Canyon, Cube, Scott 29er eller ngt helt annat

quickelaja

Ny medlem
Är på jakt efter en 29er.
Kraven på denna är dock rätt svårdefinierade eftersom jag byter upp mig från en 12år gammal HT som visserligen uppgraderats i omgångar, men nu gjort sitt.
Kan inte ens läsa en spec, då det när jag köpte min senaste hoj nästan bara fanns XT att välja på...
Jag har kikat på Grand Canyon AL 8.9/9.9/9.9 SL, klämt på en specialized stumpjumper, dreglat över en Cube..

Egentligen borde jag kunna köpa vilken hoj som helst och göra ett riktigt uppköp. Men, det ska ju samtidigt vara ett bra köp. Någon som har några tips. Av någon anledning har jag fått för mig att det är en HT jag är ute efter. Någon stans kring 15' känns rimligt. Kommer mestadels rulla multisporttävlingar.

Tacksam för synpunkter.

Jag har haft en Flash 1 2011 och har nu en S-Works stumpjumper 2011. Kan verkligen rekommendera deras geometrier.

Känns som det är mer för pengarna om du väljer cube eller canyon, men vet också att det är en rätt så bra väntetid på just canyon 29er. Ca: V.10-15 beroende på storlek.

Går också i tankarna att byta upp mig till en 29er. Min gamla Diamond Back har gjort sitt känns det som. Har också kollat på Canyon och särskilt 9,9 som jag tycker är väldigt prisvärd. Har även lurat lite på Scott Scale Expert men nu har jag fastnat lite för Cube Reaction GTC SL. Enligt mitt tycke ganska mycket hoj för pengarna...

Frippe skrev:
-------------------------------------------------------
> Går också i tankarna att byta upp mig till en
> 29er. Min gamla Diamond Back har gjort sitt känns
> det som. Har också kollat på Canyon och
> särskilt 9,9 som jag tycker är väldigt
> prisvärd. Har även lurat lite på Scott Scale
> Expert men nu har jag fastnat lite för Cube
> Reaction GTC SL. Enligt mitt tycke ganska mycket
> hoj för pengarna...

Alla tre hojarna är riktigt fina, svårt val! Är dock inte riktigt säker på Cubens bromsar (Formula RX)... Känns lite sunkiga men rätta mig gärna om jag har fel!

Personligen hade jag nog valt Scotten eller Canyonen men, som sagt, Cuben är helt ok den med.

MCM_team skrev:
> Frippe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Går också i tankarna att byta upp mig till en
> > 29er. Min gamla Diamond Back har gjort sitt
> känns
> > det som. Har också kollat på Canyon och
> > särskilt 9,9 som jag tycker är väldigt
> > prisvärd. Har även lurat lite på Scott Scale
> > Expert men nu har jag fastnat lite för Cube
> > Reaction GTC SL. Enligt mitt tycke ganska
> mycket
> > hoj för pengarna...
>
>
> Alla tre hojarna är riktigt fina, svårt val! Är
> dock inte riktigt säker på Cubens bromsar
> (Formula RX)... Känns lite sunkiga men rätta mig
> gärna om jag har fel!
>
> Personligen hade jag nog valt Scotten eller
> Canyonen men, som sagt, Cuben är helt ok den med.

Ja, vilket håll man än vänder sig har man arslet bak. Kanske nån som har koll på Skivbromsträsket och kan rekommendera vad som är bra att köpa och inte...

Senast ändrad:
Har alltid gillat avids bromsar, men har dock ingen erfarenhet av shimano, hope eller något annat märke när det gäller just skivbromsar.

Har haft:
Avid juicy ultimate carbon, Avid Elixir CR, Avid Elixir R, Avid Juicy 5. Kommer snart också testa Avids XX. Inga som krånglat något nämnvärt. Bra skit helt enkelt ;)

marcus_ec skrev:
> Formula RX är väl inte sunk?

Nej, det kanske de inte är. Vet ju att Formula är ett erkänt märke men har inte hört något om just RX så därför antog jag att de är en lite billigare modell i deras program. Sen tycker jag att det är många tillverkare som specar sina hojar med genomgående Shimano men väljer sedan Formulabromsar. Varför? Tycker just Shimanos nya bromsar är riktigt fina. Är det av kostnadsskäl?

MCM_team skrev:
> marcus_ec skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Formula RX är väl inte sunk?
>
>
> Nej, det kanske de inte är. Vet ju att Formula
> är ett erkänt märke men har inte hört något
> om just RX så därför antog jag att de är en
> lite billigare modell i deras program. Sen tycker
> jag att det är många tillverkare som specar sina
> hojar med genomgående Shimano men väljer sedan
> Formulabromsar. Varför? Tycker just Shimanos nya
> bromsar är riktigt fina. Är det av
> kostnadsskäl?

Om man tittar prismässigt så kostar Formula RX ca 1200:-/broms på CRC och det är samma prisklass som tex Shimano Deore XT eller Avid Elixir 7...

Vet inte riktigt hur man ska resonera i detta fall, jag kör ju med V-broms fram till den nya hojen kommer att anlända så jag har ju inget att jämföra med... äuhmmm!!

På Radons 2012 29er i de billigare segmenten så är just bromsarna något de kallar för "Shimano AM 505, 180/160mm" men jag hittar inte någon info om dessa - vad är det för några bromsar?

KoolaVippen skrev:
> På Radons 2012 29er i de billigare segmenten så
> är just bromsarna något de kallar för "Shimano
> AM 505, 180/160mm" men jag hittar inte någon info
> om dessa - vad är det för några bromsar?

Svårt som sagt att hitta nåt om dessa bromsar men det känns som om det är någon av de enklare och billigare modellerna...

Jag skulle avvaktat och inväntat något helt annat...
... nämligen någon av dessa: http://singletrackworld.com/2011/09/interbike-2011-commencal-meta-am29-and-sl/ när de nu tänkt dka upp i Sverige.

Kan inte tänka mig en mer perfekt allround-cykel än Commencal Meta 29, eller för Hellas/GTB-moppe Commencal Meta SL.
CommencalMeta29.jpg

CommencalMetaSL.jpg

Så nu är det bara att börja spara pantburkar igen....

// Larsa :))

Tillbaka
Topp