Canyon Grizl

earnstrom

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Ngn måste ju börja. Fick ett mail om ngt nytt. En snabb reklamvideo visar ngt slags gravel/adventure-cykel, och hovrar man står det "Grizl". Vad är detta? Vad är skillnaden mot Grail? Om jag beställer i förrgår, kan jag få den innan 2022 då? Så många frågor...

 
Senast ändrad:

dogday

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Tog en screenshot på filmen och såg att den har trippa skruvhål på gaffeln. Det blev jag glad för. Hoppas på 650B som standard också, men det ser inte ut som det; däremot som att den har dubbeklinga.
 

Eapea

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Skärmavbild 2021-05-06 kl. 15.52.01.png
 

n3wton

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Massa flaskställ och fästhål på gaffeln, men inga pakethållare eller skärmar, och ganska action-ig cykling i videon. Tror Canyon hittat på en ny cykeltyp: Äventyrscrossen... Rappare än gravel/adventure, mer packmöjligheter än cross.
Så ser det verkligen ut på bilden - "det där är en cross" tänkte jag! Tänk vad de hittar på!
 

earnstrom

Aktiv medlem
Canyon Grizl

Jag hade behövt ngt som tydliggjorde skillnaden på Grail och Grizl...
 

earnstrom

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Fast det finns skärmfästen om man vill ha lite skvättskydd.
Visa bilaga 488133
Japp, använder tydligen samma skärmar som Grail.
Jag förstår för lite för att förstå skillnaden på dem. Jämför jag modell 6 av båda (Grail vs grizl) är Grizl kolfiber, dyrare, och tyngre. Men användningsmässigt fattar jag inte.
Nu finns ju en artikel uppe som förklarar allt...
 
Senast ändrad:
Canyon Grizl
Här kommer ett första intryck av min Canyon Grizl 7 AL som jag cyklat på i två månader nu.

Bakgrund
Jag har cyklat landsväg som träningsform i 10 år, först på en Look stålram och senaste åren på en Specialized Tarmac SL2. Utöver dessa har jag haft en 90-tals MTB som jag använt till pendling vid dåligt väder och på vintern med dubbdäck. Användning för min nya gravel är pendling, äventyr utanför asfalt, lättare cykelsemester (Grizl AL har tre flaskhållare, skruvar för väska på toptube, fäste på framgaffel, bakre pakethållare, stänkskärmar). Mer praktisk och allround snarare än snabbaste möjliga alltså.

Beställning och leverans
Canyons hemsida är väldigt bra. De har mycket information, både i form av jämförelser, sprängskisser, bilder, tillbehör. Priser och text även på svenska (bra svenska, inte som Amazon 😉). Cykeln fanns i lager vid beställning och leverans på tre arbetsdagar (Koblenz till Skåne). Vid leverans hade ramen en kosmetisk skada, kassetten på bakhjulet hade skrapat emot downtube, det var c:a 1x1 cm och ner till grundlack. Bakhjulet hade punka också. Jag kontaktade Canyon som svarade snabbt och jag skulle få 1100 SEK ersättning (valde att behålla cykeln, hade gått att skicka tillbaka med). Tyvärr tog det två månader och många mail/chatt med Canyon för att få till utbetalningen, och när jag nästan hade gett upp så fick jag tillslut pengarna.

Montering
Cykeln var mer nermonterad än jag väntat mig, till exempel satt inte bakväxeln på. Instruktionerna var tydliga och man fick med alla verktyg så det var egentligen inga konstigheter. Tog ändå en kväll i lugn takt. Jag köpte även med original stänkskärmar som passar och sitter väldigt bra, monteringen tar lite tid så inget man tar på/av mer än absolut nödvändigt. De sitter tight så är bra mot regn, men för grus/lera kan det bli lite väl tight tror jag.

Kvalitet
Jag hade läst gott om Canyon men inte haft möjlighet att klämma i känna på någon. En aluminum-ram var dessutom nytt för mig. Jag valde den framför kolfiberramen eftersom den hade fäste för pakethållare, den fanns att beställa (mycket har varit slut), billigare inköp och förhoppningsvis lite mer stryktålig på lång sikt.
Färgen var rätt skoj och snygga detaljer på framgaffel som något extra, men hade personligen hellre haft en glossy finish istället för matt. Svetsningen är super smooth, har inte sett det innan. Mycket snyggt! Lösningar med diverse intern kabeldragning och i huvudsak mekaniska standardkomponenter från Shimano är för mig ett plus. Lätt att mecka med, lätt att hitta delar.

Cykla
Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Jag har cyklat på gamla MTB (stålram, utan dämpning) och racer (stålram/kolfiber). Detta är ju någon "mittemellan", vilket också är mitt intryck efter två månader. Bekväm position, lång hjulbas så väldigt lugnt uppträdande. Jag mätte mina gamla cyklar noga och precis som Canyons kalkylator så blev det en Large till mig, vilken passar utmärkt. Jag cyklar absolut mest på asfalt och lättare grusvägar, så kommer på sikt byta ut Schwalbe 45mm-däcken som kom med till några smalare, samt dubbdäck till vintermånaderna. Ska bli kul att prova för lite bikepacking längre fram!

20211218 1303 PC180514.JPG

20211218 1304 PC180528.JPG

20211218 1300 PC180491.JPG

20211218 1305 PC180539.JPG
 
Senast ändrad:

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Ni som köpt den, hur feta sulor får man på i praktiken? Lirar 29x2.1” Rocket Ron?

Grizl kommer med 45mmdäck men Canyon uppger ju att 50mm får plats!
Är själv jäkligt sugen på en Grizl CF SL 7 eTap den "rosa" finns på lager men den är tyvärr lite matt i färgen.
Hade tidigare en Inflite(cross) med matt lack å den var jäkligt svår hålla ren så jag tror jag väntar på den blanka grå :)
 

HåkanC

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Synd att dom är så tunga, men det är väl för att den skall palla 20kg packning.
Tidningen Tour testade i nr 7-2021 Canyon Grail CF SL 8
Ram + gaffel vägde: 1.552 g Vad är det som är tungt med det?
Detta är alltså en Bikepacking Gravel inte en Racing Gravel, vikterna för ram+gaffel hos en hel del Racing Gravel är högre
                                        Ram + gaffel
Canyon Grail CF SL                        1.552 g

3T Exploro RaceMax; ram+gaffel:           1.730g
Basso Palta; ram+gaffel:                  1.723g
Cannondale SuperSix Evo SE; ram+gaffel:   1.573g
Cervélo Áspero-5; ram+gaffel:             1.653g

Läs mer här.
Dessutom finns den lättare Grail CF SLX (brukar väl vara 75-150g lättare?)


Redigerat: La till vikter + formatering
 
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Tidningen Tour testade i nr 7-2021 Canyon Grail CF SL 8
Ram + gaffel vägde: 1.552 g Vad är det som är tungt med det?
Detta är alltså en Bikepacking Gravel inte en Racing Gravel, vikterna för ram+gaffel hos en hel del Racing Gravel är högre
Några av dem finns uppräknade här.
Dessutom finns den lättare Grail CF SLX (brukar väl vara 75-150g lättare?)
Ja gnäll inte på att Canyon är tunga för då för gör de cyklarna för tunna igen så att de spricker av normal användning. Något hg extra material i ramarna är ofta väl värt vikten.
 

Lilk

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Grizl kommer med 45mmdäck men Canyon uppger ju att 50mm får plats!
Är själv jäkligt sugen på en Grizl CF SL 7 eTap den "rosa" finns på lager men den är tyvärr lite matt i färgen.
Hade tidigare en Inflite(cross) med matt lack å den var jäkligt svår hålla ren så jag tror jag väntar på den blanka grå :)
Precis men det är några millimeter större än så där det blir intressant med raciga mtb xc däck imho. Och det verkar funka

https://www.reddit.com/r/CanyonBikes/comments/nevn9m
 

drma

Medlem
Canyon Grizl
CF SL 7 eTap levererad och provkörd!
Ramen i XL är STOR ur kartong, men känns inte så ute på grus och enklare stigar. Sadelstolpen med dämpning är största positiva överraskningen, påtagligt mjuk cykling!

Lite däcksmått och clearence: Swiss 1800 fälgen med original G-One Bite 45-622 / 28x1.70 respektive Schwalbe maraton winter 50-622 / 28x2.00.

Hoppas på ett rejsigt xc däck till våren, ngn som har erfarenhet av Vittoria Terreno 2.0? https://www.bike24.com/p2333749.html
 

Bilagor

  • 20211221_075816.jpg
    20211221_075816.jpg
    126 KB · Besök: 40
  • 20211221_080417.jpg
    20211221_080417.jpg
    158.7 KB · Besök: 41
  • 20211221_092642.jpg
    20211221_092642.jpg
    224.8 KB · Besök: 43
  • 20211221_092741.jpg
    20211221_092741.jpg
    258.3 KB · Besök: 42
  • 20211221_100027.jpg
    20211221_100027.jpg
    241.9 KB · Besök: 45

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Kul du fick din så fort....du får gärna berätta lite hur du upplever elväxeln? Har aldrig själv kört på det tidigare!
Har själv beställt en Large (är 185cm lång) Var går gränsen till en XL?
 

wahla21

Medlem
Canyon Grizl
CF SL 7 eTap levererad och provkörd!
Ramen i XL är STOR ur kartong, men känns inte så ute på grus och enklare stigar. Sadelstolpen med dämpning är största positiva överraskningen, påtagligt mjuk cykling!

Lite däcksmått och clearence: Swiss 1800 fälgen med original G-One Bite 45-622 / 28x1.70 respektive Schwalbe maraton winter 50-622 / 28x2.00.

Hoppas på ett rejsigt xc däck till våren, ngn som har erfarenhet av Vittoria Terreno 2.0? https://www.bike24.com/p2333749.html

Hur lång är du?
 

drma

Medlem
Canyon Grizl
Kul du fick din så fort....du får gärna berätta lite hur du upplever elväxeln? Har aldrig själv kört på det tidigare!
Har själv beställt en Large (är 185cm lång) Var går gränsen till en XL?
Bara hunnit ett par rundor hittills. Första elväxel för mig med, tvekade en del om one by men enkelheten gick först.

eTap funkar (som allt nytt...) känns perfekt, snabba precisa växlingar. Ett distinkt steg per tryck, också lätt att dubbeltrycka för två steg. Långt tryck ger större förflyttning inför tex stopp eller brant lutning.
Det blir dock tydligt hur stora steg kasetten har, och man saknar små-stegen i högre växlar, på anmarch över asfalt tex. Omfånget räcker fint, kanske drevar jag upp lite fram inför sommaren.

Storleksmässigt är jag 191 cm lång, reachen + 90mm stam ger en lång och låg front men bocken är kort och grund så det känns intuitivt bra ändå. Ramen set och känna stor, och jag har inte trixat något tekniskt med den än, på snabb stig och grusväg känns den bra. Sadelstolpen ger tydlig flex och tar alla vibrationer från frusen grusväg, utan att hittills kännas vek eller ta kraft.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Bara hunnit ett par rundor hittills. Första elväxel för mig med, tvekade en del om one by men enkelheten gick först.

eTap funkar (som allt nytt...) känns perfekt, snabba precisa växlingar. Ett distinkt steg per tryck, också lätt att dubbeltrycka för två steg. Långt tryck ger större förflyttning inför tex stopp eller brant lutning.
Det blir dock tydligt hur stora steg kasetten har, och man saknar små-stegen i högre växlar, på anmarch över asfalt tex. Omfånget räcker fint, kanske drevar jag upp lite fram inför sommaren.

Storleksmässigt är jag 191 cm lång, reachen + 90mm stam ger en lång och låg front men bocken är kort och grund så det känns intuitivt bra ändå. Ramen set och känna stor, och jag har inte trixat något tekniskt med den än, på snabb stig och grusväg känns den bra. Sadelstolpen ger tydlig flex och tar alla vibrationer från frusen grusväg, utan att hittills kännas vek eller ta kraft.
Vad är det för framdrev?
 

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
F-n ser nu att lev.datumet för den grå Grizl är borttaget står nu "kommer senare" men den rosa finns fortfarande på lager! Vet nån exakt hur blank/matt den rosa färgen är? Hade ju en mattsvart Inflite för några år sen å den var helt hopplös få ren. Vill ha en cykel man lätt kan få ren å fin efter leriga turer :)
 

weldion

Aktiv medlem
Canyon Grizl
F-n ser nu att lev.datumet för den grå Grizl är borttaget står nu "kommer senare" men den rosa finns fortfarande på lager! Vet nån exakt hur blank/matt den rosa färgen är? Hade ju en mattsvart Inflite för några år sen å den var helt hopplös få ren. Vill ha en cykel man lätt kan få ren å fin efter leriga turer :)
En matt ram går att vaxa så att den blir blank, om smutsen är något att oroa sig över.
 

xyz-saft

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Här kommer ett första intryck av min Canyon Grizl 7 AL som jag cyklat på i två månader nu.

Bakgrund
Jag har cyklat landsväg som träningsform i 10 år, först på en Look stålram och senaste åren på en Specialized Tarmac SL2. Utöver dessa har jag haft en 90-tals MTB som jag använt till pendling vid dåligt väder och på vintern med dubbdäck. Användning för min nya gravel är pendling, äventyr utanför asfalt, lättare cykelsemester (Grizl AL har tre flaskhållare, skruvar för väska på toptube, fäste på framgaffel, bakre pakethållare, stänkskärmar). Mer praktisk och allround snarare än snabbaste möjliga alltså.

Beställning och leverans
Canyons hemsida är väldigt bra. De har mycket information, både i form av jämförelser, sprängskisser, bilder, tillbehör. Priser och text även på svenska (bra svenska, inte som Amazon 😉). Cykeln fanns i lager vid beställning och leverans på tre arbetsdagar (Koblenz till Skåne). Vid leverans hade ramen en kosmetisk skada, kassetten på bakhjulet hade skrapat emot downtube, det var c:a 1x1 cm och ner till grundlack. Bakhjulet hade punka också. Jag kontaktade Canyon som svarade snabbt och jag skulle få 1100 SEK ersättning (valde att behålla cykeln, hade gått att skicka tillbaka med). Tyvärr tog det två månader och många mail/chatt med Canyon för att få till utbetalningen, och när jag nästan hade gett upp så fick jag tillslut pengarna.

Montering
Cykeln var mer nermonterad än jag väntat mig, till exempel satt inte bakväxeln på. Instruktionerna var tydliga och man fick med alla verktyg så det var egentligen inga konstigheter. Tog ändå en kväll i lugn takt. Jag köpte även med original stänkskärmar som passar och sitter väldigt bra, monteringen tar lite tid så inget man tar på/av mer än absolut nödvändigt. De sitter tight så är bra mot regn, men för grus/lera kan det bli lite väl tight tror jag.

Kvalitet
Jag hade läst gott om Canyon men inte haft möjlighet att klämma i känna på någon. En aluminum-ram var dessutom nytt för mig. Jag valde den framför kolfiberramen eftersom den hade fäste för pakethållare, den fanns att beställa (mycket har varit slut), billigare inköp och förhoppningsvis lite mer stryktålig på lång sikt.
Färgen var rätt skoj och snygga detaljer på framgaffel som något extra, men hade personligen hellre haft en glossy finish istället för matt. Svetsningen är super smooth, har inte sett det innan. Mycket snyggt! Lösningar med diverse intern kabeldragning och i huvudsak mekaniska standardkomponenter från Shimano är för mig ett plus. Lätt att mecka med, lätt att hitta delar.

Cykla
Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Jag har cyklat på gamla MTB (stålram, utan dämpning) och racer (stålram/kolfiber). Detta är ju någon "mittemellan", vilket också är mitt intryck efter två månader. Bekväm position, lång hjulbas så väldigt lugnt uppträdande. Jag mätte mina gamla cyklar noga och precis som Canyons kalkylator så blev det en Large till mig, vilken passar utmärkt. Jag cyklar absolut mest på asfalt och lättare grusvägar, så kommer på sikt byta ut Schwalbe 45mm-däcken som kom med till några smalare, samt dubbdäck till vintermånaderna. Ska bli kul att prova för lite bikepacking längre fram!

Visa bilaga 530335
Visa bilaga 530336
Visa bilaga 530337
Visa bilaga 530338
Skoj färg på den där!
Jag är lite nyfiken på lampan, du råkar inte ha några bilder på hur ljusbilden ser ut?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer