Canyon- hur mycket ska man stå ut med?

Turbo

Medlem
Den 18 sep la jag en beställning på en canyon xc 5.0 på deras hemsida. Jag fick ingen bekräftelse på beställningen men det stod på hemsidan att den kunde lev om några veckor. Dagen efter gick det inte beräkna lev datum på hemsidan så då mailade jag canyon sverige och fick svaret att xc 5.0 var slutsåld för i år. Jag la då en beställning på en xc 6.0 som var en expressbike. Den skulle lev efter två veckor (från den 24 sep).

29 sep får jag mail att hojen är klar för lev och att det bara är att betala så skickas den. Betalar illa kvickt o väntar... Mailar att dom har missat att jag beställt en dämparpump oxå. Får svar att canyon tyskland har stängt en vecka (typ 1-7 okt) för inventering och att dom ska byta datasystem.

27 okt börjar jag tröttna om mailar att jag om jag inte får lev datum så vill jag häva köpet. Får svar att jag får 40€ att handla för i webshopen, som kompensation för att jag fått vänta. Hittar inte webshopen så jag mailar tbx. Får svar att den är stängd och öppnar igen i mitten på nov. Dagen efter får jag mail där det står att dom inte kan skicka hojen pga. en databugg som gör att man måste ha 0 kredit (jag fick ju 40€ dagen innan...). Så jag skickar över mitt kontonr. Det var 11 dagar sen...

I tors mailade jag att jag vill häva köpet och har inte fått svar än. Jag förstår verkligen inte vad dom sysslar med?!? Hur svårt kan det vara att skicka en cykel som finns på lager? Hade jag inte varit student så hade jag gått o köpt en hoj över disk nu medan jag väntar på pengarna/hojen.

Hade jag inte vetat om att canyon kunde vara lite struliga innan jag beställde så hade jag vid det här laget trott att det är ett bluff företag och att mina pengar är förlorade.

Är det någon annan som har hävt köpet hos canyon och hur lång tid tog det innan pengarna kom? Vad har jag för rättigheter och vad kan jag göra? Maila eller ringa tyskland är ingen idé. Dom svarar inte.

Häv köpet. Dom ska betala ut pengarna utan dröjsmål. (Du har ändå rätt att returnera varan inom 14 dagar från att du tar emot den utan problem så det är bara att häva. Speciellt om det är en cykel som redan fanns färdig hos dom.)

Jag hade hävt, sagt att jag hängt ut dom på Sveriges största MTB-forum och bett dom se över sina affärsmetoder eftersom nuvarande beteende är oacceptabelt och rent löjeväckande.

Lyckas du få in något om Sverker Olofsson i det hela är det bara bra.

Mina 50 öre.

Canyon har fått så mycket kritik senaste tiden att något måste vara helt galet fel. Det borde dom få känna av också.

När jag hävde mitt köp tog det 4v å 8 samtal till en gesine på canyon i tyskland, hälften av ggr skulle hon ring tillbaka meddela kollega, resterande ursäkta hon å lova att det skulle lösa sig. De skyllde på att dom höll på att flytta. Då hade jag ändå kopplat in kompisen som affärsjurist för att skriva ihop hävning av köpet på snyggast sätt.

Lycka till!

Hoppas att ngn synar canyon i sömmarna snart.

//peejay

läs min recention av Canyon för mer galla över skitföretaget!

slutsats-> Canyon suger och lurar sina kunder!!! Varning!

vill ju nästan ge ngn j_ _ _ el på C smisk på stjärten... KÖP INTE AV Canyon!

Jag måste spy lite över dom jag också, gillar inte att göra sånt här annars på detta viset.

Hela deras support är helt under isen. min fru beställde en cykel från deras outlet utförsäljning nu i höst, vilken kom efter 2 veckor, med FEL grejor på!!

Detta påtalade jag och och fick efter ett tag svar att jag kan skruva av och skicka in prylarna. Jag frågade om jag inte kunde invänta de felaktiga sakerna och skicka tillbaka då jag fått dem. Nix, det gick inte!

Skruva av och skicka gjorde jag, det har nu gått 5 veckor och jag har fortfarande inte fått de nya prylarna. Cykeln går inte att använda utan dessa vitala delar, bl.a. växeln. Jag har skrivit säkert 5 brev, vi har bytt datasystem och det krånglar är svaret jag fått!!
Hemskt ledsen att det blivit så här!!! Jag har fått svar på 2 av breven de andra har helt ignorerats.

Jag kommer aldrig i mitt liv att handla från Canyon igen, sämre service har jag faktistkt bara tidigare upplevt från DELL, och dom handlar jag inte heller av...

J-a skitföretag, sedan får deras cyklar vara hur bra som helst. Man kan inte driva ett seriöst företag på det här sättet, vad den svenska filialen har för funktion begriper jag inte heller, förutom att förlänga leveransledet med en ytterligare en nivå.

Det där företaget verkar vara marknadsföringens flygande elefant. Trots att de klantar* sig gång på gång och besvikna kunder dissar dem så svavlet osar kan de ändå fortsätta sälja. Tänk om någon skulle köpa upp företaget och fixa till distro-problemen, Jävlar vad med pengar det skulle rinna in.

* verkar ju handla om just klanterier, dumhet och onödiga misstag. Inte om en undermålig produkt.

Det är lätt att starta en webshop med låga priser. Det är betydligt svårare att leverera vad kunden beställt. Canyon är varken första eller sista exemplet på detta.

Är det inte det faktumet att det har gått bra för dem som är problemet? De har fått större omsättning en de har kapacitet för? De verkar ju bli värre och värre att dömma av det här forumet :D

Varför gjorde de sin logotyp fulare än innan när de bytte till den de har idag?
oldcanyon.jpg ht=55

newcanyon.jpg ht=51

Vad är nästa steg?
Canyon med comic sans typsnitt?
file=75426

Mitt tips är att maila en massa adresser. Jag mailade till info@canyon.com och international@canyon.com och någon adress till. Förklarade så vänligt som möjligt vad som var problemet och fick mail. För mig tog det 13 veckor att få en ram som de hade i lager.

Fin produkt, men nästa cykel blir nog något gammalt favvomärke som cannondale, giant eller specialized. Trots högre priser/sämre spec.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Skicka AJ&PJ för en uppföljning?
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/343671

Citat ur artikeln från 2005:
"Canyon har tidigare haft problem med långa leveranstider pga väldigt stor efterfrågan. Men det är något de jobbat hårt med för att undvika till 2006. Problemet, sas det, berodde på underleverantörer."

Ja, vad säger man? Jag kan förstå att HK i Tyskland har svårt att hantera efterfrågan om den bara växer långt över alla prognoser, men jag har svårare att förstå den uppenbara bristen på kommunikation, inte minst från den svenska agenturen. Är det hobbyverksamhet eller?

Som tur är är det tydligen några som får sina hojar i tid (med ungefär rätt grejor på).

Kanske känner alla tyskar till att Canyon är Tysklands motsvarighet till typ Samhall, men att informationen stannat inom nationsgränsen... ;)

Jag känner med dig, sitter i samma sörja. Kommer inte kontakta Canyon Sverige mer, det är som att prata med en vägg. Hur ska vi bära oss åt för att ge tillbaka med samma mynt? Vilka rättigheter har vi? Hur kan vi se till att andra inte hamnar i denna situation?

Sospikey skrev:

> Hur kan vi se till att andra inte hamnar i
> denna situation?

Skriva på forum är nog faktiskt en rätt bra början. Vet att det finns/fanns en tråd på ett tyskt forum där folk postade beställningsdatum och leveransdatum på sina canyoncyklar. De flesta företag, och speciellt nätbaserade, idag borde vara väldig medvetna om vilken påverkan ett sådant här forum kan ha. Jag antar att problemet inte enbart gäller sverige.

Dock har de väldigt lockande priser :)

Om dessa klagomål skrevs på engelska och avslutades med några lätta sökord på tyska typ canyon, leverans, service och problem så skulle det snart synas och kunna läsas av tyskarna med tack vare google.

Delivery prepaid payment poor service late delayed weeks unreachable bike

yellowstone
grand canyon
torque
nerve
lux
ultimate cf
roadlite

www.canyon.com
www.canyon.de

Google google kom och titta ;)

Sospikey skrev:
"Mitt bidrag då:
Spectral damaged bike late no reply canyon
No response"

och mitt:
Ulimate AL 7.0 expressbike, 8 weeks since prepaid payment, no information, no shipping.

/E

Stupid buyers keep buying multiple warnings horror stories cheap bikes still whining worth waiting for nonsense

Lösryckta ord är ju verkligen konstruktivt...

Skriv ner det hela på engeslska istället, då kan ju den som hittar gnället förstå vad det rör sig om och faktiskt få information istället för att få ytterligare en meningslös träff på googlesökningen som man snabbt sållar bort i sin infosökning.

Fast nu är det ju ett svenskt forum, Canyon har en svensk representant, som bör kunna förmedla problem vidare. Och svarar inte huvudkontoret i tyskland på direkta emails där kunder frågar, klagar, och liknande så känns väl sannorlikheten att de istället googlar sig fram än mindre.

Men det handlar ju om att upplysa kunder utanför sverige om sakernas tillstånd, samt att upplysa canyon om att deras kundhantering inte är acceptabel. Jag är generellt inte positiv till att hänga ut verksamheter så här men detta verkar ju vara mer regel än undantag, ha pågått under lång tid och dessutom har klagomålen först framförts på korrekt sätt till Canyon.

Om klagomålen skrivs utförligt på engelska med sökord adderade på tyska kan tyskar som söker på tyska hitta hit och läsa den engelska texten. Engelsmännen likaså. Plus att Canyon skulle vara tvungen att bemöta kritiken kollektivt istället för att sopa klagomålen under mattan en och en.

Kanske förtjänar canyon att kursa och öppna upp för något liknande företag med mer mogen kundrelations-policy? Det tar tid att utveckla nya företagsnichar. Inget konstigt med det. Och produkten är ju bra nog.

Alltså, folk har ju varnat för Canyon i ett år nu (minst). Varför fortsätter folk att beställa från dem? Då tar man en risk och är medveten om det.

Om ett företag inte tar sina kunder på allvar, varför bry sig? Skit i Canyon, köp nåt annat. Brist på alternativ är det ju inte.

Atlas skrev:
> Om klagomålen skrivs utförligt på engelska med
> sökord adderade på tyska kan tyskar som söker
> på tyska hitta hit

Jag tror att tyskarna i första hand läser det som skrivs på det tyska IBC-forumet. Där har tillverkarna egna avdelningar och Canyons är ett av det mest välbesökta http://www.mtb-news.de/forum/forumdisplay.php?f=109

> Plus att Canyon skulle vara
> tvungen att bemöta kritiken kollektivt istället
> för att sopa klagomålen under mattan en och en.

I Canyon-forumet på IBC finns det personal från Canyon som dagligen (?) svarar på frågor och funderingar. Både när det gäller leveranser och/eller problem, men även mer tekniska frågor.

Här på Happy kan vi inte erbjuda tillverkare egna avdelningar, men representanter för olika märken får mer än gärna svara och kommentera i de trådar där frågor och funderingar om märket ställs.

Säger du som redan har en. Tänk på alla Tour-dreglande happyiter som drömmer om en Ultimate CF/AL. De sitter och smeker musen med fingret (!) och vågar inte riktigt trycka på beställningsknappen.

Jojo, jag tänker och lider med de som drabbas. Jag är glad att alla kontakter jag haft med dem ang cykelleveransen och gaffelbytet fungerat smärtfritt såvitt jag kan minnas. Men så skrev jag i beställningen att jag kommer spränga mig i bitar utanför deras HQ om de fuckar upp nåt. Vilket jag förmodligen hade gjort som en logisk följd av de irrationella beslut en utebliven/felaktig leverans hade föranlett mig till att göra. --> :-) <--

evosmos skrev:
> Säger du som redan har en.

Jo, det är tidvis stor humor

"För hur dumma vi behålla den? Jag tror att något kan hända, men samma "misstag" för alla cyklar? Med tanke på den krympande achso otroliga 300 euro rabatt precis som på 100 euro. "

Jag börjar tro att jag haft exceptionell tur i mina kontakter med Canyon.

Jag har beställt fyra cyklar från Canyon under det senaste året, två MTB och två räser. Samtliga har kommit inom några få veckor, varit rätt utrustade och allt ok. Har inte haft några problem att nå Canyon via epost, utan har tvärtom fått svar direkt till och med kl 22.00 en söndag.

GöranH skrev:
> Jag har beställt fyra cyklar från Canyon under
> det senaste året, två MTB och två räser.
> Samtliga har kommit inom några få veckor, varit
> rätt utrustade och allt ok.

Perfekt. Du belyser problemet exakt med detta. Du är nöjd trots att det tar "några få veckor" att leverera en cykel från Tyskland till Sverige.

Det ska inte ta "några få veckor", det ska ta några få dagar.

För grejen är nämligen den att om man är missnöjd med ett företag så måste man sluta köpa grejer av dom. Annars kommer dom inte ändra sitt beteende. Man kan gnälla hur mycket som helst efter ett taskigt köp, det skiter Canyon i eftersom folk fortsätter handla av dom. Det är ingen hemlighet att Canyon är slapptrattar med taskig leveransförmåga, ändå envisas folk med att köpa av dom och förvånas när Canyon beter sig precis som flera andra redan erfarit och berättat om.

Nu är du orättvis, JT.... Canyon är inte alls slapptrattar, de är gökur med slappetaskar. Rätt ska vara rätt!

Väntade 13 veckor på min ram... fick den efter en massa satans slit. Öppnade lådan, ramen var fin, allt var perfekt. Men flaskorna jag också beställt var inte med i paketet. Mailade om att de ska se till att skicka dem pronto, men inte sett några ännu...

Tillbaka
Topp