dess har de funkat felfritt. Men inte den lösningen man tänkte då man köpte en cykel i den prisklassen. Cannondale verkar ju ha insett att det inte går att få ordning på det och därför har ju 2019 års vajerstyrd lockout...

Fast ska samtidigt sägas att vänner till mig fått uppdaterad full sprint på garantin och det har funkat felfritt sedan dess. Jag hann skaffa två knappar innan jag fick veta om garantin o att det verkar blivit bättre, o nu me två knappar gillar jag att kunna låsa bara bak tex. Så nu byter jag inte tillbaka :-)

d.b

Medlem
Cannondale Scalpel-Si
Det går att få en xloc fullsprint att fungera fint! Jag fick lufta min ett par gånger efter att jag byggde ihop cykeln i våras. Har sedan dess nu fungerat fint i några hundra mil. Är noga att få det bra vid luftningen annars kan det bli strul.

Får köra "bearing-reset" ganska ofta dock på min lefty, kanske var 20e mil men det tar max 2min.
Är mycket nöjd med min Scalpel och att den blir helt stum vid klättringar på fint underlag.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
d.b sa:
Det går att få en xloc fullsprint att fungera fint! Jag fick lufta min ett par gånger efter att jag byggde ihop cykeln i våras. Har sedan dess nu fungerat fint i några hundra mil. Är noga att få det bra vid luftningen annars kan det bli strul.

Får köra "bearing-reset" ganska ofta dock på min lefty, kanske var 20e mil men det tar max 2min.
Är mycket nöjd med min Scalpel och att den blir helt stum vid klättringar på fint underlag.

Fast det ä inte riktigt sant. De har haft problem med fullsprint

d.b

Medlem
Cannondale Scalpel-Si
Ja från början på tidiga reglage var det ett problem med en plastdetalj inne i själva reglaget. Den byttes på goodwill till metall.
Efter det har det inte varit problem vad jag har hört talas om förutom att luftningen kan vara besvärlig att få till.

Vad har det varit mer för problem?

Senast ändrad:

Jekman

Medlem
Cannondale Scalpel-Si
[/quote]
Ja håll dej borta från -17. På -18 modellerna är reglaget och ramen uppdaterad.[/quote]

+1 på att välja rätt årsmodell. 2017 spricker (lätt) vid baksvingens infästning....

XLOC finns det problem med men min fungerar felfritt. Nu är det samma system på Trek (säljer fler XLOC är Cannondale) också och uppgraderingen till metall från plast inne i reglaget verkar blivit bra för både Trek och Cannondale...

Cannondale Scalpel-Si
Fick också problem med min xlock men det berodde helt och hållet på mekanikern(jag själv) som kortade slangen till bakdämparen. Drog uppenbart inte åt infästningen tillräckligt och efter ett tag såg man att det läckt lite. Efter det har den funkat perfekt. Skulle kunna tänka mej att ett litet läckage kan vara orsaken för många andra som har problem.

ething

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Ser att flera skriver att det är skillnad på ramen mellan -17 och -18. Jag har dock inte lyckats läsa mig till det någonstans. Är det "bekräftat"? Jag tittar just nu på två begagnade Scalpel, varav en är från -17 så det vore ju bra att veta.

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
ething sa:
Ser att flera skriver att det är skillnad på ramen mellan -17 och -18. Jag har dock inte lyckats läsa mig till det någonstans. Är det "bekräftat"? Jag tittar just nu på två begagnade Scalpel, varav en är från -17 så det vore ju bra att veta.

Nej det är samma ram. De hade lite problem me vissa baksvingar där det var tight mot kassetten. Men de byttes på garanti.
Pratats om vissa som fått sprickor runt lagrena till baksvingen men vet inte om de ändrat något internt som man inte ser. Men rent designmässigt, nej inga skillnader. Rykten säger 2020, men det är ju högst osäkert.

ething

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Jensen sa:
ething sa:

Nej det är samma ram. De hade lite problem me vissa baksvingar där det var tight mot kassetten. Men de byttes på garanti.
Pratats om vissa som fått sprickor runt lagrena till baksvingen men vet inte om de ändrat något internt som man inte ser. Men rent designmässigt, nej inga skillnader. Rykten säger 2020, men det är ju högst osäkert.

Tack!

Cannondale Scalpel-Si
Jensen sa:
ething sa:

2018 är förstärkta runt baksvingsinfästningen så jo, det är skillnad på dom.

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
ething sa:

2018 är förstärkta runt baksvingsinfästningen så jo, det är skillnad på dom.

Super. Är bra att veta. Och speciellt viktigt för den som köper dem begagnat. Är man första ägaren får man väll troligen en fixad om den spricker.

Med design så syftade jag på rör, egenskaper osv. Som jag skrev sp visste jag inte om de ändrat internt. Men det har de alltså.

Jekman

Medlem
Cannondale Scalpel-Si
Jodå, som först ägare får man en ny ram. 2018 och framåt, har förstärkningar runt denna infästning...

Bilagor

• 1538682632381 (1).jpg
    1538682632381 (1).jpg
    105.4 KB · Besök: 100
  • 1538682600733 (3).jpg
    1538682600733 (3).jpg
    197.8 KB · Besök: 104

eucalyptus

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Har en Scalpel Si Carbon 4 - 17 års modell. Bara gjort 35 mil på den så inga problem ännu.

Men två kamrater har Carb 3 och 2. De har fått byta ram 2 gånger pg.a sprickor... Mindre roligt att höra då även om garantin täcker ramen så är det ett jäkla jobb o behöva fixa ny ram och flytta över komponenterna som i sig kostar pengar om man inte gör det själv.

Har ingen lock out på min bakdämpare så gäller förmodligen bara de finare modellerna?

c.o.h.j

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Intressant tråd

Har en 18 hi mod. Large. 182 lång

Varit rädd för att nästan använda xlocen för att fastna i låst läge i skogen. Men det ska bara så pass bättre på 18 modellerna då?

För övrigt toknöjd. Hade en spark 920 i år med. Mitt körsätt. Kör jag allt och snabbare på Scalpelen bättre fjädring. Följsam rapp. Sparken tog i överallt medans Scalpelen klarar sig bättre

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
NickPick sa:
Jensen sa:
NickPick sa:
Garantin bör ju omfatta alla som har en sådan ram då det bevisligen är ett konstruktionsfel.

Första ägaren ja. Andra ägaren, goodwill i sp fall. Tyvärr. Som hos de första märken.

Då borde det bli goodwill. Fel från tillverkning, bevisligen.
Annars ringer jag Saul Goodman.

Fast det är väll just det garantin täcker, materialfel. Så förstår inte varför detta skulle vara garanterad goodwill mer än något annat. Säger inte att de inte tar det, men jag skulle i alla fall inte ta det för givet

Sen kan man tycka att det är snålt med att första ägaren är den enda me rätten. Men så är det ju hos i stort sett alla. Men inte alla som har livstid för första ägaren.

Senast ändrad:

thomalin

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Tack för all feedback, Ffa nämnda ramstrul, svårlösta unika lösningar, lite för kort slaglängd samt att jag inte hittade en SE att prova i närområdet gjorde att det blev en Ibis Ripley istället...

Christian J

Ny medlem
Cannondale Scalpel-Si
Ursäktar att jag lägger mig i diskussionen lite väl sent men gratulerar dig till att du valde något annat än Scalpel.
Under alla år har jag kört HT och lyckats ta några pallplatser per säsong men tänkte inför 2018 att följa trenden med FS och valde då en Scalpel 2.
Mitt första intryck var att den var lite för tung för XCO, den avviker en hel del mot andra tillverkare i samma prisklass (+ 2 kg i värsta fall) men ryktet säger ju att denna modell ska ha otroligt fina egenskaper i terräng.
Men det är inget som stämmer öht enligt mig. Cykeln är trög i skogen, den saknar helt enkelt rappheten som krävs av en XCO. Lite bättre funkar den i snällare utförspartier där cykeln faktiskt gick riktigt gott.
Scalpel kan nog funka bra som långloppsraket men personligen skulle jag överväga något billigare alternativ för det ändamålet
Tyvärr är det inte bara cykelns dynamik som jag upplevde som trist. Kvaliteten var inte särskilt imponerande, exempelvis är lockouten bedrövlig. Någonstans suger dämparsystemet luft vilket gör att lockouten tappar sin funktion. Dessutom blir cykeln närmast okontrollerbar i snabb och stökig terräng. Under en enda säsong luftade jag systemet 10 ggr vilket är underkänt för en cykel i den här prisklassen.
Sist men inte minst är problemet med att ramarna spricker (som tidigare nämnts i tråden). Köper man en cykel från Cannondale ska man i förväg kolla tillverkningsdatum (står på ramen). Jag beställde en 2018 men fick en cykel som tillverkades någon gång mellan januari och mars 2017. Problemet med spruckna ramar åtgärdades först på ramar tillverkade efter juli 2018.

Lefty

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Har sammanlagt över 800 skogsmil på mina båda Scalpel SI av 2017 års modell. (Race & Carbon 3)
Luftat lockoutreglaget en gång på den ena, i övrigt helt bekymmersfria båda två!
Enl mig en helt underbar hoj för XC.

Senast ändrad:
Cannondale Scalpel-Si
Christian J sa:
Ursäktar att jag lägger mig i diskussionen lite väl sent men gratulerar dig till att du valde något annat än Scalpel.
Under alla år har jag kört HT och lyckats ta några pallplatser per säsong men tänkte inför 2018 att följa trenden med FS och valde då en Scalpel 2.
Mitt första intryck var att den var lite för tung för XCO, den avviker en hel del mot andra tillverkare i samma prisklass (+ 2 kg i värsta fall) men ryktet säger ju att denna modell ska ha otroligt fina egenskaper i terräng.
Men det är inget som stämmer öht enligt mig. Cykeln är trög i skogen, den saknar helt enkelt rappheten som krävs av en XCO. Lite bättre funkar den i snällare utförspartier där cykeln faktiskt gick riktigt gott.
Scalpel kan nog funka bra som långloppsraket men personligen skulle jag överväga något billigare alternativ för det ändamålet
Tyvärr är det inte bara cykelns dynamik som jag upplevde som trist. Kvaliteten var inte särskilt imponerande, exempelvis är lockouten bedrövlig. Någonstans suger dämparsystemet luft vilket gör att lockouten tappar sin funktion. Dessutom blir cykeln närmast okontrollerbar i snabb och stökig terräng. Under en enda säsong luftade jag systemet 10 ggr vilket är underkänt för en cykel i den här prisklassen.
Sist men inte minst är problemet med att ramarna spricker (som tidigare nämnts i tråden). Köper man en cykel från Cannondale ska man i förväg kolla tillverkningsdatum (står på ramen). Jag beställde en 2018 men fick en cykel som tillverkades någon gång mellan januari och mars 2017. Problemet med spruckna ramar åtgärdades först på ramar tillverkade efter juli 2018.
Tråkigt att du inte trivs med cykeln och att du inte hittat läckaget? Jag skulle börjat med att dra åt slangnipplarna för att se om det hjälper. Eller köra ett eller några långpass i dammiga förhållande för att om möjligt kunna se om det fuktar någonstans.
Har din ram spruckit? Om så är fallet så får du gärna berätta för oss om dina upplevelser av cannondales suport.

Jensen

Aktiv medlem
Cannondale Scalpel-Si
Christian J sa:

sprack din ram? eller konstaterar du bara att din är en 2017 egentligen och därmed skulle vara drabbad av det? min 2017 har ännu inte spruckit. Känner till en här i stan som drabbats av det, inga problem, gick väldigt snabbt så fick han en ny 2018 års ram. Brukar sällan vara ett problem att få nytt om det är garantiärende.

xloc är skit yes, Cannondale har valt att använda det så i slutändan är det ju de som är ansvariga att det sitter på cykeln, MEN med det sagt så är det ju inte en Cannondale konstruktion, utan en rockshox konstruktion, så har du säg en allebike med rs grejer på kan den likväl ha samma lockout med samma problem. man kan ju dock byta till två separata knappar, de är mindre drabbade av problemet, gjorde jag och vips så har jag inte haft problem med det. Vet även att Cannondale ersatt många sådana knappar (dubbla) här i stan och de som bytt inte haft lika mycket problem efter, så du borde kanske gått till din ÅF och kollat det, även om man kan tycka att du från början inte borde ha behövt. Oavsett, så har de ju inte xloc på 2019, utan då ärr det Fox och wire som gäller.

att du inte gillade den i skogen, är ju tråkigt, smaken är som baken, jag tycker tvärt om, att den är sjukt smidig o snabb i skogen.

Kema

Medlem
Cannondale Scalpel-Si
Jag har en Scalpel Si 4. Skitnöjd med den både maraton o tekniskt.
Såg något som liknade eller skulle kunna vara början på spricka i nedre fästet till baksvingen. Tog ett kort på det mailade Cykelcity Stockholm där jag köpt den.
IMG_20180811_115820.jpg

Fick besked att reklamation var godkänd en vecka efter det och ramen byttes 3veckor efter det.

Support i världsklass, inga diskussioner eller tjafs.

Köpte en xloc 2018, får se hur den håller. Har läst att xloc har uppdaterat en bricka eller shim som varit problemet. Återstår att se.
/Kenneth

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer