Canyon Endurance CF 7 strl L eller XL

Johan1987

Medlem
Hej!

Ny här på forumet..
Jag har tänkt att börja cykla!
Har kollat runt på olika landsvägscyklar och har nu landat i att jag ska köpa en Canyon Endurance CF 7. Mycket för pengarna verkar man få.. Men, jag är 191 cm lång och verkar ligga precis mellan L och XL. Känns som att det är väldigt individuellt om man föredrar L eller XL, så jag tänker att enklast vore om jag kunde få känna på en L eller XL. Dock pga deras direktförsäljning så verkar det inte vara helt lätt.
Därför undrar jag om det finns någon snäll person här som har en Canyon Endurance och som skulle kunna tänka sig att låta mig provsitta lite? Bor i Nyköping, så någorlunda i närheten vore väl smidigt. :) Kan bjuda på bullar om så önskas.

Tacksam för hjälp!

/Johan

Kroppslängd är inte allena bestämmande. Proportioner (benlängd och överkroppslängd) spelar också in.
Ja. Jag verkar ha en innerbenslängd på 93 cm. Enligt Canyons tabell ska ju L vara min storlek, men när jag läst runt lite så tycker inte alla att tabellen är helt tillförlitlig..

Bilagor

• IMG_5640.webp
    IMG_5640.webp
    49.6 KB · Besök: 8
Senast ändrad:
Ja. Jag verkar ha en innerbenslängd på 93 cm. Enligt Canyons tabell ska ju L vara min storlek, men när jag läst runt lite så tycker inte alla att tabellen är helt tillförlitlig..
Man förväntas köpa fel första gång!😁
Nå, hellre en lite för liten cykel än en lite för stor! Det går att justera en mindre med längre styrstam mm om den inte passar men en för stor cykel blir aldrig bra!

Man förväntas köpa fel första gång!😁
Nå, hellre en lite för liten cykel än en lite för stor! Det går att justera en mindre med längre styrstam mm om den inte passar men en för stor cykel blir aldrig bra!
Haha ja antagligen! Ja, just nu lutar jag ändå åt en L. Men, hade varit så bra om man kunde få känna på en L eller XL för att vara på säkra sidan.

Den tabellen är bättre än tidigare. Canyon brukade rekommendera större strölek när man har relativt långa ben. Då skulle man dock behöva en mindre storlek pga kortare överkroppen.

Skillnaden mellan L och XL är stor: 18 mm I reach och 26 mm i stack.

Jobbiga är att cykeln kommer med integrerad stam/styre så att man inte kan byta stam för att anpassa storleken.

Den tabellen är bättre än tidigare. Canyon brukade rekommendera större strölek när man har relativt långa ben. Då skulle man dock behöva en mindre storlek pga kortare överkroppen.

Skillnaden mellan L och XL är stor: 18 mm I reach och 26 mm i stack.

Jobbiga är att cykeln kommer med integrerad stam/styre så att man inte kan byta stam för att anpassa storleken.
Tror du att L blir bra för mig då? Även om det inte är så roligt att returnera en cykel så finns ju iaf den livlinan om cykeln inte skulle passa. Så funderar på att göra så. (Om ingen med en liknande cykel i närheten kan tänka sig att vara snäll och låta mig provsitta) 😊

Tror du att L blir bra för mig då? Även om det inte är så roligt att returnera en cykel så finns ju iaf den livlinan om cykeln inte skulle passa. Så funderar på att göra så. (Om ingen med en liknande cykel i närheten kan tänka sig att vara snäll och låta mig provsitta) 😊

Jag har svårt att ger rekommendationer här. Om Canyons tabell är rätt så skulle L passa bra för att du har långa ben. XL är stor. Men jag är inte van med komfortgeometri och vet inte hur högt du vill har styret. XL begränsar hur lågt du kan har styret. Då är L bättre.

Förutom proportioner så spelar även bla rörlighet in. Normalt är det bättre att köpa den mindre storleken om man är mellan två storlekar, då det är lättare att anpassa cykeln då. Helst ska man köpa rätt geometri och storlek, annars blir det troligen aldrig riktigt bra. Tillverkarnas storleksrekommendationer får man ibland ta med en (stor) nypa salt. T ex Ridley har väldigt långa ramar som gör att jag inte kan cykla på deras racers (därmot så har jag en gravel som passar mig mkt bra).

Tillbaka
Topp