CANTILEVER bromsar:

Ideal

Ny medlem
CANTILEVER bromsar:
Kan någon säga mig om det finns något positivt med dessa Cantilever bromsar?
Är dem på något sätt bättre än t.ex V-Bromsar?

/Bob

Senast redigerad av en moderator:
CANTILEVER bromsar:
Canti-bromsar är gamla. De har sämre bromskraft och är svårare att justera. För retro-typer eller så kan det ju vara skoj, mest för sakens skull, men man köper inte canti idag för funktionens skull...

CANTILEVER bromsar:
De är snyggare än v-bromsar. De funkar ihop med bockstyre. Sen är de säkert lättare. Lite snyggare vajerdragning tycker jag.

CANTILEVER bromsar:
Cantileverbromsar funkar med landsvägsreglage, vilket inte gäller för V-bromsar. Av den anledningen är dom fortfarande populära till Cyclocross och Touringhojar.

Så man köper faktiskt cantibromsar för funktionens skull. Moderna varianter på canti-bromsar är dessutom väldigt lätta att ställa in och biter lika bra som V-bromsar, men det har inte Henrik märkt..

Dom gamla cantibromsarna var däremot (mestadels) skit.

Så det finns fortfarande en marknad för cantibromsar, men vartefter fler ramar får skivbromsfästen så kommer den nog att försvinna till förmån för mekaniska skivbromsar (som också funkar med landsvägsreglage)

CANTILEVER bromsar:
Å nej, jag håller inte med om att det är sämre bromskraft. Däremot har de varit svårare att justera med den gamla typen av belägg med klämfästen. Med moderna cantibromsar som Avid Shorty är det inte så mycket svårare än V-bromsar.

Nu har jag tyvärr lite svårt att hitta Keith Rant's sågning av v-bromsar, men den finns säkert någonstans därute i cyberspejs. Jättefina grafer var det.

CANTILEVER bromsar:
En fördel är att vajerslutet ovanför däcket inte är lika utsatt för lera. På riktiga lerturer kan V-bromsar kärva ganska ordentligt, det problemet finns inte med cantibromsar.

CANTILEVER bromsar:
Det finns väl ingen MTB som utrustas med cantibromsar numera?

V-bromsar däremot, DET känns väldigt passé. Varför envisas folk med V-bromsar?

CANTILEVER bromsar:
Cantibromsar är trevliga. De sista jag körde med var XTR och de var väldigt lätta att köra på framhjulet med, långa snygga åkningar (bra modulation å lite halvdan bromsverkan). Däremot var dom sådär vad det gäller service, kanske har hänt något på senare tid.
Att säga att v-bromsen är passé känns ju väldigt konstigt. Det är ju egentligen den sista cykelbromsen som behövde uppfinnas. Skulle hellre sätta på trumbromsar från en tidig 80 tals DBS än att ha skivor.

CANTILEVER bromsar:
Wilier skrev:

> Att säga att v-bromsen är passé känns ju väldigt
> konstigt. Det är ju egentligen den sista
> cykelbromsen som behövde uppfinnas. Skulle hellre
> sätta på trumbromsar från en tidig 80 tals DBS än
> att ha skivor.

Är du bakom flötet? Vad har v-bromsar med trumbromsar och skivbromsar och göra??

CANTILEVER bromsar:
örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Är du bakom flötet? Vad har v-bromsar med
> trumbromsar och skivbromsar och göra??
>
>

Alla bromsar, typ.

CANTILEVER bromsar:
örgelgörgel skrev:
> Ja talade om de 3 meningarna jag citerade, de är
> ju inte sammanhängade någonstans.
> - happy konspiracy -

Jag får gå hem och formulera om, förlåt.

CANTILEVER bromsar:
Wilier skrev:
> Cantibromsar är trevliga. De sista jag körde med
> var XTR och de var väldigt lätta att köra på
> framhjulet med, långa snygga åkningar (bra
> modulation å lite halvdan bromsverkan). Däremot
> var dom sådär vad det gäller service, kanske har
> hänt något på senare tid.
> Att säga att v-bromsen är passé känns ju väldigt
> konstigt. Det är ju egentligen den sista
> cykelbromsen som behövde uppfinnas. Skulle hellre
> sätta på trumbromsar från en tidig 80 tals DBS än
> att ha skivor.
>
>
>
> "wherever there's spokes, there's sodomy!"

Ja, det ligger nåt i det.
Jag har skiva fram på min och häromdagen då jag flög över styret så landade cykeln (som vanligt) på sidan & skivan på en sten.
Inte speciellt skev, men lite krokig.

Trumbroms är häftigt. Lite gammalt (70-tal) men det funkar på tant cyklar.
Mtb vet jag då inte någon som har det.
Om någon hittar en kan man väl lägga upp den här?

CANTILEVER bromsar:
trumbroms is the shit om man skall ta sig ner för alperna med 200kg på cykeln. Det överhettar vilken skivbroms som helst men med en bra trumbroms så är det bara att fläska på.

CANTILEVER bromsar:
rikard skrev:
> trumbroms is the shit om man skall ta sig ner för
> alperna med 200kg på cykeln. Det överhettar vilken
> skivbroms som helst men med en bra trumbroms så är
> det bara att fläska på.
>

Jo, det gör man ju varje dag.

CANTILEVER bromsar:
örgelgörgel skrev:
> Alla andra nackdelar då, ja tror du missade dom,
> en trumbroms kyls inte lika bra som en skiva med
> ok.

Jo det gör den, eftersom den tål mycket högre kontinuerlig bromseffekt och har betydligt högre maxtemperatur så kyls den fortare, mätt i Watt. Men eftersom du kan mata in betydligt mer värme i den så håller den sig varmare längre.

Det är större risk att man överhettar navet än att man överhettar en bra trumbroms.

Nackdelarna är att den väger asmycket (spelar ingen större roll på en touringtandem) och att du inte kan ha skivbroms samtidigt.

Senast redigerad av en moderator:
CANTILEVER bromsar:
Köp denna görel

columbia

CANTILEVER bromsar:
Ursäkta om jag kapar tråden, men när det börjar pratas om trumbromsar så måste jag få skriva av mig lite. Jag hade en DBS pojkcykel på 70-talet. Jag tror modellen hette Cross (till skillnad från "vanliga" cyklar så var toppröret böjt, buktade uppåt, jag tror de övre rören i baktriangeln också var lätt buktande, nåväl limpsadeln byttes mot mer praktisk vanlig sadel + pakethållare (för skolväskan, på den tiden hade man inte ryggsäck utan snarare Adidas sportväska) oj, nu tappar jag nästan tråden själv), och den var utrustad med en ... *trumvirvel* ...trumbroms. Lätt man var king bland kompisarna, nästan en riktig moped-broms när de flesta andra bara hade fotbroms. Ok, min hade inga växlar, lyxlirarna hade 3-växlade Torpedo nav, men vanligast var nog tvåväxlade, sådana man växlade med ett försiktigt tramp bakåt. De som hade traditionell frambroms/handbroms hade alltid mkt klen bromsverkan (särskilt som underhåll var extremt eftersatt i allmänhet), själv kunde jag göra bromsspår i trottoarsingeln.

När det sedan började bli dags att köpa större cykel, detta var runt 1980, så dök DBS Touring upp. Jag var sådär 13-14 år och man ville ha en något robust cykel (de kompisar som fick något som liknade racercyklar förföll väldigt fort, de höll inte för den omilda behandling de förärades med). Nåväl, DBS Touring hade allt, the works. Kromad gaffel, trumbroms (inte bara fram men bak också!), 10-växlar och inte såna konstiga vanliga som krävde känsla när man växlade utan...*trumvirvel* ...Shimano Positron med fasta växellägen, rostfria stänkskärmar, rejäl pakethållare, ganska breda fälgar (för att vara en cykel med 10-växlar), hjuldimensionen var inte de brukliga 28" utan något nytt påfund som hette 622 (vad nu det kunde vara), rostfria fälgar, bockstyre, dubbla bromshandtag (heter det hundben nuförtiden?). Att den vägde ganska mycket bekymrade förstås inte mig, jag var liksom helt såld på alla praktiska detaljer. Det var liksom en racercykel med alla fördelar från en vanlig cykel. Jag köpte naturligtvis en sådan med egna ihopsparade pengar. Tyvärr hade jag den inte så länge för rätt snart drogs jag in i moppeträsket. Jag sålde den ganska snart för att finansiera min först moped men det är en helt annan historia. Men jag har många trevliga minnen från den tiden, snyft...

En kollega på mitt jobb har en gammal DBS touring som han ibland kör till jobbet med. Den står i cykelstället så jag kan beundra den lite då och då. Det hade varit kul att testa den och se hur den känns. Jag tror min pendlarcykel (Merida 7 sport, (7vxl Nexus)) är rätt mycket bättre och lättare...

Förlåt för trådkapningen, jag ville bara prata av mig om mina trumbroms-upplevelser. Som jag kommer ihåg dem, och då jämför jag med dåtidens fälgbromsar, så var de ett under av bromsverkan och tillförlitlighet. Jag kan inte minnas att jag hade några problem med dem, och då ska man veta att vi behandlade våra cyklar mycket tufft, i ur och skur, året runt. Service och underhåll var i princip okända begrepp.

/Peter

CANTILEVER bromsar:
Ideal skrev:
> Kan någon säga mig om det finns något positivt med
> dessa Cantilever bromsar?

Cantilever är utmärkt för racerhojar.

Per

CANTILEVER bromsar:
> f-n skarp på photoshop...

Brukar roa mig med...

...när man lessnat på all austenit, ferrit, perlit, cermentit, fasdiagram o annan gojja.

CANTILEVER bromsar:
Ceterar Peda:
'hjuldimensionen var inte de brukliga 28" utan något nytt påfund som hette 622 (vad nu det kunde vara)'

Det var förmodligen diametern i CM.

Eller ?

CANTILEVER bromsar:
Finns det ingen trum-konkurent till 6-kolvsmonstret ?
Den skivbromsen verkar ju väga lika "lätt" som trumbromsen :)

Fast rent tekniskt måste jag säga: FIFAN VA SNIGG DEN ÄR !

CANTILEVER bromsar:
Ekfeldt skrev:
> Ceterar Peda:
> 'hjuldimensionen var inte de brukliga 28" utan
> något nytt påfund som hette 622 (vad nu det kunde
> vara)'
>
> Det var förmodligen diametern i CM.
>
> Eller ?
>
>

Grymt! Jag vill också ha en hoj med 6,22meter fälgar.

(millimeter är korrekt, cm är nära... men ingen hare)

Shick

CANTILEVER bromsar:
Cantilever bromsar är bra, men Shimano förstörde dem när det började ändra utseendet på bromsarmarna. I början på 90-talet så ändrade Shimano formen på bromsarmarna för att man inte skulle slå hälen i den broms som satt på bakramen. I och med det så fick man inte optimal vinkel mellen bromsarmarna och vajrarna. Det försämrade bromskraften, om ni kollar på Avids Cantilevel-bromsar kontra ett par Shimano från 90-talet så ser ni skilnaden.

Tillbaka
Topp