Canyon eller Scott - Enduro eller stig

AndersK

Medlem
Hej,
jag har tankarna på två cyklar som jag velar mellan, och vill gärna ha lite inputs och tips av er som kanske även har dessa cyklar eller tror sig veta skillnad och vad man ska satsa på.

Cyklarna det handlar om är följande,
Canyon Strive CF 7.0 (Carbon, Eagle GX, 160mm framgaffel, 15kg) 33900kr
Scott Genius 960 (Alu, Eagle SX, 150mm framgaffel, 14,7kg) 29990kr
länkar,

Kommer att cykla båda grusväg/skogsväg och stig och lite bikeparks ev.
Vill även kunna dra igenom cykelvasan - men att vara först i mål är inte målet, mer att ha en rolig cykel.

Min undran är också, hur kan Strive som är carbon väga i princip lika mycket som Scotten i alu?
Finns det andra fördelar med carbon än vikten som väger över till carbonets fördel?

Vänligen Anders

Striven klarar väldigt tuff cykling men för grusväg och Cykelvasan finns det roligare cyklar, det låter mer som att neuron från canyon passar den cyklingen du nämner.

Min undran är också, hur kan Strive som är carbon väga i princip lika mycket som Scotten i alu?
För att Striven har en kralligare gaffel och mycket tyngre däck.

Du får fundera på vad du tror du kommer köra oftast. Grus eller DH. Finns inga cyklar som är optimerade för allt samtidigt och däck gör stor skillnad. Jämför däcken på hojarna så ser du vilken hoj som är optimerad för vad.

Striven klarar väldigt tuff cykling men för grusväg och Cykelvasan finns det roligare cyklar, det låter mer som att neuron från canyon passar den cyklingen du nämner.
950 om det är scott.
Du jämför inte riktigt cyklar som är liknande i hur de beter sig.

Ok tack för input, en Trek ex fuel 7 kanske skulle vara det bästa....

Fundera lite över vilket som är det viktiga. Snabbt på grus eller kul utför och i hopp?

Även om mycket av min cykling skulle gå hur bra som helst på en cykel med mindre än 140mm fjädring, så har jag som mest kul när cykeln kommer till sin rätta, och funderar snarare på en stöddigare cykel nästa gång. Jag är väldigt glad att jag inte lät mig övertalas till en mer XC-orienterad, och framförallt inte en hardtail.

Visst, jag hade säkert kört många av mina rundor snabbare på en lättare XC-cykel, men det är inte det som är det viktiga för mig. Även om jag hade bokat cykelvasan i år, så är inte den heller det viktiga, så det är skit samma. Viktigare att jag känner mig trygg i stökigt / brant eller när droppen börjar bli läskigt höga (för mig).

Fundera lite över vilket som är det viktiga. Snabbt på grus eller kul utför och i hopp?

Även om mycket av min cykling skulle gå hur bra som helst på en cykel med mindre än 140mm fjädring, så har jag som mest kul när cykeln kommer till sin rätta, och funderar snarare på en stöddigare cykel nästa gång. Jag är väldigt glad att jag inte lät mig övertalas till en mer XC-orienterad, och framförallt inte en hardtail.

Visst, jag hade säkert kört många av mina rundor snabbare på en lättare XC-cykel, men det är inte det som är det viktiga för mig. Även om jag hade bokat cykelvasan i år, så är inte den heller det viktiga, så det är skit samma. Viktigare att jag känner mig trygg i stökigt / brant eller när droppen börjar bli läskigt höga (för mig).

intressant resonemang, ska jag tänka så då är det en Canyon Strive som gäller. Men kommer man tycka den är så himla tung som många säger..

Jag drömmer om en lättare cykel nästa gång, men i så fall genom att gå upp i budget, snarare än att byta till något mer åt XC-hållet. Egentligen stör jag mest på vikten när jag sitter hemma, i skogen har jag alldeles för roligt för att orka bry mig.

När stigen är platt så ligger min fokus på att hitta stubbar och rötter att hoppa över, snarare än att köra fortast i världen, så det handlar väl om vad man vill med sin cykling :)

Sedan får jag nog hålla med om att SX på en cykel för 30 lax känns lite tråkigt, men jag blev väl bortskämd med GX för 18....

Min cykel är alltså en Rock Machine Blizzard 90-29, som inte längre reas ut lika aggressivt. Då kändes den som ett väldigt bra budgetval, men idag vet jag inte hur den ligger till.

Nu har jag slagit till i vilket fall!
Det blev en Ghost sl amr 4.9 alu,
prislappen hamnade på 24995:-.
Jag tyckte det kändes som en ok mellanväg. En broms upgrade så är man nog hemma tror jag?
Som den nybörjare man är ändå.
Bilder och rapport kommer.
Åsikter mottages!

Nu har jag slagit till i vilket fall!
Det blev en Ghost sl amr 4.9 alu,
prislappen hamnade på 24995:-.
Jag tyckte det kändes som en ok mellanväg. En broms upgrade så är man nog hemma tror jag?
Som den nybörjare man är ändå.
Bilder och rapport kommer.
Åsikter mottages!

verkar vara mycket cykel för pengarna.

såklart så hade XXL ett saldofel så den kom aldrig hem..
Nu finns det en kvar på Bikester i medium, får bli den då. Bara hålla tummarna att den finns då.

Hej igen, sitter med montering av nya cykeln.
Då hittade jag detta föremål(bild) nån som vet vad det är till för?

Bilagor

• 15941309527732939580924931090837.jpg
    15941309527732939580924931090837.jpg
    382.4 KB · Besök: 331
Och när jag ändå håller på... nybörjare som man är ? vad är detta, och vad gör dom. Förstår att det är nåt jag ska ha till gaffel men hur?

Bilagor

• 1594131183876585482371566449483.jpg
    1594131183876585482371566449483.jpg
    320.4 KB · Besök: 292
Den övre bilden visar kilar till bromsoken om cykeln ska transporteras utan hjul. Tryck in kilen mellan bromsbeläggen, dra åt bromsreglaget och dra en ziptie runt reglaget.

Tillbaka
Topp