Cannondale supersixe storlek..

Funderar på att köpa mig en Cannondale Supersix men är osäker på vilken storlek. Är 178cm å det är både 54 och 56 vilken skall man välja?

Jag skulle inte gå över 54. Är själv 181 och sitter bra på min 54. Kan ibland tycka att reachen är lite lång nästan så vill du sitta lite lågt fram och tucked in som jag skulle jag överväga 52. Jag har tryckt fram sadeln max. Nu ska sägas att sexan har ett dokumenterat lågt styrhuvud så någon komfortracer är det inte. Jag sitter med ca 15 cm drop vilket ger en grymt fin aeroeffekt.
Gillar verkligen känslan i ramen komfort, respons, agil och kontroll när det ska gå fort.

cerro sa:
54cm rent spontant. Men lite hur man är byggd med, prova och se i butiken :)

Håller med, prova! jag är också 178 cm och kör en Supersix evo 52, men har lika långa cykelkompisar som cyklar på både 54 och 56. Överlag har jag en känsla av att Cannondale rekommenderar något (för) stora cyklar.

Senast ändrad:
Är 175 (med proportionellt sett korta ben). Har en Supersix Evo 52 och sitter bra. Som brasklapp måste jag dock nämna att jag inte kört några riktigt långa rundor på den (> 150 km).

skulle ta 54 helt klart.

jag är 189 cm och har 56 (skulle iofs lätt kunna ha 58, men sitter bra på 56 ehuru redigt dropp)

- bra val av cykel!

Carl A sa:
skulle ta 54 helt klart.

jag är 189 cm och har 56 (skulle iofs lätt kunna ha 58, men sitter bra på 56 ehuru redigt dropp)

- bra val av cykel!

Jag säljer min 56a för att den är liten på en 184cmare som mig ;)
54 men provcykla. 56 kan också fungera bra...

Tyvärr är det inte bara din längd som spelar roll för vilken storlek du väljer. Grenmåttet är viktigt! Även armlängd och rörlighet.. Bäst är att gå till en seriös butik och försäkra dig om att du köper rätt storlek.

Fjärdebrunn sa:
NickPick sa:
Carl A sa:
skulle ta 54 helt klart.

- bra val av cykel!

Jag säljer min 56a för att den är liten på en 184cmare som mig ;)
54 men provcykla. 56 kan också fungera bra...

56 för en kille på 178? Är du cykelhandlare?
Det är vad Cannondale själv tycker är rätt, men dom kanske inte vet vad dom pratar om?

Som sagt. Jag har långa ben och tycker att min 56 är för liten, därför är den till salu (dels). Den skulle nog passa bättre på en kortare person då jag har gubbställning med mycket drop och typ alla spacers under stammen.

Långa ben gör det mer motiverat med 56. Jag köper en 58 om jag köper en ny. Det

Senast ändrad:
Jag är 184 cm med 89 cm grenlängd. Hade förut en 58 och önskar att jag hade haft en 56. Jag gillar mycket drop men inte för lång reach då jag har något kort rygg för min längd.

Jag är 184 cm med 89 cm grenlängd. Har som sagt en 58:a med "slammed" styrstam . Jag gillar reach framför drop men då jag har något kort rygg för min längd.

Tillbaka
Topp