Canyon Grizl

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Är nyfiken om nån har fått hem nån Grizl CF SL 7 eTap? Tycker Canyon velar så fram å tillbaka med leveranstiderna? Undrar oxå om nån fått valt den "rosa" färgen?
full_2022_grizl-cf-sl-7-etap_3106_rd-rd_P5.jpg

weldion

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Är nyfiken om nån har fått hem nån Grizl CF SL 7 eTap? Tycker Canyon velar så fram å tillbaka med leveranstiderna? Undrar oxå om nån fått valt den "rosa" färgen?
Visa bilaga 532717
En bekant fick hem en grå Etap innan årsskiftet. Han måste haft den i en månad nu i alla fall.
Leveranstiderna gick lite fram å tillbaka då också. Han fick hem sin runt en vecka efter lagd beställning.

erik h

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag ritar en adventuregravel nu, ska lösa allt det där som är tveksamt här (utom kanske vikten).

Men blir galen på bromsfrågan eftersom jag vill köra sliding dropouts (som löser konflikten med kedjestag vs däckplats, plus tillåter SS/fixed. Sliding dropouts tillåter (här) bara IS eller PM, inte flat mount. Men jag kommer fram till att IS-fästen gör det lättare att få dit adapter till flat mount, PM är lite snyggare men adaptern för flat mount måste sänkas ner så mycket att det blir konflikt med PM-fästet (oket hamnar ju ovanför sadelstaget istället för inne i triangeln).

Vad säger ni som gravlat mer om bromsfästefipplet? Alla normala kör förstås bara flat mount direkt idag men några år bakåt var det väl såna här problem för lite fler.

weldion

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Visa bilaga 532717
Om du skall ha tag på någon gravel så måste du nog bestämma dig ganska så snart. Diverge har ganska så långa leveranstider nu, så där får du nog jaga en lagermodell.
När det kommer till Grizl får du nog ge upp om en grå Etap.
Säger Canyon "Kommer snart: Vår", då skulle jag inte lägga en beställning.
Det går att beställa en rosa och sedan köpa ett frameset med färgen grå och byta ram, men det känns väldigt överkurs.
Grizl är väl den gravelramen som plockar bredast sulor just nu? Det finns i alla fall en möjlighet att köra med Suomi Piikkisiska 2.1" som verkar ha helt OK mönster för att stå på lite på isen.

Funderar fortfarande på att beställa en Grizl-ram för att kunna köra vettiga dubbdäck på gravel. Mina Continental är jag så fruktansvärt less på just nu då de inte duger till mycket. Kanske flytta över komponenterna från min allvädersgravel och sedan bygga en ny hoj när det går att få tag på komponenter igen.

weldion

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag ritar en adventuregravel nu, ska lösa allt det där som är tveksamt här (utom kanske vikten).

Men blir galen på bromsfrågan eftersom jag vill köra sliding dropouts (som löser konflikten med kedjestag vs däckplats, plus tillåter SS/fixed. Sliding dropouts tillåter (här) bara IS eller PM, inte flat mount. Men jag kommer fram till att IS-fästen gör det lättare att få dit adapter till flat mount, PM är lite snyggare men adaptern för flat mount måste sänkas ner så mycket att det blir konflikt med PM-fästet (oket hamnar ju ovanför sadelstaget istället för inne i triangeln).

Vad säger ni som gravlat mer om bromsfästefipplet? Alla normala kör förstås bara flat mount direkt idag men några år bakåt var det väl såna här problem för lite fler.
Byt ut oken till ok med PM-fäste. Så slipper man leta rätt adapter eller i alla fall göra det enklare.

erik h

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Ja det skulle ju förenkla helt klart. För dem som orkar göra det så funkar förstås IS ändå, som det alltid gjort, med IS->PM-adaptrar som är rätt cleant och gör att man slipper dra gängpaj i ramen dessutom. För min egen del skulle jag behålla mina Spyre CX som har PM/IS så det blir enkelt eftersom det är vajer.

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Om du skall ha tag på någon gravel så måste du nog bestämma dig ganska så snart. Diverge har ganska så långa leveranstider nu, så där får du nog jaga en lagermodell.
När det kommer till Grizl får du nog ge upp om en grå Etap.
Säger Canyon "Kommer snart: Vår", då skulle jag inte lägga en beställning.
Det går att beställa en rosa

Japp det får nog bli en rosa då :)
Har börjat vänja mig lite med färgen som tyvärr är lite matt men går väl å vaxa upp som jag fick tips om!
Sen hoppas jag inte rosa är mer svårsåld när/om man skall sälja cykeln i framtiden?
Vill ju oxå testa det här med elväxel även om det skrämmer mig lite har ju inte ens en smartphone.
Men har hört att man bara ska ladda batteriet när man får cykeln sen är det bara å tuta å köra i typ 50timmar innan ny laddning behövs och inga justeringar ska behövas göra?
Funderar oxå lite på sadelstolpsfastsättningen på Grizl den ser ju lite annorlunda ut men antar den ska funka...eller?
Ja jag är lika velig varje gång jag köper ny cykel men det blir ju oftast himmla bra :)

weldion

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Har börjat vänja mig lite med färgen som tyvärr är lite matt men går väl å vaxa upp som jag fick tips om!
Sen hoppas jag inte rosa är mer svårsåld när/om man skall sälja cykeln i framtiden?
Vill ju oxå testa det här med elväxel även om det skrämmer mig lite har ju inte ens en smartphone.
Men har hört att man bara ska ladda batteriet när man får cykeln sen är det bara å tuta å köra i typ 50timmar innan ny laddning behövs och inga justeringar ska behövas göra?
Funderar oxå lite på sadelstolpsfastsättningen på Grizl den ser ju lite annorlunda ut men antar den ska funka...eller?
Ja jag är lika velig varje gång jag köper ny cykel men det blir ju oftast himmla bra :)

Manurhin2

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Frääänt, skicka pm om du vill ha betaluppgifter till Team Ormsalva🚴‍♂️💨
Resized_20200824_154633.jpeg

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Grattis, Stuvarn! Tror inte du behöver vara orolig för den matta lacken. Jag har haft flera mtb med matt lack, och tycker dom håller sig fräsha längre än en blank lack pga att det blir inga tvättrepor.

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Vet faktiskt inte var Stuvarn bor, men han har pratat om dubbdäck tidigare på forumet.

Jo vi har haft både halka is många minusgrader men nu är det plusgrader å barmark igen! Isen på Kåsjön börjar ge sig så jag hoppas kunna paddla typ på lördag :)
Men vintern är inte över så jag tänker köpa dubbdäck å ha hemma när/om det fryser på igen!
Funderar på Schwalbe Marathon Winter Plus 42 x 622,240dubb, 970gram!

PS Har cyklat på Suomi Tyres dubbdäck tycker dom styr mkt sämre SMW är neutralare i styrningen.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jo vi har haft både halka is många minusgrader men nu är det plusgrader å barmark igen! Isen på Kåsjön börjar ge sig så jag hoppas kunna paddla typ på lördag :)
Men vintern är inte över så jag tänker köpa dubbdäck å ha hemma när/om det fryser på igen!
Funderar på Schwalbe Marathon Winter Plus 42 x 622,240dubb, 970gram!

PS Har cyklat på Suomi Tyres dubbdäck tycker dom styr mkt sämre SMW är neutralare i styrningen.
Kanske fel tråd, men ändå! Har typ exakt samma uppfattning gällande dubbdäck: SMW är neutrala i styrningen (men ack så tråkiga) och W240 är understyrda och märkliga innan man vant sig. Ska man cykla ut på weldions parkering ovan så hade jag garanterat hellre haft W240, men på allt annat rullar SMW åtminstone lite lättare. Jag har W240 på vardags-hojen som går vid dåliga väderförutsättningar och SMW på den mer gravelaktiga cykeln som får åka klubbrundor osv.

weldion

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag har lagt en beställning på en Grizl. Är Grizl Fender set något att ha eller bör man gå för något annat alternativ?
Hade nog beställt originalskärmarna. Stänkskärmar brukar vara en del slit med att få perfekta, så om det finns en skärm som är anpassad efter ramen så hade jag slagit till på den.

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Etikett skapad
Tidigare händelse
Aktuell händelse
Framtida händelse
Framtida händelse

Fick mejl från UPS om min Grizl leverans där det står den är skickad å nu befinner sig i Danmark leverans nu på måndag den 17:e. Men det står oxå "adress ändring begärd" jag har inte ändrat nått. Kan det bara vara att leveransen byter land? Är ju lite nojig att den hamnar nån annanstans men såklart hamnar fakturan hos mig :)

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Stuvarn, du oroar dig för mycket :) För en kille som gått igenom vad du gått igenom kan väl lite logistiksnurr ge stresspåslag. slå upp en kopp kaffe, njut av helgen så ska vi se att den dyker upp tids nog. Det är helg och inte mycket du kan göra mot logistikdrakarna i alla fall som hänvisar eventuella åsikter om leveransens villovägar till beställaren :)

aben

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Många som är sjuka nu så om det skulle bli någon fördröjning är det inget att oroa sig för, tog en extra vecka för mig (ej cykelrelaterat) med UPS men paketet kom fram som det skulle och inga problem i övrigt. Men uppdateringarna var inte pålitliga om man säger som så.

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Stuvarn, du oroar dig för mycket :) För en kille som gått igenom vad du gått igenom kan väl lite logistiksnurr ge stresspåslag. slå upp en kopp kaffe, njut av helgen så ska vi se att den dyker upp tids nog. Det är helg och inte mycket du kan göra mot logistikdrakarna i alla fall som hänvisar eventuella åsikter om leveransens villovägar till beställaren :)

Är en orolig själ vet du :)
Men nu har jag tagit en kopp kaffe å 20km cykling i typ 4 minusgrader så nu är jag lugn å fin igen!
PS Men tyvärr ingen paddling idag då isen lagt sig igen under natten!

Bilagor

• IMGP0749.JPG
    IMGP0749.JPG
    810.4 KB · Besök: 25

jarek996

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Tyvärr tog det två månader och många mail/chatt med Canyon för att få till utbetalningen, och när jag nästan hade gett upp så fick jag tillslut pengarna.
Nån gång köpte jag keramikhäll i Italien och den kom tyvärr i två delar.
Ett år , MÅNGA mail , och när jag bokade biljetter att flyga och göra VENDETTAN , då "landar" pengarna på mitt konto Jag tror 100% , att han kände polska hämnd vibbar :LOL:.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer