Här kommer ett första intryck av min Canyon Grizl 7 AL som jag cyklat på i två månader nu.
Bakgrund
Jag har cyklat landsväg som träningsform i 10 år, först på en Look stålram och senaste åren på en Specialized Tarmac SL2. Utöver dessa har jag haft en 90-tals MTB som jag använt till pendling vid dåligt väder och på vintern med dubbdäck. Användning för min nya gravel är pendling, äventyr utanför asfalt, lättare cykelsemester (Grizl AL har tre flaskhållare, skruvar för väska på toptube, fäste på framgaffel, bakre pakethållare, stänkskärmar). Mer praktisk och allround snarare än snabbaste möjliga alltså.
Beställning och leverans
Canyons hemsida är väldigt bra. De har mycket information, både i form av jämförelser, sprängskisser, bilder, tillbehör. Priser och text även på svenska (bra svenska, inte som Amazon 😉). Cykeln fanns i lager vid beställning och leverans på tre arbetsdagar (Koblenz till Skåne). Vid leverans hade ramen en kosmetisk skada, kassetten på bakhjulet hade skrapat emot downtube, det var c:a 1x1 cm och ner till grundlack. Bakhjulet hade punka också. Jag kontaktade Canyon som svarade snabbt och jag skulle få 1100 SEK ersättning (valde att behålla cykeln, hade gått att skicka tillbaka med). Tyvärr tog det två månader och många mail/chatt med Canyon för att få till utbetalningen, och när jag nästan hade gett upp så fick jag tillslut pengarna.
Montering
Cykeln var mer nermonterad än jag väntat mig, till exempel satt inte bakväxeln på. Instruktionerna var tydliga och man fick med alla verktyg så det var egentligen inga konstigheter. Tog ändå en kväll i lugn takt. Jag köpte även med original stänkskärmar som passar och sitter väldigt bra, monteringen tar lite tid så inget man tar på/av mer än absolut nödvändigt. De sitter tight så är bra mot regn, men för grus/lera kan det bli lite väl tight tror jag.
Kvalitet
Jag hade läst gott om Canyon men inte haft möjlighet att klämma i känna på någon. En aluminum-ram var dessutom nytt för mig. Jag valde den framför kolfiberramen eftersom den hade fäste för pakethållare, den fanns att beställa (mycket har varit slut), billigare inköp och förhoppningsvis lite mer stryktålig på lång sikt.
Färgen var rätt skoj och snygga detaljer på framgaffel som något extra, men hade personligen hellre haft en glossy finish istället för matt. Svetsningen är super smooth, har inte sett det innan. Mycket snyggt! Lösningar med diverse intern kabeldragning och i huvudsak mekaniska standardkomponenter från Shimano är för mig ett plus. Lätt att mecka med, lätt att hitta delar.
Cykla
Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Jag har cyklat på gamla MTB (stålram, utan dämpning) och racer (stålram/kolfiber). Detta är ju någon "mittemellan", vilket också är mitt intryck efter två månader. Bekväm position, lång hjulbas så väldigt lugnt uppträdande. Jag mätte mina gamla cyklar noga och precis som Canyons kalkylator så blev det en Large till mig, vilken passar utmärkt. Jag cyklar absolut mest på asfalt och lättare grusvägar, så kommer på sikt byta ut Schwalbe 45mm-däcken som kom med till några smalare, samt dubbdäck till vintermånaderna. Ska bli kul att prova för lite bikepacking längre fram!
Visa bilaga 530335
Visa bilaga 530336
Visa bilaga 530337
Visa bilaga 530338