Canyon CF SL disc Di2 ultimate eller endurace

konscious

Aktiv medlem
Cyklar mest själv men ibland i 30 gruppen mellan 4-5 h.
Kan tänka mig tävla i något motionslopp.
Var mycket nära att trycka hem endurace men tvekade då någon sa, sikta på race.

Ska jag välja komfortvarianten
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0-di2.html#region

Eller racevarianten
https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-8-0-di2.html

Tanken är om jag sitter för sportigt på ultimate kan jag skaffa en kortare styrstam. Bättre hjul på ultimate men annars ganska likt specad förutom geometri.

Svårt val när 2 är så lika .. ?https://magazine.bikesoup.com/different-can-road-bike-canyon-ultimate-vs-endurace-vs-aeroad

Senast ändrad:
Jag har svårt att uttala mig om annat än Endurace .
Fantastisk komfort men ändå responsiv , samma värden på ramen som ultimate för några år sedan när HåkanC var nere i sin tyska källare och gjorde tester .

M

konscious sa:
Cyklar mest själv men ibland i 30 gruppen mellan 4-5 h.
Kan tänka mig tävla i något motionslopp.
Var mycket nära att trycka hem endurace men tvekade då någon sa, sikta på race.

Ska jag välja komfortvarianten
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0-di2.html#region

Eller racevarianten
https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-8-0-di2.html

Tanken är om jag sitter för sportigt på ultimate kan jag skaffa en kortare styrstam. Bättre hjul på ultimate men annars ganska likt specad förutom geometri.

Svårt val när 2 är så lika .. ?https://magazine.bikesoup.com/different-can-road-bike-canyon-ultimate-vs-endurace-vs-aeroad

Efter att ha cyklat på en "endurance"-hoj hade jag nog valt en race-hoj istället. Det är najs med endurance-hojar men alltså vikten överstiger rolighetsfaktorn med 2x.

Tänk bara på att det är integrerad styre/stam på racevarianten så dyrt att ändra något av det.
Jag valde Endurace för ligger precis mittemellan S och M och då kunde jag gå på S på Endurace utan att den blev för låg fram. Blir cykeln för låg fram är det svårt att lösa på ett någorlunda snyggt sätt med att byta styrstam dessutom.

Jag köpte ramkit så spec i övrigt var ingen faktor.

Senast ändrad:
Man har full hyresrätt på komponenterna .
Kommer jag ihåg rätt så betalade Canyon frakten när jag bytte styrkombo .

M

Gäller det fortfarande? Så här står det nu under FAQ

Alla cyklar från Canyon levereras enligt bilder och beskrivning. Att välja en alternativ komponent (inklusive annan längd på styrstam eller sadelstolpe, bredd på styre eller alternativ utväxling) är för tillfället inte möjligt beroende på begränsningar i vårt system.

Men av erfarenhet vet vi att de allra flesta av våra kunder är nöjda med specifikationen som vi valt till varje modell och storlek. Information om detta hittar du enkelt under varje modell i geometri- och specifikationtabellerna.

Principia sa:

Alla cyklar från Canyon levereras enligt bilder och beskrivning. Att välja en alternativ komponent (inklusive annan längd på styrstam eller sadelstolpe, bredd på styre eller alternativ utväxling) är för tillfället inte möjligt beroende på begränsningar i vårt system.

Men av erfarenhet vet vi att de allra flesta av våra kunder är nöjda med specifikationen som vi valt till varje modell och storlek. Information om detta hittar du enkelt under varje modell i geometri- och specifikationtabellerna.

Å faan

Manurhin2 sa:
Principia sa:

Å faan
Jag tror de menar att det inte går att välja fr fabrik. Det är väl så det alltid varit hos Canyon, själva bytena sker efter man fått cykeln genom kontakt med i vårt fall Canyon Sverige.

Jag kör Endurace nu men hade en Ultimate tidigare. Skitnöjd med båda men Ultimaten känns lite rappare. Har valt Enduracen pga att jag har långa ben så geon på den passar mig bättre.
Skulle välja den med geo som passar dig bäst men funkar båda så tveklöst Ultimaten.

ooms sa:
Manurhin2 sa:
Principia sa:

Å faan
Jag tror de menar att det inte går att välja fr fabrik. Det är väl så det alltid varit hos Canyon, själva bytena sker efter man fått cykeln genom kontakt med i vårt fall Canyon Sverige.

Hoppas på det , det är en riktigt bra service .
Kör idag , tack vare detta , en medium med längre styrkombo och sitter lika som på min gamla large fast med möjlighet till mer drop .

Googlade lite snabbt och det verkar som att de byter inom 30 dagar om man får tro lite andra forumtrådar. Men det är inget de går ut med utan man får kontakta dem. Kan vara värt att dubbelkolla innan kanske. Ändå: har man lite bråttom att köra på hojen så kan det ju vara lite bökigt för det lär väl ta ett tag att fixa med. För övrigt skulle jag valt den här
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0-aero.html
men det är mest för att jag tycker det blir så mycket snyggare med lagom höga hjul än de låga som är på de andra två.

Principia sa:
Googlade lite snabbt och det verkar som att de byter inom 30 dagar om man får tro lite andra forumtrådar. Men det är inget de går ut med utan man får kontakta dem. Kan vara värt att dubbelkolla innan kanske. Ändå: har man lite bråttom att köra på hojen så kan det ju vara lite bökigt för det lär väl ta ett tag att fixa med. För övrigt skulle jag valt den här
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0-aero.html
men det är mest för att jag tycker det blir så mycket snyggare med lagom höga hjul än de låga som är på de andra två.

Missa inte Factory Outlett. Vet inte riktigt vad som kan skilja. Men några tusenlappar billigare. Går i samma tankar, Ultimate eller endurace...
https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/category.html#category=road-bikes

Principia sa:
Googlade lite snabbt och det verkar som att de byter inom 30 dagar om man får tro lite andra forumtrådar. Men det är inget de går ut med utan man får kontakta dem. Kan vara värt att dubbelkolla innan kanske.
Jag bytte styre så sent som i höstas för ett ramset jag köpte. Samma sak stod på hemsidan då så jag kontaktade Canyon Sverige och dubbelkollade, inga problem. De skickar ut ersättningsstyret först och sedan skickar du tillbaka det gamla i samma emballage.

Nu vart det en Ultimate SF CL Disc 8.0 främst för hojen är 500g lättare och bara att hjulen skiljer 200g , vilket avgjorde mer. Sen kan man diskutera aerocockpiten som helt saknar justeringsmöjligheter mer än spacers, men snyggare integrering av Di2boxen.

När det gäller luftmotståndet skiljer det mer med traditionella bromsar än sittställningen.

Skrmavbild2018-04-29kl.22.01.45.png

Ultimate motsvarar H2 geo och endurace H3 skulle jag tro.
Går man upp mellan 2 storlekar och 28mm däck får jag nog komfort.

Skrmavbild2018-04-29kl.22.25.23.png

Styrhöjden mellan de olika modellerna

Bilagor

• Skärmavbild 2018-04-30 kl. 18.32.00.png
    Skärmavbild 2018-04-30 kl. 18.32.00.png
    92.8 KB · Besök: 220
Senast ändrad:
Bäst? Ultimate eller aeroroad är snabbast för den som är beredd att träna lite rörlighet bålstyrka.
Lata söndagscyklister kommer att trivas bäst på en endurance. ;)

Endurace, 45000kr, reynolds assault hjul
Ultimate, 35000kr, dt swiss p1800
Är på hjulen prisskillnaden ligger antar jag, kanske bättte att gå på ultimate och köpa andra hjul?
Idag kör hon crescent giga så det borde bli skillnad hur eller hur.

Johan@demanders.se sa:
Fel färg på aero varianten...
Skillnaden verkar bara vara hjulen. Ramen borde väl vara samma?
https://www.canyon.com/sv-se/tools/bike-comparison/#biketype=1&bike1=4511&bike2=4510
Har dom nu tagit fram en WMN modell så borde det väl vara någon fördel för en dam på 166cm?

Ultimate ca 10mm lägre och längre samt 10mm längre styrstam.
Det bästa att prova ut från vad hon har, se geo och jämför.

Flesta kvinnor passar bättre på en wmn men inte alla..

Riktigt bra kanonpris inkl Vector!! En storlek för liten tyvärr. Lade in hennes mått i deras kalkylator och då säger den xs. Hon ligger precis mellan två storlekar och det var likadant när hon köpte en tempocykel till Iron Man (inte Canyon) tog då den mindre och hon blev aldrig riktig nöjd med den.
Lutar nog åt denna för tillfället och sedan kanske några andra hjul som matchar.
https://www.canyon.com/sv-se/road/ultimate/2019/ultimate-wmn-cf-sl-disc-8-0-di2.html

Helt rätt tråd, även om jag glider in ca ett år senare.

Står inför samma val: Endurace eller Ultimate?
Bakgrund: Är 193 cm, 55+ och absolut ingen cykelatlet. Tävlar inte, men cyklar mycket och året runt. Vill ha en kul pigg hoj, men planerar samtidigt en 600 mils-tur sommaren 2021 alt 2022.

Tänker så här; Om det bara vore för fart och fläkt: Ultimate
Men om jag ska nöta rumpa och knän med packning: Endurace

Ultimate
: lättare, piggare men inte för långa turer
Endurace: lite tyngre men bekvämare

Säg gärna emot.
Eller håll med.
Helst med.

??
Tack och hej hälsar Andreas

Senast ändrad:

Bakgrund: Är 193 cm, 55+ och absolut ingen cykelatlet. Tävlar inte, men cyklar mycket och året runt. Vill ha en kul pigg hoj, men planerar samtidigt en 600 mils-tur sommaren 2021 alt 2022.

Ultimate

Säg gärna emot.
Eller håll med.
Helst med.

??
Ta den som får plats med fetast däck om du ska ut och långcykla på gissningsvis även dåliga vägar och med packning. Komfortmässigt så duger båda garanterat. Enduracen kör folk med upp till 35mm breda graveldäck, ultimaten vet jag inte om det är lika bra plats i ramen?

Ultimate

Säg gärna emot.
Eller håll med.
Helst med.

??

Jag hade valt endurance i ditt läge. Den låter som ett bättre val till det du skall göra nu.

Vill du raca senare så köp en all in racer med få kompromisser då istället - skall du inte då ta hänsyn till annan användvändning så kan du ju köpa en begagnad fälgbromsad racer och kanske med tub och tight kassett. Det behöver inte vara så dyrt även om milkostnaden med racetubdäck blir saftig.

#gubbspekulation

Endurace låter som ett vettigt val. Du kommer märka minimal skillnad av ramens fördelar antagligen, speciellt om man jämför med fördelarna du kanske kan känna på geon.

Ja, Endurace är rätt val i alla lägen här. Just därför du bör köpa en Ultimate SLX med Red AXS.

….

Ultimate
Jag håller med de som redan har postat Endurace , och mer specifikt Endurace CF SL
Kanske byta till så bra och breda däck som får plats och kanske även andra hjul
Men åtminstone bra däck kanske tom ngn av Jan Heine/René Herse modeller https://www.renehersecycles.com/product-category/components/tires/700c/
Hur breda som får plats har jag ingen aning om, men förhoppningsvis får 32mm plats https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700cx32-stampede-pass/
Däcken är dyra, men väldigt bra.

Sen håller jag inte med dig om att Ultimate är Canyons modell "för fart och fläkt",
det är Aeroad, åtminstone enl mig.
Skulle jag ha en enda bockstyrecykel och det skulle vara en Canyon skulle jag välja en Endurace, men troligen (minst) två uppsättningar hjul o däck.
Men skulle jag ha två skulle det bli en Aeroad och en Grail, men ingen Ultimate viktskillnaden gör i praktiken inte märkbar skillnad.

Senast ändrad:
hej, jag är helt novis när det gäller cyklar men har snöat in på Canyon och kommer förmodligen köpa en här inom kort.
Jag är 165 cm med beninnermått på 72 cm. vad ska jag tänka på? hur väljer jag rätt cykel, valet står mellan:

Tacksam för hjälp! :)

hej, jag är helt novis när det gäller cyklar men har snöat in på Canyon och kommer förmodligen köpa en här inom kort.
Jag är 165 cm med beninnermått på 72 cm. vad ska jag tänka på? hur väljer jag rätt cykel, valet står mellan:

Tacksam för hjälp! :)

[kul att du har snöat in. Dom är duktiga på marknadsföring ?‍♂️

Tusen tack alla ovan i tråden för schyssta och bra svar.
Det stärker min känsla inför valet, det vill säga Endurace.
Låt våren komma fort ?. Liksom frakten från Tyskland.

Tillbaka
Topp