Ursäkta om jag kapar tråden, men när det börjar pratas om trumbromsar så måste jag få skriva av mig lite. Jag hade en DBS pojkcykel på 70-talet. Jag tror modellen hette Cross (till skillnad från "vanliga" cyklar så var toppröret böjt, buktade uppåt, jag tror de övre rören i baktriangeln också var lätt buktande, nåväl limpsadeln byttes mot mer praktisk vanlig sadel + pakethållare (för skolväskan, på den tiden hade man inte ryggsäck utan snarare Adidas sportväska) oj, nu tappar jag nästan tråden själv), och den var utrustad med en ... *trumvirvel* ...trumbroms. Lätt man var king bland kompisarna, nästan en riktig moped-broms när de flesta andra bara hade fotbroms. Ok, min hade inga växlar, lyxlirarna hade 3-växlade Torpedo nav, men vanligast var nog tvåväxlade, sådana man växlade med ett försiktigt tramp bakåt. De som hade traditionell frambroms/handbroms hade alltid mkt klen bromsverkan (särskilt som underhåll var extremt eftersatt i allmänhet), själv kunde jag göra bromsspår i trottoarsingeln.
När det sedan började bli dags att köpa större cykel, detta var runt 1980, så dök DBS Touring upp. Jag var sådär 13-14 år och man ville ha en något robust cykel (de kompisar som fick något som liknade racercyklar förföll väldigt fort, de höll inte för den omilda behandling de förärades med). Nåväl, DBS Touring hade allt, the works. Kromad gaffel, trumbroms (inte bara fram men bak också!), 10-växlar och inte såna konstiga vanliga som krävde känsla när man växlade utan...*trumvirvel* ...Shimano Positron med fasta växellägen, rostfria stänkskärmar, rejäl pakethållare, ganska breda fälgar (för att vara en cykel med 10-växlar), hjuldimensionen var inte de brukliga 28" utan något nytt påfund som hette 622 (vad nu det kunde vara), rostfria fälgar, bockstyre, dubbla bromshandtag (heter det hundben nuförtiden?). Att den vägde ganska mycket bekymrade förstås inte mig, jag var liksom helt såld på alla praktiska detaljer. Det var liksom en racercykel med alla fördelar från en vanlig cykel. Jag köpte naturligtvis en sådan med egna ihopsparade pengar. Tyvärr hade jag den inte så länge för rätt snart drogs jag in i moppeträsket. Jag sålde den ganska snart för att finansiera min först moped men det är en helt annan historia. Men jag har många trevliga minnen från den tiden, snyft...
En kollega på mitt jobb har en gammal DBS touring som han ibland kör till jobbet med. Den står i cykelstället så jag kan beundra den lite då och då. Det hade varit kul att testa den och se hur den känns. Jag tror min pendlarcykel (Merida 7 sport, (7vxl Nexus)) är rätt mycket bättre och lättare...
Förlåt för trådkapningen, jag ville bara prata av mig om mina trumbroms-upplevelser. Som jag kommer ihåg dem, och då jämför jag med dåtidens fälgbromsar, så var de ett under av bromsverkan och tillförlitlighet. Jag kan inte minnas att jag hade några problem med dem, och då ska man veta att vi behandlade våra cyklar mycket tufft, i ur och skur, året runt. Service och underhåll var i princip okända begrepp.
/Peter