Canyon eller Scott - Enduro eller stig
Hej,
jag har tankarna på två cyklar som jag velar mellan, och vill gärna ha lite inputs och tips av er som kanske även har dessa cyklar eller tror sig veta skillnad och vad man ska satsa på.
Cyklarna det handlar om är följande,
Canyon Strive CF 7.0 (Carbon, Eagle GX, 160mm framgaffel, 15kg) 33900kr
Scott Genius 960 (Alu, Eagle SX, 150mm framgaffel, 14,7kg) 29990kr
länkar,
www.canyon.com
www.lannasport.se
Kommer att cykla båda grusväg/skogsväg och stig och lite bikeparks ev.
Vill även kunna dra igenom cykelvasan - men att vara först i mål är inte målet, mer att ha en rolig cykel.
Min undran är också, hur kan Strive som är carbon väga i princip lika mycket som Scotten i alu?
Finns det andra fördelar med carbon än vikten som väger över till carbonets fördel?
Vänligen Anders
jag har tankarna på två cyklar som jag velar mellan, och vill gärna ha lite inputs och tips av er som kanske även har dessa cyklar eller tror sig veta skillnad och vad man ska satsa på.
Cyklarna det handlar om är följande,
Canyon Strive CF 7.0 (Carbon, Eagle GX, 160mm framgaffel, 15kg) 33900kr
Scott Genius 960 (Alu, Eagle SX, 150mm framgaffel, 14,7kg) 29990kr
länkar,
Strive CF 7.0
Enduroracing kräver en cykel som är både kapabel och mångsidig. Med sin revolutionerande Shapeshifter-teknologi öppnar Strive CF 7.0 dörren för att kunna jaga snabbare tider och åka banor som du tidigare inte kunnat tänka dig.
Scott Genius 960 2020
Scott Genius 960 är en cykel som glänser oavsett vad du utsätter den för. Uppför, utför eller riktigt fort på platten - Genius hanterar alltihop med en förtroendeingivande stabilitet och imponerande kraftöverföring. En modell för dig som vill använda dig av samma cykel för såväl enklare stigcykli...
Kommer att cykla båda grusväg/skogsväg och stig och lite bikeparks ev.
Vill även kunna dra igenom cykelvasan - men att vara först i mål är inte målet, mer att ha en rolig cykel.
Min undran är också, hur kan Strive som är carbon väga i princip lika mycket som Scotten i alu?
Finns det andra fördelar med carbon än vikten som väger över till carbonets fördel?
Vänligen Anders